Alimentatie

gebruiker28
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Alimentatie

#1 , 05 jan 2017 09:39

Ik heb mijn ex voor de familierechtbank aangeklaagd, we zijn sinds augustus niet meer samen en hij heeft mij gevraagd om zijn sleutels ( appartement staat op onze namen gehuurd) terug tegeven, dit heb ik gedaan. Heb mijn gerief verhuisd naar mijn moeder. Ik was met onze dochter sinds maart opgenomen wegens persoonlijke probelemen, mijn dochter kon mee en is sinds maart bij mij en gaat naar de creche in antwerpen, hij woont in sint niklaas. De bedoeling was om partnergesprekken te doen en hij zou rond zijn agressie werken, plan was om na mijn opname terug samen te zijn. Hij heeft een ander vrouw ontmoet en heeft nu relatie. Hij heeft voor de kosten van het appartement gedraaid omdat ik opgenomen was en kon niet mee betalen, ik trok ook het minimun en moest bijpassing vragen OCMW.
Hij is wel altijd blijven werken en ik heb altijd de kosten voor onze dochter op mij genomen.
Toen ik vroeg of hij alimentatie wou betalen zei hij nee, dat ik moet betalen als zij bij mij is en hij betaald voor haar in de weeknds .
Dus nu heb ik hem aangklaagd en mijn prodeo gaat 150 e per maand vragen en dit sinds september.
Omdat we sinds augustus uit mekaar zijn. Ik koop haar kleren, pap en pampers en ook opvang betaal ik. Ik heb wel geluk dat ik telkens het miminum moet betalen maar toch, ik vind niet dat ik dit alleen moet blijven dragen.
Kan hij weigeren te betalen? Kan een rechter beslissen dat hij omdat hij de kosten van appartement alleen gedragen heeft dat hij niet moet betalen met terugwerkend kracht? Kan een co ouderschap nu gevraagd worden? We wonen nu toch verder van mekaar en kan een rechter beslissen dat onze dochter naar 2 creches kan gaan en later 2 scholen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker28
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jan 2017 09:42

Nu gaat hij ook hoger huur hebben dan ik, ik heb besloten om te gaan samenhuizen, omdat ik het anders niet haal en ik ook nog een zoon heb zonder hem. Kan rechter kijken wat onze inkomsten zijn en uitgaven,? Ik let wel enorm op mijn geld en mij ex heeft de neiging om boven zijn stand te leven,.
Daarom heb ik gevoel dat doordat hij niet wil betalen voor zijn dochter , ik hem ook financier met zijn levenstijl.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 09 jan 2017 21:47

Dat u de sleutels hebt teruggegeven maakt nog niet dat u niet medeverantwoordelijk bent voor de huur als u het contract mee hebt ondertekent.
Voor de rechtbank en voor de eigenaar kan u dus nog verplicht zijn de huur mee te betalen tot ontbinding van het contract.

Is er ooit aangifte bij politie gedaan (Intra Familiaal Geweld) en is er dus een dossier opgestart voor de rechtbank via parket?

Waar staat uw adres nu - vluchthuis ? bij uw moeder of ergens anders dus al overgeschreven. Als u nu in Antwerpen ingeschreven staat is normaliter de familierechtbank van Antwerpen bevoegd ( voor de dochter)

Partnergesprekken via bemiddelingskamer familierechtbank?
Dat hij alles betaald heeft wil niet zeggen dat hij de huur niet kan vorderen dus opletten.
Welk OCMW heeft de bijpassing gedaan?

Beide ouders dienen in te staan voor onderhoud kinderen... alimentatie zal betaald moeten worden als kind vooral bij één van de ouders verblijft door de andere ouder. En als er een (te) groot verschil in inkomen is tussen beide inkomens. Het is niet het OCMW dat hiervoor moet opdraaien.
Alimentatie vraagt men inderdaad bij de bevoegde rechtbank.
Uiteraard kan hij dat weigeren ook voor de rechtbank en kan tegen die beslissing in beroep gaan ... maar eens die beslissing definitief is ( kracht en gezag gewijsde na betekening vonnis) dan kan u aangifte wegens niet betaling doen bij de politie wegens 'familieverlating)
http://www.elfri.be/juridische-informat ... everlating
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39#p420939

Dat hij de andere kosten heeft betaald daar kan eventueel wel rekening mee gehouden worden zeker als u nog steeds mee op het huurcontract staat.

Er is wettelijk zo wie zo gezagsco-ouderschap dus bij elke ' belangrijke beslissing' zal de vader in kennis gesteld en toelating moeten geven. School kinderdagverblijf - dokter enz zullen hier onder vallen.
Hoe zijn de bijzondere kosten geregeld ziekenhuis tandarts schoolreizen.
Verblijfsouderschap is iets anders dat hangt van de feitelijke toestand af maar wettelijk is dit ook 50/50.

Reclame

gebruiker28
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jan 2017 11:22

Maar ik moest eruit en mijn sleutels afgeven? ik zit nu in vluchthuis ja en zou in februari verhuizen.
Als hij hierover moeilijk wilt doen dan trek ik gewoon terug in met onze kind en zijn vriendin. Dit word lachen dan.
Nee heb geen klacht ingediend maar heb mensen die werken in vluchthuis dit het toegang voor hem geweigerd hebben omdat hij vaker agressief geweest tegenover mij terwijl onze dochter erbij was. Die begeleiders willen dit verklaren op papier.

gebruiker28
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2017 11:25

Ocmw vn sint niklaas heeft mij steun gegeven en mijn adres staat nu in Antwerpen.
Ik betaal al sinds maart alles voor haar. pamper pap kleren opvang en toen heb ik er niets over gezegd maar we zijn nu sinds augustus niet meer samen. Mijn adokaat vroeg alimentatie met terugwerkend kracgt sinds september;
Ik hoop enkel dat ik mijn eigen niet zwaarder in probleem te steken door met hem naar de rechtbank te gaan. Hij kan goed manipuleren en ik kan echt niet tegen hem op vandaar de agressie dan nog

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 12 jan 2017 19:03

In zo'n zaken steeds aangifte doen bij politie is een Intra Familiaal Geweld zaak.
Tekst eens lezen.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358.

Het is de politie en de door de rechtbank aangestelde onderzoekers ( ook naar de vader wat de agressie betreft) dat u iets kan doen aan de situatie.

gebruiker28
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jan 2017 20:27

daar heb ik nu spijt van dat ik nooit die stap genomen heb. heb wel foto s met duidelijke zichtbare wonden in onze badkamer getrokken. maar wat mij nu vooral schrik aanjaagt is feit dat huurcontract nog loopt tot 2018. Hij heeft iemand anders ondertussen maar ze wonen niet samen. wat mij ook enorm kwaad maakt en raakt is dat hij met alles gaat wegkomen en dat agressie die ik daar meegemaakt heb niet gestraft kan worden... hij kan mij dreigen met huurcontract en ik heb op dat vlak niet veel te zeggen.Kan ik huurcontract laten ontbinden? wat moet ik doen? huisbaas contacteren? ik weet het gewoon niet meer

Terug naar “Echtscheiding”