aantonen van samenwonen

lys
Topic Starter

aantonen van samenwonen

#1 , 03 mar 2006 20:58

Beste

Is er iemand die mij kan zeggen, hoe ik kan bewijzen dat mijn ex samenwoont? Zij heeft reeds een kind met die vent maar hij staat daar niet ingeschreven bij haar. Maar dat telt blijkbaar niet om te bewijzen. Zodoende moet ik blijven alimentatiegeld betalen voor haar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 03 mar 2006 21:39

In de regel dient onder 'samenwonen' te worden verstaan,het onder hetzelfde dak samenleven van twee of meer personen die een gemeenschappelijke huishouding hebben.'Samenwonen' onderstelt een feitelijke toestand en de omstandigheid dat die personen in de bevolkingsregisters op hetzelfde adres zijn ingeschreven,is niet
doorslaggevend.Cass. 10 mei 1993,T.S.R. 1993,p 258

Art.16.?1.De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie,d.w.z. de vaststelling van een effectief verblijf gedurende het grootste deel van het jaar...K.B. Bevolkingsregister
16 juli 1992.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2006 21:16

Vaststellingen door een gerechtsdeurwaarder of getuigenverhoor. Bespreek dit met een advocaat.

scorpioen

Reclame

lys
Topic Starter

#4 , 04 mar 2006 23:32

Telt dat ook als je al wettelijk gescheiden bent? Er is reeds een vonnis uitgesproken. Ik moet alimentatie betalen voor mijn ex. Mijn laatste hoop is nu de vrederechter, in de hoop dat er nog iets kan veranderen. Ik was maar een 4tal jaar met haar getrouwd.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2006 11:53

Een vaststelling van overspel kan uiteraard niet meer. Een gerechtsdeurwaarder kan wel vaststellen dat mijnheer X (waarvan hij bijvoorbeeld een foto heeft) op bepaalde uren bij mevrouw Y is, daar om 7 uur 's morgens buitenkomt om naar zijn werk te gaan en 's avonds terugkeert, zijn wagen daar parkeert enz ...

scorpioen

gescheiden vaders
Topic Starter

#6 , 05 mar 2006 22:43

Iedereen heeft na de scheiding recht op een nieuwe partner. Als de relatie met haar huidige vriend mislukt krijgt ze een nieuwe kans met een andere man, en daarna nog ??n, enz. Het zal nog even duren voor je niet meer moet betalen, want het hebben van een nieuwe relatie op zich is niet voldoende voor herziening of stopzetting van de alimentatie. Wettelijk kan dit enkel als ze hertrouwd is (en wellicht ook als ze een samenlevingscontract getekend heeft).

Met getuigenissen en deurwaardersvaststellingen kan je enkel aantonen dat ze een nieuwe vriend heeft. Overspel telt niet meer want de scheiding is uitgesproken en, neem ik aan, ingeschreven bij de burgerlijke stand. Het is dus een aanwijzing die niet voldoende is voor herziening van het onderhoudsgeld.

Wat je nodig hebt zijn meerdere aanwijzingen zoals een gezamenlijke bankrekening, een print van infobel.be of 1207.be dat ze op hetzelfde adres "wonen". Of ??n formeel bewijs van inschrijving op hetzelfde adres. En hier heb je geluk, want binnen enkele maanden zijn het verkiezingen, en gedurende ? weken vooraf kan je de kiezerslijsten inkijken op het gemeente- of districtshuis. Als je tegen dan de naam van haar vriend kent, kan je de kiezerslijsten raadplegen. Als ze dan beiden op hetzelfde adres zijn ingeschreven zal je vermindering of stopzetting krijgen.

Ofwel ga je met ??n formeel en onweerlegbaar bewijs naar de rechter, ofwel met allemaal aanwijzingen die de rechter ervan moeten overtuigen dat ze eigenlijk hertrouwd is, maar dat niet officieel wil doen, enkel en alleen omdat ze dan jouw onderhoudsgeld kwijt is.

sperwer
Berichten: 1155

#7 , 06 mar 2006 11:12

is samen wonen een rede waardoor zij haar recht op het onderhoudsgeld verlies? want anders is dit onderhoudsgeld toch levenslang. of is dit een foute lezing van de wet

lys
Topic Starter

#8 , 07 mar 2006 13:53

Hij staat niet bij haar ingeschreven dat weet ik maar toch woont hij er. Hoe moet je dat in godsnaam beginnen bewijzen? Ik zou gewoon willen aantonen dat ze een betere levensstandaard heeft nu dan toen wij getrouwd waren. Mooi huis, groten auto, dikke nek uithangen, zonnebankje hier sportcenter daar. Ze heeft het verdorie veel beter of ik; kzal ik maar ganse dagen gaan werken om haar te betalen. Heb uitgerekend dat ik iedere dag 2 uur voor haar moet werken.

Terug naar “Echtscheiding”