Partner verhuist

S_S
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Partner verhuist

#1 , 06 feb 2017 06:46

Momenteel heb ik co ouderschap met mijn ex over onze dochter van 21 maand. We hebben niks officieel op papier, zijn dit zo overeengekomen omdat we tot voor kort ook vriendschappelijk met elkaar konden omgaan. Sindskort is er een nieuwe vriendin en sinds dat moment is alle communicatie stopgezet. Ze denken zelfs al over samenwonen. Enige probleem is, hij zou zo'n 35km verder gaan wonen. Ik heb al een oudere dochter uit een vorige relatie en de afspraak was dat ze naar dezelfde school van haar zus zou gaan in onze eigen regio. Nu ben ik bang dat hij haar 35 km verder naar school zal laten gaan wat voor mij onhaalbaar is met mijn andere dochter en met mijn werk. Kan hij dit doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 07 feb 2017 11:31

Uit ‘mijn ex’ leid ik af dat jullie feitelijk samenwonende ouders waren.

“Art.374. § 1. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde familierechtbank de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders. Hij kan eveneens bepalen welke beslissingen met betrekking tot de opvoeding alleen met instemming van beide ouders kunnen worden genomen. Hij bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, persoonlijk contact met het kind onderhoudt. Dat persoonlijk contact kan enkel om bijzonder ernstige redenen worden geweigerd. De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de familierechtbank wenden. In elk geval bepaalt de rechter de wijze waarop het kind wordt gehuisvest en de plaats waar het in het bevolkingsregister wordt ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf. § 2. Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de familierechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind. Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen. Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen. De rechtbank oordeelt in ieder geval bij een met bijzondere redenen omkleed vonnis, en rekening houdend met de concrete omstandigheden van de zaak en het belang van de kinderen en de ouders.”(Burgerlijk Wetboek).

Vorder van de familierechtbank (onder meer) te beslissen dat uw beide kinderen verder op hun huidige school blijven.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2017 09:45

Naar de rechtbank gaan is een optie. Een andere optie is via een bemiddelaar zo snel mogelijk wat afspraken op papier te zetten. De mondelinge afspraken die jullie tot nu toe hebben, zijn op geen enkele manier afdwingbaar.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 08 feb 2017 11:45

Famillierechtbank bestaat uit een bemiddelingskamer - burgerlijke kamer en jeugdkamer.
U kan inderdaad best beroep doen op een bemiddelaar
http://www.juridat.be/bemiddeling/
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid
http://www.bemiddelingvzw.be/index.php? ... &Itemid=28

S_S
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 feb 2017 06:11

Mijn advocaat heeft een overeenkomst op papier gezet. Aan hem nu om akkoord te gaan zonder tussenkomst van de rechtbank.

Terug naar “Echtscheiding”