ex partner wil overname eigendom

wenwen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ex partner wil overname eigendom

#1 , 05 jan 2017 00:49

hallo

ik en mijn vriend zijn al een paar maanden uit elkaar, samen hebben we een huis(met lopende lening) en zijn wettelijk samenwonend. nu geraken we er maar niet uit.
mijn ex zou de woning willen overnemen en zegt zelfs naar de bank te zijn geweest, die zagen geen problemen zei hij.
hij heeft mij ook al enkele voorstellen gedaan, tussen de 10000euro en de 20000euro maar wou eerst eens luisteren bij de advocaat wat ik allemaal moest doen en niet mocht doen. advocaat zegt dat ik best eens luisterde bij de bank of zijn verhaal klopte. tussentijds kwam hij ineens met een ander voorstel van amper 1700euro. heb lang over en weer moeten bellen met de bank zeker met de feesten, maar mag morgen gaan. er gaat zoveel tijd verloren, voor mij is het niet meer houdbaar thuis en ga regelmatig bij vrienden slapen. wil er gewoon komaf mee maken, maar wil wel mijn centen terug. en daar is hij niet mee akkoord nu kwam hij ineens met een ander voorstel van amper 1700euro.
de lening loopt nog maar rente is al effe betaald. we hebben het huis nu 6j. maar er zijn ook renovaties gedaan waar ik mijn deel van de voorschotten had betaald.
mijn berekening was * waarde van het huis wanneer het is aangekocht, mag ook de max geschatte waarde zijn(huis is iets minder geschat onlangs)
MIN
* nog openstaande hypoth. lening
PLUS
* voorschot aannemers + keuken
PLUS
* 1000euro dat was bijgeleend :2
is dit zo onlogisch?
er is ook nog dat mijn loon wordt gestort op de rekening met de hypotheek. gaat dus van mijn loon. daarna berekent mijn ex al jaren de rekeningen en trekt die ervan af. ik weet niet echt wat hij mij allemaal doet betalen. ben nu te weten gekomen dat hij de rekeningen niet of niet tijdig betaald en dat er veel adm kosten bijkomen. ze gingen zelf de gas en elektr afsluiten. denk ook, of weet bijna zeker dat hij er mij oplegt en heb al gevraagd te noteren wat ik betaal of de rekeningen te laten liggen, dit doet hij echter niet.
kan ik dit niet wat sneller doen verlopen de overname vh huis? want advocaat zegt dat ik mijn loon niet zomaar op een andere rekening kan laten zetten ivm de lening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5434

#2 , 05 jan 2017 08:59

Het huis is dus van elk de helft en beiden hebben de helft van alles betaald. Basisregel is inderdaad : de geschatte verkoopwaarde verminderen met het openstaande leningskapitaal (zowel hypotheek als bijgeleend bedrag), vermeerderen met de betaalde voorschotten en dan dit resultaat delen door 2.

Voorbeeld : verkoopwaarde 200.000€, lening 160.000€+1000€, 11.000€ voorschot geeft 50.000€ "bezit". Uitkopen levert je 25.000€ op. De notaris zal de correcte berekening maken want er zijn een paar kleine correcties te doen (bv compensatie verlies meeneembaarheid registratierechten voor de afgevende partij)

Franciscus
Berichten: 38629

#3 , 05 jan 2017 23:03

Waren wettig samenwonend ...

Reclame

wenwen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jan 2017 04:19

Het huis is dus van elk de helft en beiden hebben de helft van alles betaald. Basisregel is inderdaad : de geschatte verkoopwaarde verminderen met het openstaande leningskapitaal (zowel hypotheek als bijgeleend bedrag), vermeerderen met de betaalde voorschotten en dan dit resultaat delen door 2.

Voorbeeld : verkoopwaarde 200.000€, lening 160.000€+1000€, 11.000€ voorschot geeft 50.000€ "bezit". Uitkopen levert je 25.000€ op. De notaris zal de correcte berekening maken want er zijn een paar kleine correcties te doen (bv compensatie verlies meeneembaarheid registratierechten voor de afgevende partij)

Dat dacht ik ook. Dank u

Terug naar “Echtscheiding”