Wijziging Ouderlijk gezag

Lander97
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wijziging Ouderlijk gezag

#1 , 09 jan 2017 20:17

Beste,

Hieronder een kleine situatieschets:

Ik ben Lander, een 19 jarige (nog steeds een student hogeschool) en loop momenteel al 7 jaren co-ouderschap.
Ikzelf wil tevens van die regeling vanaf en wil een wijziging van adres aanvragen. Namelijk, van co-ouderschap (adres bij mijn moeder) naar vaderlijk gezag.
Ik heb ook nog een zus die 21 jaar is (ook nog student) die in de tijd gekozen heeft om constant bij mijn moeder te blijven wonen.

Momenteel heeft mijn moeder het kindergeld van ons beiden en was er een overeenkomst dat mijn vader maandelijks alimentatie betaald voor mijn zus.

Vandaag stelde ik die kwestie voor aan mijn moeder, die een beetje over haar rooie ging en meteen zei dat ze dat met haar advocaat moest regelen enzoverder. En dat er niets van inkomt dat ze het kindergeld gaat doorstorten naar mijn vader (ookal wil ik daar mijn constante verblijfplaats hebben). Ikzelf vind het een beetje meer eerlijk als dat geld dan (samen met mij) mee naar mijn vader gaat. En hij stemde ook in om voor de dokterskosten etc.. in te staan.

Nu zit ik dus met een tweetal vragen:
-Welke stappen moet ik ondernemen om een adreswijziging te laten uitvoeren?
-Wat gebeurt er met de alimentatie voor mijn zus en het kindergeld dat voor mij bestemd is?

Met vriendelijke groeten
Lander

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 09 jan 2017 20:44

U bent meerderjarig dus u kan gaan wonen waar u wil.
De EOT of wat het ook was is geldig voor minderjarigen.
Beide ouders hebben onderhoudsverplichting naar hun kinderen (wederzijds trouwens) art 203 burg. wetboek.
Kindergeld kan u op uw eigen naam aanvragen. (Vermoedelijk zal het voordeel van twee gekoppelde kinderen dan wegvallen)
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 0KQ23MS--w

Wat de alimentatie betreft in principe was er dus co verblijfsouderschap ... uw vader heeft dan gezien dochter niet meer naar hem kwam geld overgemaakt ... staat dus vermoedelijk niet in een vonnis.
Als u voltijds bij hem gaat wonen ( of ergens anders) valt die reden weg want dan zal moeder voor u moeten betalen.

Er dient wel rekening gehouden te worden met de inkomsten van beide ouders ... als deze heel veel schillen kan er door één van de partijen wel een bijpassing naar de andere gevraagd worden.... in onderling overleg of via familierechtbank.

Is er ook een regeling voor de bijzondere kosten?

Lander97
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2017 21:15

De regeling van bijzondere kosten die nu van toepassing is gaat als volgt:

Als ik naar de dokter, tandarts of iets dergelijks ben geweest dan betaalt ieder de helft.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”