Scheiding

Glenn16
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Scheiding

#1 , 16 feb 2017 08:11

Hallo heb een vraagje ik sta op het punt te scheideen mijn vraag is hoe wordt alles verdeeld? Situatie
we hebben een huis gekocht zonder inbreng van erfenis of geld dat we bezitten
Na 1 jaar huis gekocht zijn we getrouwd
4jaar later heeft mijn vrouw 100 000 euro geerfd is op onze gezammelijk rekening gekomen deze hebben we in ons huis gestoken om de lening lichter te maken
Prijs aankoop huis 250 000 na 1 jaar inbreng
Erfenis 100 000 euro rest saldo 137 000
Als we het huis verkopen hoe zal de verdeling gaan ?
bv waarde huis 280 000 min schuldsaldo
143 000 euro wordt het dan 50/50
Of krijgt mijn vrouw haar 100 000 euro terug en wordt dan 43 000 50/50 hoe werkt dit nu eenmaal?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Glenn16
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 feb 2017 04:22

Heb gezien dat wij getrouwd zijn met het wettelijk stelsel
Als iemand erft en bv 200 000 en steek
100 000 in huislening die andere 100 000 wordt op een spaarboek gezet en je gebruikt dit om bv nieuwe meubels te kopen zonnepanelen en dat geld is op voor zulke dingen moet zij dan bij scheïding de volledige erfenis terug hebben?

Insidertje
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2017 15:48

@Glenn16 : ik kan je maar 1 goede raad geven : neem een advocaat onder de arm ! :wink:

Reclame

Glenn16
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 feb 2017 18:15

Aks je aan het scheiden bent en met onderlinge toestemming kan je je partner schrappen van een woonlenïng? Zodanig dat er 1 van de 2 de lening overneemt en verder afkort?

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 06 apr 2017 17:50

Erfenis vallen 'meestal' buiten de gemeenschap - intresten niet gezien op gemene rekening.
Zaak is iets ingewikkelder want zonnepanelen worden onroerend door bestemming.
Normaal moet de erfenis - maar ik kan niet zeggen welk deel terug moet naar de erfgenaam.
De lening dient door beiden afbetaald te worden. Heeft niets met erfenis of eigendom te maken en het zal de bank zijn die bepaald of ze die persoon van de lening willen halen.
Dus als de bank daar mee akkoord is kan dat.
Er zijn dus drie componenten ( lening huis - lening of aankoop zonnepanelen en aankoop andere goederen) - ik een dat dat op drie wijzen moet bekeken worden.
https://www.notaris.be/huwen-samenwonen ... jk-stelsel.

Raadpleeg best uw notaris die beschikt over alle akten.

Terug naar “Echtscheiding”