Fiscale voordelen co-ouderschap meerderjarig kind

malitina
Topic Starter
Berichten: 6

Fiscale voordelen co-ouderschap meerderjarig kind

#1 , 12 jan 2017 12:30

Hallo,
Zit met een vraagje.. Ik heb twee dochters waarvoor ik sinds 2005 co-ouderschap heb. De vader heeft ze ten laste en ze zijn bij hem gedomicilieerd. Wel heb ik recht op de helft van het kindergeld alsook op de helft van de fiscale voordelen.
Tot op heden totaal geen problemen tot ik dit jaar een aangetekend schrijven ontving van de belastingen. Zoals gewoonlijk heb ik om mijn belastingbrief code 1036 ingevuld ( kinderen die ten laste zijn van de ander ouder maar waarvoor ik de helft van de fiscale voordelen toegekend krijg) met het aantal 2.
Nu blijkt dat ik mijn oudste dochter ( 19 jaar) niet meer mag inbrengen. Zij studeert wel nog verder, het kindergeld wordt nog steeds betaald en ik betaal nog altijd de helft van al haar kosten. Toen ik naar de belastingen belde , wisten ze mij te zeggen dat de wet daarvoor nog steeds niet aangepast is en dat inderdaad ik geen recht meer heb voor mijn meerderjarige dochter. Het enige wat zij mij konden aanraden is overeen te komen met de vader dat wanneer hij zijn belastingen terugtrekt (en hij dus het volledige bedrag zal terug krijgen voor mijn oudste dochter), hij mij daarvan de helft geeft..
Allemaal héél mooi maar mijn contact met de vader is echt niet super! Hoe kan ik van hem bekomen dat hij mij zegt hoeveel hij heeft teruggetrokken voor ons oudste dochter? Ik kan hem toch niet dwingen? Ik kan van hem niet eisen dat hij mij zijn belastingen afrekening laat zien ( dat zou hij trouwens toch nooit willen)
Is er dan echt niets dat ik kan doen?

Dank u wel voor jullie advies :wink:

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding