Advies nodig: voogdij kind bij scheiding

Student1987
Topic Starter

Advies nodig: voogdij kind bij scheiding

#1 , 18 jan 2017 16:31

Lieve mensen,

Ik heb juridisch advies nodig. Het verhaal is het volgende:

Gaat om mijn beste vriendin die op het punt staat om te scheiden. Een bes.issing waaraan ze nog heel erg twijfelt. Haar man heeft een persoonlijkheidsprobleem. Alles draait om hem. Zij kan nooit zelfstandig beslissingen nemen en als er iets verkeerd gaat dan is het altijd haar fout, nooit de zijne. Zij mag van hem niet eens vrienden, kennissen of familie zien. Kortom een relatie die helemaal niet gezond is. Zij zijn al iets meer dan twee jaar samen, mijn vrieding heeft altijd gehoopt dat het met de tijd beter ging gaan, maar integendeel...

Zij hebben ondertussen ook nog een kind samen en hebben ook samen een zaak opgestaart waarvan 49% wettelijk gezien bij mijn vriendin behoort. Ook hebben ze een huis gekocht samen. Mijn vriendin heeft zowel voor de zaak als voor het huis heel veel centjes bijgelegd.

Nu is ze bang om de stap te zetten om bij hem weg te gaan, omdat ze niet weet hoe ze uit de zaak kan stappen, wat er met haar centjes gebeurt en vooral wat er met het kindje gaat gebeuren. Ze is bang dat als ze uit de zaak stapt en in de eerste instantie geen werk heeft, dat de rechter zal beslissen om de voogdij aan de vader te geven.

Enig advies hoe ze hiermee kan omgaan? Welke stappen kan ze al ondernemen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2017 20:01

Scheiden dus gehuwd ?
Wat staat in hun huwelijkscontract?
Welk soort vennootschap hebben ze?
Wie is zaakvoerder ( statutair of aangesteld door AV)?
Is zijn geestelijke toestand medisch beschreven?
Hebben ze gemeenschappelijke rekeningen?

Student1987
Topic Starter

#3 , 19 jan 2017 12:25

Hey Franciscus,

Bedankt voor je reactie. Ik probeer zo concreet mogelijk te antwoorden.

1. Wettelijk niet gehuwd, wel feitelijk samenwonend.
2. Ze hebben wel een samenlevingsovereenkomst afgesloten waarin dat alles wat voor de relatie is verworven persoonlijk eigendom is, alles nadien zou gelijk gedeeld moeten worden.
3. Vennootschap is bvba.
4. De zaakvoerder zal mijn vriendin zijn, aangezien het te maken heeft met haar beroep (vrije beroep).
5. Zijn toestand is niet medisch bepaald.
6. Ja, ze beschikken over een gemeenschappelijke rekening.

Bedankt!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jan 2017 22:38

1 Feitelijk samenwonenden zijn wettelijk vreemden voor elkaar diefstal tussen feitelijk samenwonenden is perfect mogelijk ( art 462 strafwetboek)
2 Samenlevingsovereenkomst wijst dan weer op wettelijk samenwonend ... wat is het - geregistreerd bij gemeente of notariële akte of een eigen opgesteld documentje?
3/4 BVBA met vriendin als zaakvoerder maar statutair of via AV ..nog belangrijker wie heeft de 51 %
5 Wat weet en kan de huisarts zeggen?
6 gemene rekening beiden kunnen dus die rekening volledig leegmaken ...en hopelijk geen volmachten op de eigen rekeningen ..

Terug naar “Echtscheiding”