Mijn ouders willen scheiden

Carfreak21
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Mijn ouders willen scheiden

#1 , 21 nov 2016 20:36

Hallo,

Ik zat met een vraag en kon hier nergens anders mee terecht.
Ik heb even zitten te googelen, maar veel kan ik niet vinden.

De situatie is: mijn vader is al meer dan 25 jaar alcoholieker en nu is het echt wel genoeg geweest voor mijn moeder, mijn broer en mij.
Iedere keer drinkt hij weer en begint ruzie te maken over van alles en we zijn het kostbeu.

Mijn ouders hebben 7 jaar geleden samen ons appartement gekocht, maar mijn moeder heeft alleen de afbetaling betaald, mijn vader helemaal niets.
Nu wilt mijn moeder deze week nog een appartement huren om bij hem weg te gaan.
Ze gaat de afbetalingen niet meer betalen als ze weggaat, maar hoe loopt het dan hiermee af?
Wordt er een deurwaarder gestuurd?

Mijn moeder wilt scheiden onder familierecht, nu is onze vraag, hoeveel zou deze procedure ons ongeveer kosten en hoe lang duurt zoiets?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 21 nov 2016 20:41

Een deurwaarder is inderdaad een optie. Beter is dit correct te regelen met de vader.

Een scheiding kan als het lelijk wordt soms jaren duren. De rekening van de advocaat zal navenant zijn, dus een concreet antwoord kan daar niet op gegeven worden.

Carfreak21
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2016 21:36

Het is te hopen dat hij wilt meewerken, want de maandelijkse afbetaling kan hij sowieso niet in zijn eentje betalen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 nov 2016 10:56

Mijn ouders hebben 7 jaar geleden samen ons appartement gekocht, maar mijn moeder heeft alleen de afbetaling betaald, mijn vader helemaal niets.
Met andere woorden: lening staat op naam van beiden, woning staat op naam van beiden? Woning is 50% van uw vader, 50% van uw moeder?
Ze gaat de afbetalingen niet meer betalen als ze weggaat, maar hoe loopt het dan hiermee af?
Als de lening op naam van beiden staat, is zei wel nog verantwoordelijk om deze af te betalen, net als uw vader. Als de lening niet afbetaald wordt, komen beiden op de zwarte lijst van de nationale bank te staan, wat laten problemen kan geven bij het verkrijgen van een nieuwe lening.
Wordt er een deurwaarder gestuurd?
Als de lening niet betaald wordt, zal uiteindelijk een deurwaarder gestuurd worden. Eerst zullen er waarschijnlijk wel enkele aanmaningen komen...

Best dus zo snel mogelijk de scheiding inzetten, zodat het appartement kan verkocht worden (of één van beiden die de ander uitkoopt). Tot dan toch de lening verder afbetalen, zou ik zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Arwen
Berichten: 46

#5 , 22 nov 2016 16:38

Ik zou uw moeder aanraden om met het http://www.caw.be/ in uw buurt contact op te nemen. Daar gaan ze haar eerstelijnsadvies geven.
Jij en uw broer (als jullie jonger zijn dan 25) kunnen bij het http://www.jac.be/ terecht.
Zij zullen jullie op weg helpen.

Het goedkoopste en snelste is te scheiden met onderlinge toestemming EOT. Daarvoor moet er langs beide kanten (moeder en vader) nog enige goede wil zijn.

Omdat ze een eigendom hebben (een appartement) moet er zeker een notaris tussen komen. Het eerste advies bij een notaris is normaal gratis. Uw moeder kan ook eens afspraak maken met een notaris voor advies. Sommige notarissen bemiddelen ook om tot een echtscheiding met onderlinge toestemming te komen.

Sterkte

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 nov 2016 21:01

Mijn eerste advies is: vraag 'dringende en voorlopige maatregelen' bij de vrederechter (artikel 223 Burgerlijk Wetboek). De vrederechter kan allerlei maatregelen opleggen tegen de man. De belangrijkste voor je moeder zijn: machtiging voor de moeder om afzonderlijk verblijf te mogen hebben (tijdens het huwelijk zijn je ouders in principe verplicht om samen te wonen) en een schuldenregeling. Deze schuldenregeling kan erin bestaan dat de vrederechter een bepaalde schuld, zoals de hypothecaire lening, volledig ten laste van je vader legt. Dit kan hij zelfs doen met terugwerkende kracht (W. PINTENS, e.a., Familiaal vermogensrecht, 2010, 142).

De bank hoeft met deze regeling geen rekening te houden en kan nog altijd bij je moeder aankloppen, als je vader niet betaalt. Sowieso moet er iemand verder betalen anders zal de bank beslag leggen op het huis. Binnen een aantal maanden zal het huis openbaar verkocht worden en zullen je ouders veel geld verliezen.

Tijdens het huwelijk moet je vader de lening mee helpen betalen, naar verhouding van zijn inkomen. Dit noemt men de bijdrage in de gezinslasten. Als hij zijn inkomen verbrast aan alcohol dan komt hij zijn huwelijkse plichten niet na. Het is een feitenkwestie (advocatenwerk) of hier iets kan gerecupereerd worden.

Wat de scheiding betreft: een vechtscheiding zal veel duurder zijn dan een echtscheiding door onderlinge toestemming. Als niemand het appartement overneemt en als je ouders het appartement verkopen, kunnen ze er met 1500 euro vanaf zijn. Ik schat dat de procedure rap 4-8 maanden in beslag zal nemen.

Terug naar “Echtscheiding”