Welke/Hoe rechtbank e.a. inlichten over arrest hof van beroep - verblijfsregeling kind - internationaal

Paul D Chardon
Topic Starter
Berichten: 18

Welke/Hoe rechtbank e.a. inlichten over arrest hof van beroep - verblijfsregeling kind - internationaal

#1 , 16 jan 2017 22:24

Beste,

Stel:
Een arrest van een Belgisch hof van beroep laat aan tegenpartij, mama, toe dat zij met ons kind naar haar thuisland, Groothertogdom Luxemburg, mag verhuizen en ons kind daar ook mag domiciliëren.
In dat arrest wordt tevens een verblijfsregeling e.a. vermeld.

Moet ik dit arrest kenbaar maken bij een rechtbank in Luxemburg?
Of gebeurt dit automatisch?

Stel dat tegenpartij de in dat arrest opgelegde regels (bijvoorbeeld: kind zal bij mij zijn tijdens krokusvakantie) niet volgt of ze slechts gedeeltelijk mogelijk maakt.
Moet ik dan hier in België aangifte doen bij politie?
Of zowel in België en in Luxemburg?

(Zover ik begrijp is de rechtbank van woonplaats kind bevoegd dus in dit voorbeeld zou dat een Luxemburgse zijn. Het lijkt me logisch dat ik dan zeker aangifte bij politie Luxemburg zal moeten doen ...(?)

Kan ik ergens eenvoudig data vinden van advocaten die ervaring hebben in procedures familierecht en dat dan specifiek in Luxemburg?
Of zal ik gewoon een honderdtal advocaten/kantoren e-mailen om info te verkrijgen?


Alvast dank bij voorbaat voor nuttige info.

Vriendelijke groet,

PDC

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 17 jan 2017 21:41

Eens lezen:
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 4172,d.d2s.

In principe zal als de minderjarige naar GH Luxemburg verhuisd het jeugdgerecht aldaar bevoegd worden dus kan u best daar aangifte doen.
Niets belet u een kopie van uw verhoor aldaar ( gezien Salduz zal dat in het Nederlands met tolk gebeuren) ook hier kenbaar kunnen maken aan de Belgische justitie ( via politie waar de minderjarige vroeger woonde) - kwestie van ook het Belgisch dossier up-to-date te houden.

Mogelijk kent uw Belgische advocaat een LU collega ... of daar in de stad waar hij woont eens rondhoren vb bij apothekers - notarissen enz .
Politie zal niets doorgeven ( mogen dat niet).

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”