Bezoekrecht kleinkind

Infoneed
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bezoekrecht kleinkind

#1 , 18 feb 2017 22:24

Beste,

Ik heb al meerdere jaren het contact met mijn vader verbroken.

Ik vraag mij af of hij, indien ik ooit kinderen zou krijgen, bezoekrecht kan eisen en hoe ik dit eventueel kan voorkomen.

Alvast bedankt voor de informatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 18 feb 2017 22:38

Hoe oud was u toen het contact verbroken werd en wat was de reden... dit zijn belangrijke elementen.
Hier al eens lezen:
Elke grootouder en ook elke persoon di een emotionele band heeft met het kind kan via de rechtbank vragen om een omgangsmogelijkheid.
viewtopic.php?f=27&t=64113
http://www.kinderrechtswinkel.be/index. ... &detail=58

Bijkomend weet uw vader waar u woont?

Infoneed
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 feb 2017 21:31

Leeftijd: Meerderjarig toen ik het verband verbroken heb (intussen meer dan 5jr geleden).
Reden: Vechtscheiding ouders alsook slechte band met vader.
Woonplaats: Hij weet, zover ik dat weet, niet waar ik woon.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 20 feb 2017 21:41

voor 1 kan dus niet als argument gebruikt worden - verwijdering tijdens minderjarigheid wel - dus u blijft ook onderhoudsplichtig tgo ouder.
Voor twee ook niet maar omgangsrecht eisen wil nog niet zeggen dat grootouders kinderen meekrijgen... u kan vragen om op te bouwen één uur onder begeleiding in openbare ruimte tot 1/2 dag woe of zat maar op zo'n wijze dat hobby kinderen niet in gedrang komt.. opvoeding kinderen is primair.
voor drie zo houden en ook zorgen dat telefoonnummer niet kan doorgegeven worden en gezichtsboek en aanverwante sociale media zwaar blokkeren.

Rechter houdt altijd als eerste rekening met belangen kinderen.

Nu langs de andere kant in mijn vriendenkring waren de kinderen (in de jaren 70) wel stiekem om bezoek aan het gaan naar hun vader terwijl hun moeder dat niet wist en ook niet mocht weten.

Bij andere is de band met hun (groot)vader per onmiddellijk verbroken wegens bepaalde feiten en daar zal een rechter ook nooit een omgangsrecht goedkeuren en dus ook niet voor de grootmoeder.

iota
Berichten: 830

#5 , 20 feb 2017 22:03

TS heeft nog geen kinderen. Gaat de rechtbank - als hij er ooit krijgt en er nog steeds geen contact is met zijn vader - ook bezoekrecht toekennen aan een grootouder met wie de kinderen geen enkele band hebben en die ze van haar noch pluim kennen?
Gesteld dat die grootvader hiervoor al een rechtszaak zou inspannen...

Terug naar “Echtscheiding”