onderhoudskosten kinderen - zoon bij moeder, dochter bij grootmoeder

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

onderhoudskosten kinderen - zoon bij moeder, dochter bij grootmoeder

#1 , 19 jan 2017 09:50

Na een lange stilte ben ik hier terug.

zoon, intussen 12 jaar en in het 1e middelbaar, woont bij moeder. Moeder ontvangt kindergeld maar geen alimentatie. Papa heeft echter vorig jaar alle schoolfakturen betaald die nog openstonden omdat moeder niet reageerde op de aanmaningen van school.

dochter, intussen 20 jaar en in haar 2e jaar HBO5 verpleegkunde, woont bij mijn schoonmoeder. Dochter ontvangt het kindergeld, maar papa betaalt maandelijks 150€ op haar rekening, betaalt de studiekosten, extra kosten en kledij.

Moeder eist nu van vader 157€ onderhoudsgeld voor de zoon omdat dochter zogezegd niet meer bij ons woont en er dus geen sprake meer kan zijn van compensatie. Mijn man gaat echter niet akkoord en kan alle betalingen staven met betalingsbewijzen, uittreksels en kastickets.

Hoe sterk staat moeder hier ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Madeliefje35
Berichten: 161

#2 , 19 jan 2017 18:28

De moeder kan alimentatie toegekend krijgen als de zoon bij haar woont en er geen gedeeld 50/50 verblijf is met de vader.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 19 jan 2017 22:10

Dus dochter is op kot bij schoonmoeder en is nog thuis bij vader gedomicilieerd?
Dan is er totaal niets aan de hand en kan moeder niets eisen.
Vader kan wel eisen dat de schoolfacturen terugbetaald dienen te worden desnoods via de rechtbank.

Reclame

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#4 , 20 jan 2017 07:11

@Francisus - nee, haar domicilie staat bij haar grootmoeder. Lang verhaal.... (zie vorige posts)

Intussen is de verstandhouding met de dochter goed tot zeer goed (verstand komt met de jaren ;-) ) maar aangezien ze bij haar grootmoeder verblijft zal ze haar adres daar laten staan. Toen dochter haar adres nog hier stond betaalde papa aan zijn moeder maandelijks een bijdrage kost en inwoon. Nu ze hier niet meer officieel woont betaalt papa rechtstreeks op de rekening van zijn dochter. Papa betaalt ook alle studiekosten en ik ben deze week met haar gaan winkelen voor nieuwe kleren.

Ze is meerderjarig, dus ik vermoed dat de dochter kan kiezen waar ze gaat wonen, maar dat het de bedoeling is, dat zolang ze studeert, de ouders bijdragen in de kosten voor studie etc.

Papa moest in principe geen onderhoudsgeld betalen voor zoon omdat dochter bij ons woont en kosten voor beide kinderen werden gecompenseerd. Maar het is toch niet omdat ze hier niet meer woont, maar papa wel nog alles betaalt, dat hij ook nog eens voor zijn zoon moet betalen ?? Moeder komt in niets tussen voor de dochter.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 20 jan 2017 19:59

Meerderjarigheid had ik niet mee verrekend ...en klopt ze kan wonen waar ze wil zolang vader de kosten betaald doet de domiciliering er niet toe.
Hij betaald de kosten.
In principe moeten beide naar eigen vermogen betalen voor beiden en dan delen.

Terug naar “Echtscheiding”