herzien allimentatie

Blossom1975
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

herzien allimentatie

#1 , 29 jan 2017 12:31

Ik ben reeds 2.5 jaar gescheiden met een EOT. We zijn destijds overeengekomen dat we de kinderen in een 4-4-regeling om en om laten verblijven, fiscaal voordeel bij helften en ieder helft van het kindergeld.
Ik wilde dit echter helemaal niet, en heb meteen gevraagd een 2-2-3/2-2-3-regeling toe te passen, dit hebben we een jaar en half zo gedaan tegen het vonnis in. Echter mijn ex-partner bleef vragen naar een week om week-regeling, maar ikzelf kan dat eerlijk gezegd nog niet aan en ik vind onze jongste zoon hiervoor te jong. Een 4-4-regeling geeft amper stabiliteit, want dan zijn er geen vaste dagen mama of papa, dus daar ben ik ook geen voorstander van.
Mijn kinderen zijn 4-7 en 9 jaar oud.
Na afgelopen zomer, waarin we gedurende twee maanden een week- om week-regeling hebben uitgevoerd, wilde mijn ex in dialoog gaan en vroeg hij naar een 7-7-regeling. Dit omdat hij de korte wissels bij een 2-2-3 te snel vond en hij aanhaalde dat onze kinderen hieronder leden.
Ik ging hier echter niet mee akkoord en wilde de 2-2-3 laten doorgaan vanaf september.
Eind augustus heeft zijn advocaat me dan een brief gezonden waarin stond dat als ik niet akkoord ging met de 7-7 dat dan de officiële 4-4 in werking zou gaan in afwachting van een procedure die ze wilden opstarten om alles te laten herbekijken.

We hebben vaak ruzie, en conflicten over samen aankopen van jassen en schoenen, zodat ik vanaf afgelopen zomer eiste dat ieder zijn eigen schoeisel zou aandoen, en ik wilde dan ook bij de wissel aan huis, meteen mijn schoenen en jassen meenemen, hier maakte hij een drama van dat dit niet kon voor de kinderen, dat ze meteen alles moesten uitdoen als ze bij hem aankwamen. Ik vind dit echter niet zo een probleem. Ze hebben daar dan toch ook schoenen?

Binnenkort is de rechtszaak. Ik laat me echter niet doen. Ik heb als tegeneis de 2-2-3/2-2-3-regeling nogmaals aangevraagd, en indien de rechtbank hier niet mee akkoord gaat een 5-9-regeling tot de kinderen oud genoeg zijn. (oktober 2018)

Ik ben een alleenstaande moeder, ik ben ontslaan tijdens onze scheiding omdat ik een burn-out had, en leef nu al sinds de scheiding van een werkloosheidsuitkering.
Ik doe wel wat in bijberoep naast mijn werkloosheidsuitkering en wil ooit wel volledig zelfstandige worden, dit is toegestaan van de rva als dit na de werkuren gebeurt.

Nu wil ik meteen ook van de gelegenheid gebruik maken om allimentatie te vragen. Mijn ex-partner verdient veel meer als dat ik heb met mijn werkloosheiduitkering en hij heeft ondertussen een nieuwe partner. Ze wonen nog niet samen maar zullen dit op termijn toch zeker doen want het lijkt me een stabiele relatie en in zijn verzoekschrift houdt hij ook al rekening met haar verblijfsregeling van haar kinderen.

Ze hebben allebei een eigen huis, ik ook, maar zij hebben er twee en werken allebei fulltime met een hoger loon. (hij ongeveer 2500€ netto, van haar weet ik het niet)

Nu is mijn vraag of, ik een haalbare kans maak in mijn tegeneisen? Ik ben het beu dat er telkens zoveel discussies zijn en ik vind de kinderen nog te jong voor week om week. Daarbij heb ik het financieel moeilijk, en moeten mijn ouders altijd bijpassen op het einde van de maand.

Stel dat ik het nu misloop, kan ik dan opnieuw een procedure starten indien zij officieel gaan samenwonen of trouwen?


dankjewel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 29 jan 2017 13:38

enkele puntjes in het kort:
- objectief gezien zijn de kinderen (tussen 4 en 9) niet te jong om via een 4/4 verblijfsregeling bij de ouders te verblijven. Het tegendeel is zeer moeilijk met bewijsbare feiten te beargumenteren.
- u kan een gelijk verblijf nog niet aan en vindt dat de kinderen er te jong voor zijn. Alle verblijfformules staan of vallen in de meeste situaties hoe u hierover (onbewust) met de kinderen communiceert....
- bij gelijk verblijf kunnen beide gezinnen best eigen garderobes voorzien. Voor de wissel kan dan een "verhuisjas+schoeisel" dienen. ( tweedehands jassen en goedkope baskets) dit veroorzaakt de minst mogelijke vervelende toestanden.
De kleren "meteen meenemen" is dan niet nodig.
- een werkloosheidsuitkering is per definitie een tijdelijke situatie. Je kan in principe werk vinden.
- opnieuw trouwen of samenwonen is in dit verhaal geen objectieve factor om partneralimentatie voor jou te krijgen. De nieuwe partner kan bovendien op geen enkele manier verplicht worden om haar/zijn loonfiche voor te leggen bij een mogelijke nieuwe rechtszaak mbt partneralimentatie. Deze partner is géén betrokken partij. (U kan bovendien ook een nieuwe partner vinden, hoe moet het dan?)
- temeer dat u al een eigen huis heeft. Kostendelend wonen heeft vooral impact op de woonkosten.

Blossom1975
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2017 23:15

Dus u denkt dat ik weinig kans maak op die 5-9 verblijfsregeling en op mijn vraag voor alimentatie? Ik ben ondertussen al 2j werkloos, en zou mijn zelfstandig bijberoep willen uitbreiden tot volledig zelfstandig, maar dan zijn mijn inkomsten alsnog een pak lager als die van hem.

Ik ben ook meer beschikbaar voor de kinderen, hij werkt fulltime en ik ben werkloos, speelt dat dan niet mee? Ook als ik zelfstandige word dan kan ik mijn uren zelf bepalen en zou ik voornamelijk werken als de kinderen niet bij mij verblijven of tijdens de schooluren, dus ook dan zal ik steeds meer beschikbaar zijn.

Mijn expartner zijn vriendin zit ook in een rechtszaak verwikkeld met haar ex-partner, ik heb haar dagvaarding en besluiten toegevoegd aan de mijne, want die staan vol leugens zegt haar ex. Het kan maar helpen denk ik dan. Ik voel me altijd zo aangevallen door hen, ik ben altijd bang om dingen verkeerd te doen of zeggen. Ik krijg tonnen kritiek als ik achter mijn kledij vraag bij de wissels, ze verwijten me echt dat ik mijn kledij terugvraag. Mijn ex-partner geeft nu telkens inderdaad de kinderen mee naar mij met zulke sportschoenen en met zijn oude jassen. Maar ik wens dat niet meer zo te doen. Als de kinderen met mijn kledij gaan, dan wil ik ze onmiddellijk terug mee krijgen.

Dankjewel alleszins voor het advies!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”