Hoe gebeurt verdeling bij echtscheiding

Onzeker10
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Hoe gebeurt verdeling bij echtscheiding

#1 , 15 jan 2017 09:46

Goedemorgen,
Ik zit momenteel in een echtscheiding verwikkeld en zou graag willen weten hoe op het einde van de rit alles zal verdeeld worden aangezien ik gehuwd ben zonder huwelijksstelsel?
Kijkt men ook de bankrekeningen na? Indien wel, Kijkt men enkel naar de saldo op de rekening of kijkt men naar alle uitgave die gemaakt zijn en bekijkt men effectief wat je verdient? Zodat je de helft van je loon moet ophoesten? Want ik heb tot hiertoe nooit echt gespaart maar ik haal wel steeds men rekening leeg om steeds alles cash te kunnen betalen maar ik wil natuurlijk vermijden dat men achteraf komt zeggen dat ik dat geld allemaal moet terug zetten zodat het verdeeld kan worden?? Qua inboedel weet ik dat alles zal opgenomen worden in een inventaris en zo verdeeld zal worden maar qua financien zou ik graag wat meer info willen verschaffen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 15 jan 2017 10:26

eerst en vooral tijdens een scheiding (met gemeenschap van goederen) bepalen jullie in de eerste plaats zélf hoe je de roerende goederen (inboedel) verdeelt. Over het algemeen zijn scheidende partners het er in die mate nog eens met elkaar dat elkeen zijn eigen bankrekeningen houdt, maar enkel de gezamenlijke rekeningen in twee worden verdeeld. De verdeling gaat uiteraard niet over je wat je in de toekomst verdient: zoals inkomende lonen van de volgende maanden. Maar wel over wat gespaard is en "overblijft". Ga dus in eerste instantie samenzitten met je partner om er samen uit te geraken. Je gewoonte om al je loon telkens cash af te halen is wel tamelijk eigenaardig en zou inderdaad de terechte indruk kunnen wekken dat je telkens de volledige som afhaalt om met het overschot geheim op te sparen. doe dat dus niet meer: haal geld alleen af als je het nodig hebt. Betaal best je aankopen ook met een betaalkaart. Dan is ook duidelijk dat gelden besteed zijn.

Onzeker10
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2017 12:39

Bedankt voor je reactie.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5417

#4 , 15 jan 2017 21:32

Je bent gehuwd "zonder huwelijksstelsel". Je bedoelt dus ws het "wettelijk stelsel". Dit is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten.

In mensentaal: wat elk bewijsbaar had vooraleer te trouwen en erfde tijdens het huwelijk blijft apart doch alles wat er bijgekomen is tijdens het huwelijk is van elk de helft. Dus ook als de een veel meer verdiende dan de ander.

Ook geld dat op rekeningen op 1 naam staat valt hieronder maar als je het bestaan van de rekening niet kent omdat de ander de scheiding al aan t "voorbereiden" was kan het moeilijk zijn om dat geld op te nemen in de verdeling.

Als geen van beiden eigen geld had op de trouwdag (of ongeveer evenveel) dan is t elk de helft van wat er is.

Onzeker10
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jan 2017 21:30

Dag Sirkii

Klopt volgens wettelijk stelsel.
En hoe zit het met het volgende:
Echtgenote heeft geen inkomen en ik ben enige kostwinner.
Zal men kijken hoeveel ik gedurende heel het huwelijk heb verdiend en dat delen in twee? Al is al dat geld al uitgegeven? Op mijn rekening staat ook maar een klein bedrag momenteel. Of wordt enkel het huidige saldo op de rekening in acht genomen voor de verdeling?

Sirkii
Berichten: 5417

#6 , 23 jan 2017 09:42

Neen. Het is wat er bijgekomen is; dus spaargeld, huisraad etc.

Terug naar “Echtscheiding”