Wetgeving privé terrein

Bossi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Wetgeving privé terrein

#1 , 18 dec 2016 10:10

Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb me geregistreerd om meer te weten te komen over rechten en plichten van de burger.

Om het kort te houden, wij worden reeds 2 jaar gepest op allerlei vlakken door de ex van mijn vrouw. Zij hebben een gezamenlijke dochter met omgangsregeling en vonnis.

Nu is het zover gekomen dat ik er alles aan wil doen om hem van mijn eigendom te weren.

Daarom zou ik graag meer info hebben over het bord "privé terrein" of privaat terrein zodoende die kerel niet meer toe te laten op mijn eigendom.

Ik heb al veel ge-googled maar kom er niet veel van tegen.

Mag ik zo'n bordje hangen op mijn eigendom en hem dan telkens laten "pakken" of kan dit niet zomaar?

Benieuwd naar de reacties.

Mvg,

Bossi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 18 dec 2016 10:51

viewtopic.php?t=4584
Hier staat reeds wat info , natuurlijk mag je bordjes plaatsen maar zorg dan zeker dat die via alle toegankelijke zijden duidelijk zichtbaar zijn

eylis
Berichten: 8840

#3 , 18 dec 2016 11:01

maar bovendien is het heel simpel: de ex mag zich vanaf de straatkant naar uw voordeur begeven om aan te bellen. Maar als er niet opengedaan wordt, moet hij zich weer naar de straat begeven. Rondhangen in je tuin, lang voor de deur (binnen je voortuin) blijven staan mag technisch aanzien worden als onrechtmatig betreden van je gezinswoning. Dus huisvredebreuk. Je kan een camera hangen die enkel je voordeur en voortuin filmt (dus niet de openbare weg en trottoir).
Eens zien of de kerel nog in je (voor)tuin rondhangt. Met deze films kan je ook klacht neerleggen voor huisvredebreuk.

Reclame

Bossi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2016 14:34

Dank voor jullie antwoorden.
Camera's hangen er sinds enkele dagen, geregistreerd voor de privacycomissie. Pictogram aan de voorzijde van de eigendom goed zichtbaar opgesteld.
Ik lees, de straat filmen mag niet maar dat mag met een minimum heb ik gelezen op de privacycomissie-site.

Ook gesprek gehad met ex politieman en politie zelf en ik hoef blijkbaar geen omheining of afsluiting te voorzien. Hem persoonlijk verwittigen is voldoende.
De wet zegt blijkbaar ook dat je iedereen kan aangeven die aan je voordeur belt als je een voortuin hebt. Dat is natuurlijk heel belachelijk als je dat zou doen. Maar hij heeft dus geen recht meer om op mijn erf te komen. Een brief met duidelijke afspraken en eventuele gevolgen wordt morgen ook aangetekend opgestuurd daar hij geen mails en sms'en leest.

We zullen zien hoe het in de toekomst evolueert.

Groetjes,

Bossi

BloodNight
Berichten: 621

#5 , 18 dec 2016 15:21

maar bovendien is het heel simpel: de ex mag zich vanaf de straatkant naar uw voordeur begeven om aan te bellen. Maar als er niet opengedaan wordt, moet hij zich weer naar de straat begeven. Rondhangen in je tuin, lang voor de deur (binnen je voortuin) blijven staan mag technisch aanzien worden als onrechtmatig betreden van je gezinswoning. Dus huisvredebreuk. Je kan een camera hangen die enkel je voordeur en voortuin filmt (dus niet de openbare weg en trottoir).
Eens zien of de kerel nog in je (voor)tuin rondhangt. Met deze films kan je ook klacht neerleggen voor huisvredebreuk.
Hopelijk vat je dit niet persoonlijk op, maar kan je de strafrechtelijke basis hiervan geven? Rechtspraak?
Als ik Art. 439 lees, meen ik geheel iets anders te verstaan?
Wat wel een optie is: belaging...

eylis
Berichten: 8840

#6 , 18 dec 2016 15:47

tuin hoort bij woning. Iemand die ongenood en zonder geldige reden op je erf rondhangt (zelfs al is dat je voortuin) pleegt technische gezien huisvredebreuk.

BloodNight
Berichten: 621

#7 , 18 dec 2016 15:55

Art. 439. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot driehonderd frank wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels.

Er van uitgaande dat een tuin bij aanhorigheden hoort, dient er voor huisvredebreuk sprake te zijn van bedreiging, geweld, braak, inklimming of valse sleutels. M.a.w, geen huisvredebreuk.
Dit behoudens rechtspraak.
Mogelijks wel ordeverstoring en belaging.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 18 dec 2016 21:26

Inderdaad zoals @Bloodnight heeft geschreven - best aan de voorkant een afsluiting plaatsen en een poort die op slot kan .. dan kan hij niet meer op uw terrein.
In het andere geval aangifte en verbod door rechtbank ( zeker op de momenten dat hij komt als het niet in vonnis voorzien is).
PS zelfs iets 'verplaatsen' kan (poging) diefstal zijn.

Terug naar “Echtscheiding”