Hoeveel alimentatie is voor onze situatie eerlijk?

Suzy D
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Hoeveel alimentatie is voor onze situatie eerlijk?

#1 , 24 jan 2017 13:22

Beste,
Graag had ik even jullie mening gehoord over wat eerlijke alimentatie is in onze situatie.

Hierbij nog even de situatie schetsen.
Mijn naam is Suzy en ik was wettelijk samenwonend met Piet. Sedert juli 2016 zijn wij feitelijk gescheiden en sedert eind december 2016 is het wettelijk samenlevingscontract officieel ontbonden.
Samen hebben wij 2 kinderen (zoon en dochter). De 2 kinderen wonen bij mij en zijn ook ten laste van mij. In het laatste half jaar zijn ze nog maar 3 keer gaan overnachten bij hun vader.
Mijn zoontje is geboren in 2009.
Mijn dochtertje in 2014.

Vraag over wat eerlijke alimentatie zou zijn in ons geval.
Normaal zou mijn ex akkoord gaan met volgende regeling voor de kinderen.
Kinderen zouden in het weekend gaan om de 2 weken van zaterdag 10u tot zondag 18u en in de vakantie misschien af en toe eens een dag extra
Dus dit is al een serieus stuk minder dan de klassieke regeling van om de 2 weken (die dan eigenlijk al start van de vrijdagavond) en de helft van de vakanties. Dus dit heeft dan toch ook invloed op de alimentatie aangezien de kinderen dan groter percentage van de tijd bij mij zijn.
Voor mij zeker geen probleem dat kinderen zoveel bij mij zijn, hoe meer ze bij mij zijn, hoe liever.
Maar ik vraag me wel af wat een eerlijk bedrag aan alimentatie is voor onze situatie (dus om de 2 weken van zaterdag 10u tot zondag 18u en in de vakantie misschien af en toe eens een dag extra)
Ik wil niet meer hebben dan het eerlijke, maar ik wil toch ook niet minder dan het eerlijke want het is ook in het voordeel van de kinderen zodat zij een schoner leven kunnen hebben.
Hierbij nog even extra toelichting. Mijn ex verdient normaal minimum 2500€ netto per maand. Ikzelf heb 2000€ netto nu mijn statuut als ongehuwd staat en de 2 kinderen ten laste bij mij. Het kindergeld van +/- 278€/maand ontvang ik. Ik heb studietoelage aangevraagd, maar ik denk niet dat ik in aanmerking zal komen. Nu afwachten. Rond april zal ik daar bericht over krijgen.

En hoe wordt het beste gekeken naar de kosten opvang voor de kinderen?
Doordat de kinderen nu nog naar school gaan dicht van waar mijn moeder woont zorgt mijn moeder voor de kinderen voor en na school.
Op die manier kan ik nu nog de kosten voor opvang uitwinnen.
Maar eens ik een ander huis heb zullen de kinderen normaal niet meer naar die school gaan en ga ik wel de kosten van de opvang hebben.
Ik heb al eens gekeken hoeveel deze zouden bedragen.
Deze zullen +/- 200€ per maand zijn.
Uiteindelijk heb ik deze kosten nu nog niet omdat mijn moeder nu voor de kinderen zorgt.
Is dat iets dat nog in de alimentatie inbegrepen zit dan? Of kan dit mee bepalen wat de grootte is van alimentatie?
Of is dat iets wat als uitzonderlijke kost moet worden bekeken? En eens ik dan opvang nodig heb dat de helft van de factuur dient bijbetaald te worden?
Ik zou liever hebben dat dat verwerkt zit in de alimentatie want anders kun je dan nog iedere maand het gezaag hebben als je er eens een half uur later was, enzovoort…
+ als ik dan toch het geluk heb dat eens iemand in de familie wil zorgen voor de kinderen. Dan is het mijn familie die mij helpt en mijn ex heeft daarmee niets te zien.

De tegenpartij (mijn ex en zijn advocaat) kan dan wel zeggen dat dat mijn probleem is dat ik opvang nodig heb. Maar eigenlijk is dat dikke zever. Moesten Piet en ik nog bij elkaar zijn en mijn moeder zou niet kunnen zorgen voor de kinderen dan gingen wij ook opvang nodig gehad hebben. Evenveel opvang zoals ik er nodig ga hebben als ik mijn eigen stek weer ga hebben.
Toen Piet en ik nog samen waren en mijn moeder zorgde voor de kinderen dan was dat het voordeel van zowel Piet als ik.
Dus eigenlijk moet Piet ook instaan in de kosten voor voor- en naschoolse opvang. En als ik dan al eens iemand heb die wil zorgen voor de kinderen, dan is dat financieel goed voor mij.
Uiteindelijk wil er dan iemand in mijn familie mij helpen en niet meer Piet. En normaal zal het toch altijd opvang zijn hoor eens ik verhuis.

Kunnen jullie mij een eerlijk bedrag opgeven voor alimentatie in deze omstandigheden?

Mijn advocaat is er ook wel mee bezig. Maar hij zegt een bedrag, advocaat van mijn ex dan weer ander bedrag. En de één zegt te hoog en de ander te laag. Ik zou dus willen proberen om te achterhalen wat eerlijk is als bedrag alimentatie voor onze situatie zodat ik bij een voorstel van tegenpartij tenminste toch kan inschatten of dat eerlijk is of eerder aan de belachelijke kant. Want je hoort zoveel bedragen zeggen door de mensen. Maar uiteindelijk hangt het toch af van loon van beide partijen, aantal uren dat ze bij vader of moeder zijn. Dus iedere situatie is anders.

Ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen.
In ieder geval: Alvast heel erg bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 24 jan 2017 22:21

eerlijke alimentatieberekening? gewoon deze link een invullen: de bedragen stemmen overeen met wat vaak wordt toegekend: http://calc.leotr.be/renard.htm U zal ook zien hoe de kostenlast van de kinderen berekend wordt.
naschoolse opvang hoort u zelf te betalen. Vergeet niet dat u zelf kiest voor een 80/20 verblijf. Actueel wordt immers wettelijk uitgegaan van een gelijk gedeelde verblijfsregeling waar elke ouder zelf instaat voor naschoolse opvang. De kost van de opvang is dus groot omdat u zelf kiest voor deze verblijfsverdeling.
Studieremediering daarentegen hoort wel onder de categorie biezondere kosten (cfr biezondere medische kosten, schoolkosten, biezondere aankopen en vrijetijdsbesteding) En tussen haakjes: 200 euro per maand voor naschoolse opvang is wel érg duur... Misschien toch eens uitkijken naar een gemeentelijke school die normaal gezien betaalbare opvang organseert.

Suzy D
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2017 10:39

Beste,
mijn ex is psychisch onlabiel, heeft al meermaals in psychiatrie gezeten, met zelfmoordneigingen.
Hij heeft nog nooit tegen de kinderen gekunnen. Hij ontplofte bij het minste wat kinderen doen (speelgoed rondgooien, wenen, ....)
Hij heeft last van agressieve buien en humeurswissels.
Dus uit veiligheid voor mijn kinderen: hoe minder ze moeten gaan, hoe liever. Dus zelf kiezen is een groot woord.
Momenteel is mijn ex weer in het werk en voor zijn werk slaapt hij gans de week uit. Was ook al zo toen wij nog samen waren.
Dus gezien zijn mentale toestand en zijn werk kan hij niet meer voor de kinderen zorgen.
+ toen wij nog samen waren zouden wij ook diezelfde opvangkosten hebben. En ik dacht dat het principe was dat de kinderen er financieel niet op mogen achteruit gaan na een scheiding?
En goedkopere opvang? Wij wonen niet in een grote stad, dus veel keuze is er al niet. Het loopt gewoon hoog op omdat de 2 kinderen 's morgens al een uur moeten gaan en 's avonds 2,5u.
Uiteindelijk toen wij nog samen waren beseften wij heel goed dat wij dure opvang zouden hebben. Hierdoor zit er ook zoveel leeftijdsverschil tussen de 2 kinderen. Zodat de onthaalmoeder niet zou samenvallen voor 2 kinderen. (Voor 1 kind betaalden wij bij onthaalmoeder namelijk +/- 450EUR per maand gezien wij samen hoog inkomen hadden). Dus kinderen zijn gekomen heel goed bewust van wat we aan opvang zouden moeten betalen. En nu we uit elkaar zijn, moet ik dan maar alleen opdraaien voor deze hoge kosten?

Reclame

Madeliefje35
Berichten: 161

#4 , 25 jan 2017 17:51

Verblijfskosten, zoals eten, drinken en opvang zijn door de ouder te betalen waar het kind op dat moment verblijft.
Buitengewone kosten zijn dan weer schoolkosten, daarmee bedoel ik de uitstappen, schoolreisje, schoolboeken, e.d., na aftrek van studietoelage. De rest wordt dan door de ouders voor elk de helft betaald. Medische kosten worden ook voor de helft betaald na aftrek van ziekenfonds. Best is alles stipuleren om enige discussie achteraf te vermijden.
Vergeet ook niet dat jij opvang kan inbrengen in de belastingen omdat jij de kinderen ten laste hebt, de vader kan dan weer de alimentatie inbrengen.

Suzy D
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jan 2017 19:14

Hallo,
daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht dat ik de opvang inderdaad kan inbrengen. Vandaar dus mijn vraag op deze site zodat ik alles kan overwegen en dat ik weet wat wel of niet eerlijk is om te vragen.
Maar wat zou dan een eerlijk bedrag zijn. Volgens de methode Renard waarvan iemand hierboven een link doorstuurde zou ik rond de 364EUR per maand komen dan voor de 2 kinderen. Mijn ex wil maar 225EUR geven. Een minimum zou dan toch 350EUR per maand moeten zijn? Wat zal de rechter hierin volgen?

Suzy D
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jan 2017 19:18

En die methode Renard is als je 80% bij moeder ingeeft. Want als ik het eigenlijk bekijken volgens de dagen zouden de kinderen al bijna 85% à 90% bij mij zijn. Dus dan lijkt die 350EUR dan nog het absolute minimum? Of heb ik het fout? Kijkt de rechter niet naar die methode Renard?
En om te gebruiken bij de onderhandelingen over die alimentatie: hoeveel kan mijn ex dan recupereren van het bedrag alimentatie? Bijvoorbeeld als hij 350EUR per maand aan alimentatie geeft, hoeveel per maand kan hij dan bij belastigen recupereren?

Terug naar “Echtscheiding”