kind van gescheiden ouders komt bij de vader wonen

vw.alain
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

kind van gescheiden ouders komt bij de vader wonen

#1 , 12 dec 2016 17:11

Hallo, wij bevinden ons in dezelfde situatie, nml dat mijn dochter ook bij mij (de vader) wil komen wonen, de moeder is hier mee akoord. Mijn dochter is momenteel 17 jaar (tot 4/12).
Als ik het goed begrijp stellen we best samen een document op met de nieuwe regeling aangaande alimentatie en verblijf en gaan hiermee langs bij een bemiddelaar of vrederechter die dan het vonnis aanpast?
Maakt het uit wanneer we dit laten starten of wachten we beter tot zij 18 is geworden?
Alvast bedankt voor uw reactie, Alain

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 12 dec 2016 17:24

Beste Alain, op het moment dat jullie dochter 18 jaar is dienen er enkel nog afspraken gemaakt te worden ivm de kostenregeling. Vanaf haar 18e verjaardag is een jongere vrij om haar verblijfplaats te kiezen. Een bemiddelaar in familiezaken kan jullie helpen om tot die nieuwe regeling te komen.

vw.alain
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2016 19:32

Bedankt voor uw reactie. Wat betreft de kostenregeling, maakt het op fiscaal vlak iets uit of onze dochter voor of na haar 18é verhuist? Onze dochter gaat verder studeren en komt dan volledig ten laste van mij, krijg ik dan een belastingvoordeel als 1 oudergezin met kind ten laste (minder afhouding op loon)? De alimentatie blijft aftrekbaar maar dan voor de moeder?

Reclame

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#4 , 12 dec 2016 20:42

De fiscus rekent per kalenderjaar.
Voor meer info zie http://financien.belgium.be/nl/particul ... e/kinderen

Madeliefje35
Berichten: 161

#5 , 13 dec 2016 12:22

Beste, zover ik weet is de vrederechter niet meer bevoegd. Sinds september 2015 is er de familierechtbank.
Je reageert op een topic van 9 jaar terug, ondertussen is reeds veel veranderd.

Je kan als je samen overeenkomt, de afspraken op papier zetten en met een verzoekschrift samen indienen bij de rechtbank. (kostte ons €60,00)

vw.alain
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 dec 2016 13:46

Bedankt voor uw reactie, weet u hoe lang deze procedure kan duren?
Mvg, Alain

Terug naar “Echtscheiding”