niet naleven vonnis

eveline11
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

niet naleven vonnis

#1 , 23 jan 2017 19:09

hallo,

Heeft er iemand weet wat je moet doen als ex zich niet houdt aan vonnis. Om efkes kort te schetsen, zoon is 10 jaar en heeft sedert vorig jaar de diagnose ass en adhd. Mijn ex betaalt 100 euro allimentatie al jaren(9jaar). Heb verleden jaar eens voorzichtig gevraagd of hij eens kon denken aan de index, dit werd echter geweigerd. Nu ik al drie jaar alles betaal van buitengewone kosten (komt op ongeveer 60 euro per maand), heb ik ook gevraagd of hij de helft hierin kon doen. Opnieuw geweigerd! Hij moet mij ook nog 3 maand achterstal allimentatie die hij ook niet wil (of kan) betalen. zegt ook gewoon dat hij alles correct betaalt! Nu ik het nog eens (mis wat hardhandiger) gevraagd heb om te denken aan de betalingen dreigt hij met verblijfscoouderschap. Hij heeft een gerechtelijk verleden ook, is juni verleden jaar voor de laatste keer voor 2 maand in de gevangenis beland . Mijn zoon gaat graag naar vader en vader komt hem ook iedere keer halen. (geen vakanties enkel om de twee weken in het weekend) Maar voor de rest valt alles op mij en trekt hij zich niks aan... meegaan naar de psy, of eens naar school gaan is voor hem blijkbaar te veel! Mijn vraag, wat moet ik nu doen; moet ik opnieuw naar rechtbank gaan als het al op vonnis vastgelegd is of kan het ook via vredegerecht. Voor de duidelijkheid praten kan niet meer (vermoed ook wel een diagnose ass bij hem), wil ook geen mail adres geven zodat ik al de bewijzen van de gemaakte kosten kan doormailen en ook een aantal afspraken voor zoon kan vastleggen. Denken jullie hij kans maakt voor die verblijfscoouderschap? Mijn gezond verstand zegt neen maar ik zit hier toch wel enorm mee in mijn maag. Die weekends kan ik er nog bij hebben omdat ik het zeker voor thomas goed vind hij contact heeft met zijn vader en psy overtuigt mij ook keer op keer het goed is er een band is met vader, maar week week zou hier absoluut een ramp zijn. :oops:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kloek
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2017 19:24

Je kan in principe altijd je vonnis laten aanpassen, of toch aanvragen. Verzamel zoveel mogelijk bewijsstukken en stuur die al door naar je advocaat, dan weegt je dossier al direct wat meer.
Lijkt me sterk dat je ex al jarenlang hetzelfde bedrag betaald, en dan nog zo weinig. Voor een kind van 10 jaar ben je toch al gauw 200 euro kwijt (rechtbank berekent dit).

Het was vorige week nog op de radio dat ze bilocatie geen goede regeling vinden (imo, is dat ook zo). Dus ze komen er soms wel op terug, andere keren vinden ze het eerlijk tegenover de ouders.
Maakt hij kans? Goh, als hij pedagogisch en financieel geschikt is, ja.
Een veroordeling wordt niet naar gekeken zolang het niet gaat over dingen als kindermishandeling etc. Je moet al serieus was mispeuteren wil je minder recht krijgen op je kind.
Wat ook mee speelt is hoelang jullie al uit elkaar zijn.

Probeer je te concentreren op je kindje. Je zegt zelf dat hij graag naar papa gaat.
Zolang dit praktisch mogelijk is, is het voor hem misschien ook wel prettig? Op zijn leeftijd luisteren ze natuurlijk ook naar zijn verhaal.

Voor de alimentatie en buitengewone kosten, maak hier telkens een PV van. Het lijken druppels op een hete plaat, maar uiteindelijk wordt hij hiervoor wel vervolgd en op zijn minst telkens ondervraagd.

diegos
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2017 19:27

Heel triest verhaal....

Ik weet niet of ik jou kan helpen maar wat de alimentatie betreft bestaat er wel een overheidsinstantie die je kan helpen met de invordering ervan: http://www.secal.belgium.be/

Veel succes alvast!

Reclame

Enelya
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2017 06:43

Als je ex achter staat me betaling van alimentatie, contacteer dan Davo.

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 13 feb 2017 20:30

Davo is één mogelijkheid.
http://www.davo.belgium.be/

De andere is bij niet betalen alimentatie aangifte doen bij politie want dit is een strafbaar feit.
http://www.elfri.be/juridische-informat ... everlating

Kijk u vonnis na wat index betreft indien voorzien kan u dat met terugwerkende kracht opeisen ( 5 jaar) ... de aangifte stuit de verjaring.
Zorg dat u bij de politie het origineel vonnis en een copie bij hebt. Vraag daarvan een attest van klachtneerlegging.

Bij veroordeling kan u loonbeslag vragen - zijn er ook bijkomende straffen o.a. rijverbod.

En aan de hand van dit strafvonnis een aanpassing van het aanvankelijk vonnis bij de familierechtbank bekomen.

Terug naar “Echtscheiding”