wat kan ik doen?

ARTofNOIZE
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

wat kan ik doen?

#1 , 30 jan 2017 14:39

Eerst wil ik even melden dat ik en mijn vriendin niet getrouwd waren, we woonden sinds een jaar samen zonder samenlevingscontract.

Mijn vriendin is 2 weken geleden uit huis vertrokken, op een avond na mijn werk kwam ik thuis en zij stond al klaar met valiezen om te vertrekken.
Het ging al een tijdje minder maar dit had ik niet verwacht!

Nu is het probleem dat door mijn vorige relatie mijn spaarrekening bijna volledig op was.
En met de verhuis met mijn vriendin hebben we dus alle meubilair en dergelijke nieuw gekocht.
Nu heeft in elke winkel zij betaald van haar rekening omdat ik dat toen niet kon, en ik betaalde haar dan terug wat ik kon wanneer ik kon.

Na enkele maanden in een huis te wonen met schimmels hebben we besloten naar onze huidige woonst te verhuizen.
Hierdoor moesten we door contractbreuk de vorige huisbaas 3750€ schadevergoeding betalen.

deze heeft zij dan ook weer betaald en ik ging dit dan samen met de andere kosten terug betalen.

Nu kom ik net teweten dat ze al bij iemand nieuw inwoont en dat ze zelfs met hem gaat samen huren of kopen.
dus dit is al langer aan de gang dan dat wij uit elkaar gegaan zijn, maar dit kan ik natuurlijk niet bewijzen.

Nu staan alle meubels op haar naam...
Maar ik woon nog in het appartement dat op onze bijde namen staat.

omdat door dit al mijn spaargeld op is ga ik even terug bij mijn vader wonen zodat ik kan sparen...

Maar ik zou natuurlijk graag het bed meenemen omdat ik anders dat zelfs niet heb...en als het kan de televisie (die heeft zij betaald maar de garantie staat op mijn naam).

Kan ik dit gewoon meenemen zonder dat zij mij hiervoor in gebreke kan stellen?
Omdat de woonst op onze beide namen staat kan ik dan dingen meenemen zonder dat ik daar iets voor moet doen naar haar toe?

van mij mag ze alles hebben, maar het bed en de televisie is al wat ik wil meenemen...

Zij wil me niets geven en ik zou haar nog +-2000€ moetten betalen van de kosten die we gemaakt hebben en ik in stukken afbetaalde.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jan 2017 14:57

Jullie woonden feitelijk samen, als ik het goed begrepen heb?

Eerst en vooral was het een zeer slecht idee om gewoon contractbreuk te plegen met uw vorige huisbaas. Je had hem beter ingebreke gesteld voor die schimmels en daarmee verder gegaan. Maar bon, dat kalf is ondertussen verdronken, vrees ik.

Wat staat er allemaal op papier? Die schadevergoeding aan de vorige huisbaas, staat daarvan iets op papier over jouw terugbetaling? Indien niet, zou je kunnen stellen dat jij wat dat betreft niets verschuldigd bent aan uw ex-vriendin. Langs de andere kant, als alle meubels gekocht zijn via de rekening van uw ex-vriendin en ook op haar naam staan, kan zij argumenteren dat deze zaken allemaal haar eigendom zijn (en de kans is groot dat de rechtbank haar daarin volgt, aangezien jullie geen enkele vorm van samenlevingscontract / overeenkomst hadden).

Een TV is nu niet meteen een eerste levensbehoefte, en een bed hoeft niet veel te kosten. Hoe ziet uw ex-vriendin dit alles?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ARTofNOIZE
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jan 2017 15:18

Jullie woonden feitelijk samen, als ik het goed begrepen heb?

Eerst en vooral was het een zeer slecht idee om gewoon contractbreuk te plegen met uw vorige huisbaas. Je had hem beter ingebreke gesteld voor die schimmels en daarmee verder gegaan. Maar bon, dat kalf is ondertussen verdronken, vrees ik.

Wat staat er allemaal op papier? Die schadevergoeding aan de vorige huisbaas, staat daarvan iets op papier over jouw terugbetaling? Indien niet, zou je kunnen stellen dat jij wat dat betreft niets verschuldigd bent aan uw ex-vriendin. Langs de andere kant, als alle meubels gekocht zijn via de rekening van uw ex-vriendin en ook op haar naam staan, kan zij argumenteren dat deze zaken allemaal haar eigendom zijn (en de kans is groot dat de rechtbank haar daarin volgt, aangezien jullie geen enkele vorm van samenlevingscontract / overeenkomst hadden).

Een TV is nu niet meteen een eerste levensbehoefte, en een bed hoeft niet veel te kosten. Hoe ziet uw ex-vriendin dit alles?

We woonden inderdaad feitelijk samen.

de contractbreuk en dergelijke heb ik met haar in overleg gedaan, dit omdat we al onderzoeken hadden gestart bij wonen vlaanderen.
Maar de huisbaas had op een of andere manier goede connecties en is overal onderuit geraakt zelfs vie vredegerecht.


De TV is inderdaad niet behoevend maar aangezien zij mij al maanden bedriegd en al samenwoond met haar nieuwe vriend wil ik ook het mogelijke er uit halen.
En aangezien onze televisie een 65" 4K O-led curved is zou ik deze natuurlijk wel voor mij houden.

En er staat nergens op papier dat deze kosten gedeeld werden.
Dus als ik deze "extra" kosten niet had moetten betalen dan zou alles theoretisch gezien terugbetaald zijn.

Het bed is misschien geen grote kost, maar aangezien ik letterlijk geen euro meer heb buiten mijn maandelijks loon zou het voor mij wel beter zijn als ik het bed kan meenemen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 30 jan 2017 15:39

Zal wel niet via connecties zijn geweest maar omdat uw argumenten en wijze van werken niet correct geweest zijn.

In principe gezien zij én betaald en de facturen op haar naam staan zijn het haar goederen.
Nog slechter voor u ongeacht of ze nog op dat adres verblijft of niet het blijven haar goederen. Het wegmaken door u is diefstal want jullie zijn niet beschermd door art 462 strafwet. Dus u pleegt diefstal.
Hebt u bewijzen dat u terugbetaald hebt dus via bank en met vermelding van reden anders staat u zeer zwak (als zij document zou getekend hebben kwijting hebt u natuurlijk ook het bewijs).

HOOFDSTUK I. - DIEFSTAL EN AFPERSING.
Art. 461. Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal.
(Met diefstal wordt gelijkgesteld het bedrieglijk wegnemen van andermans goed voor een kortstondig gebruik.) <W 25-06-1964, art. 1>

Art. 462.Diefstallen gepleegd door een gehuwde ten nadele van zijn echtgenoot, door een weduwnaar of een weduwe wat zaken betreft die aan de overleden echtgenoot hebben toebehoord, door afstammelingen ten nadele van hun bloedverwanten in de opgaande lijn, door bloedverwanten in de opgaande lijn ten nadele van hun afstammelingen, of door aanverwanten in dezelfde graden, geven alleen aanleiding tot burgerrechtelijke vergoeding.
[1 Het eerste lid is niet van toepassing wanneer deze diefstallen zijn gepleegd ten nadele van een persoon die kwetsbaar is ten gevolge van zijn leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid.]1
Ieder ander persoon die aan deze diefstallen deelneemt of die de gestolen voorwerpen of een gedeelte ervan heeft, wordt gestraft alsof [1 het eerste lid]1 niet bestond.
----------
(1)<W 2011-11-26/19, art. 37, 084; Inwerkingtreding : 02-02-2012>

AFDELING I. - DIEFSTAL ZONDER GEWELD OF BEDREIGING.

Art. 463.Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(In het geval bedoeld bij artikel 461, tweede lid, bedraagt de gevangenisstraf echter niet meer dan drie jaren.) <W 25-06-1964, art. 2>
[1 Het minimum van de straf bedraagt drie maanden gevangenisstraf en vijftig euro geldboete wanneer de diefstal werd gepleegd ten nadele van een persoon van wie de bijzonder kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid duidelijk was of de dader bekend was.]1
----------


Wat het huidige appartement betreft -gezien beide de huurovereenkomst getekend hebben dient u beiden te blijven betalen. In het contract zal wel staan in solidum of hoofdelijkheid dat wil zeggen dat de verhuurder zijn geld bij een van beiden kan komen halen.
Als het contract wordt opgezegd dienen de drie partijen akkoord te gaan. Dat hangt natuurlijk af of het een contract van korte duur -niet opzegbaar tenzij voorzien of eentje van lange termijn is. In het eerste geval kan u niet opzeggen in het tweede geval is de termijn opzeg 3 maanden en vergoeding in tweede jaar 2 maanden.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Wat het appartement betreft als zij er niet meer ingeschreven is (gaat dat bij de gemeente en bij de wijkinspecteur melden van wanneer ze al weg is)
Deze zullen dan het nodige doen om haar op haar nieuw adres in te schrijven.
Indien ze er niet meer woont mag ze er ook niet meer binnen - dus verander de sloten wat uw recht is.

Was nog bezig mijn tekst aan te passen dus best eens teruglezen !!!!!
Laatst gewijzigd door Franciscus op 30 jan 2017 15:51, 3 keer totaal gewijzigd.

ARTofNOIZE
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jan 2017 15:46

Zal wel niet via connecties zijn geweest maar omdat uw argumenten en wijze van werken niet correct geweest zijn.

In principe gezien zij én betaald en de facturen op haar naam staan zijn het haar goederen.
Nog slechter voor u ongeacht of ze nog op dat adres verblijft of niet het blijven haar goederen. Het wegmaken door u is diefstal want jullie zijn niet beschermd door art 462 strafwet. Dus u pleegt diefstal.
Hebt u bewijzen dat u terugbetaald hebt dus via bank en met vermelding van reden anders staat u zeer zwak ( als zij document zou getekend hebben kwijting hebt u natuurlijk ook het bewijs).

Wat het huidige appartement betreft -gezien beide de huurovereenkomst getekend hebben dient u beiden te blijven betalen. In het contract zal wel staan in solidum of hoofdelijkheid dat wil zeggen dat de verhuurder zijn geld bij een van beiden kan komen halen.
Als het contract wordt opgezegd dienen de drie partijen akkoord te gaan. Dat hangt natuurlijk af of het een contract van koerte duur -niet opzegbaar tenzij voorzien of eentje van lange termijn is. In het eerste geval kan u niet opzeggen in het tweede geval is de termijn opzeg 3 maanden en vergoeding in tweede jaar 2 maanden.
Wij hebben alles correct laten verlopen met de vorige verhuurder.
Maar we konden verdergaan en er zou uitijndelijk in ons voordeel gesproken worden, dit heeft mijn advocaat mij toen ook gezegd.
Maar die uitspraak kon nog maanden/jaren aanslepen via vredegerecht.
En dat konden wij niet aangezien wij wekelijks naar de dokter moesten omdat mijn vriendin longproblemen had door de schimmel (medisch vastgesteld). maar dit is verleden... gebeurd is gebeurd...

Het probleem is dat ik haar het deel van meubilair e.d. al had terug betaald, maar aangezien ik dacht dat zij "de ware" was heb ik nooit vermeldingen gezet bij de overschrijvingen.
Ik heb zelfs grote delen ook gewoon cash gegeven...

Maar zelfs als ik laat vaststellen dat ze er nietmeer woond dan blijft alles wel haar eigendom?

Terug naar “Echtscheiding”