PROVISIES AANGESTELDE NOTARIS

condor2300
Topic Starter
Berichten: 12

PROVISIES AANGESTELDE NOTARIS

#1 , 20 dec 2016 18:01

Ik ben verleden jaar gescheiden. Mijn ex heeft de scheiding ingezet, ik wou niet scheiden...
Gezien ik nogal wat inkomsten heb uit eigendommen die ik verhuur (deze had ik al voor het huwelijk, en was getrouwd volgens het 'wettelijk stelsel', en omdat mijn ex bij haar moeder is gaan wonen en daardoor haar uitkeriing heeft zien dalen, ben ik 'veroordeeld' tot het betalen van € 400,00 alimentatie per maand... Verder is er ook een notaris aangesteld door de Rechtbank, om tot 'een verzoening' wat betreft de gemeenschappelijke goederen te komen...

Tot hiertoe zijn we 3 of 4 maal bij deze notaris geweest, met onze advocaten... De eerste keer duurde dit zo'n 10 minuten, de tweede keer ook zoiets, de derde keer ook... De tweede keer heeft de advocaat van m'n ex meer over zijn platte band zitten te vertellen, en de notaris keuvelt dan verder met de twee advocaten... maar van een 'verzoening' komt er niet veel in huis.

Elke keer vraag Mevrouw de Notaris een provisie van € 450,00. Ik heb die 1 keer betaald, en zou nu nog 2 x € 450,00 euro moeten betalen.... En ze heeft nauwelijks wat gedaan!!! Is dit wel normaal, ik veronderstel dat mijn ex hetzelfde bedrag zal moeten ophoesten, iets wat ze met haar uitkering en beetje spaargeld dat ze nog heeft, nauwelijks zal kunnen...

Ik kan die provisies betalen, maar vind het eerlijk gezegd erger dan een hoerenloon...
Ik vraag me dus ook af, of mijn ex telkens hetzelfde bedrag wordt aangerekend.... en hoe kom ik dat te weten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
condor2300
Topic Starter
Berichten: 12

#2 , 24 dec 2016 14:55

Is er hier nu niemand die hier een antwoord op kan geven?
Mijn vraag is dus, dat de Notaris, telkens er een 'zitting' is, die zelfs niets wezenlijks 'inhoudt', hiervoor een ereloon kan opstrijken van € 450...
Want, zoals 'het spel' gespeeld wordt, kunnen er nog vele 'zittingen' gehouden worden. De advocaten zitten ook wat tegen elkaar te keuvelen over dingen waar ik en m'n ex niet gekomen zijn...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 dec 2016 16:10

Zowel notaris als advocaat wordt in dit gevel betaald per uur. Dus zowat keuvelen is uit den bozen, en daar moet je dus een stokje voorsteken. Voor iedere samenkomst hebben ze dus recht op een provisie.

Reclame

Rica
Berichten: 303

#4 , 24 dec 2016 16:35

Staat er in het vonnis van de Rechtbank, dat de notaris heeft aangeduid, niet hoe de notariskosten moeten verdeeld worden? (Ik dacht dat er in de wet staat dat ieder evenveel dient te betalen?).
Wij starten kortelings een gerechtelijke V&V. Het vonnis bepaalt dat beide kinderen-erfgenamen elk de helft van de notariskosten moeten betalen (wij moeten voor de eerste sessie elk 800 euro betalen).
Waarom vraag je niet gewoon wat die notaris denkt dat zijn kostenraming is? Je bent tenslotte 'de klant', die recht heeft te weten wat dat avontuur hem zal kosten!
De notaris zal bij ons in die eerste sessie ook proberen de partijen te verzoenen, wat niet zal lukken. Ik weet wel dat noch de notaris, noch mijn advocaat er een spelletje zal van kunnen maken! Ik zal hen dan zéker op hun verantwoordelijkheid wijzen en desnoods het gesprek zelf op het onderwerp brengen. Indien er geen ernstig gesprek mogelijk blijkt zal die 'verzoeningspoging' ophouden bij die eerste sessie!

Terug naar “Echtscheiding”