Ex partner EIST ons kind een week mee te krijgen op vakantie

lolita85
Topic Starter
Berichten: 85

Ex partner EIST ons kind een week mee te krijgen op vakantie

#1 , 06 nov 2016 12:18

Beste,

Mijn ex partner en mij hebben via de rechter een vonnis dat ons kind van zondag op maandag (1 overnachting) bij de vader doorbrengt. Ik ging akkoord met die overnachting, en we hebben samen (in vrede) het akkoord ondertekent.

Nu vertrekt mijnheer een week op vakantie in april met zijn vriendin, en EIST hierbij (hij vroeg het niet eens) om ons kind een week lang mee te krijgen. Onze afspraak is opbouwend, en daar heb ik me nooit tegen verzet (integendeel, ik ging akkoord met de overnachting, en zou hij om een nacht extra per week vragen zou ik me hier niet tegen verzetten)

Maar om zomaar echt te eisen om haar mee te krijgen vind ik niet kunnen.
Hij vroeg er ook bij of ik binnenkort ook op vakantie vertrok (wat suggereert dat hij het me moeilijk zal maken als ik niet op zijn eis inga)

Kindje staat op mijn adres ingeschreven en ik bezit haar paspoort (het is haar paspoort, maar zeg het er gewoon even bij)

Ik ben toch niet verplicht haar een week mee te geven, kan hij het me moeilijk maken ?
Vind dit toch niet kunnen om op dergelijke manier te reageren ...

Dank u voor enige duidelijkheid,

Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lolita85
Topic Starter
Berichten: 85

#2 , 06 nov 2016 12:45

P.s. Wil er ook even bijzeggen dat ik hem al eens een extra overnachting gegeven heb (op zijn eisen opnieuw om de vrede te bewaren) MAAR vind het eisen van een week terwijl dat totaal niet zo afgesproken is wel redelijk ver gaan.

basejumper
Berichten: 4674
Locatie: Diest

#3 , 06 nov 2016 13:01

We kennen de afspraken niet en kunnen dus geen uitspraak doen. Rechtspraak vandaag gaat doorgaans uit van een gedeelde opvoeding (co-ouderschap) waarbij vader en moeder ongeveer even veel tijd met het kind doorbrengen, om de band met beide ouders zo goed als mogelijk in stand te houden. dat betekent even goed verdelingen van vakantieperiodes waarin beide ouders het recht hebben het kind mee op vakantie te nemen.
Een weekje met de papa op vakantie gaan lijkt me geen abnormaal gegeven.
Maar nogmaals : we kennen noch het vonnis, noch de omstandigheden...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 06 nov 2016 13:30

Wat is er fout aan het mee op verlof gaan met de papa en nadien mee op verlof gaan met de mama?

lolita85
Topic Starter
Berichten: 85

#5 , 06 nov 2016 13:38

Zoals ik al zei, er is een vonns-is uitgesproken. Hij heeft de baby van 1 jaar nu van zondag tot en met maandag (wat wil zeggen 1 overnachting) en ik vind het niet normaal dat mijnheer die zich al niet aan de afspraken houdt (altijd te laat met zowel afhalen als terugbrengen) nu 1 week EIST dat wetende dat hij nu enkel 1 overnachting heeft. Dat is het vonnis.

Zomaar uit het niets een volledige week eisen voor zo'n jong kind terwijl hij haar nu enkel een nacht krijg vind ik niet kunnen, was co-ouderschap trouwens niet opbouwend ?!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 06 nov 2016 14:03

Is die vakantie in binnen of buitenland.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Mariette
Berichten: 2507

#7 , 06 nov 2016 14:41

Is die vakantie in binnen of buitenland.
Heeft dit belang?

Een autotrip naar Luxemburg kan langer duren dan een vliegtuigtrip naar Zuid Frankrijk.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 06 nov 2016 14:54

Zoals ik al zei, er is een vonns-is uitgesproken. Hij heeft de baby van 1 jaar nu van zondag tot en met maandag (wat wil zeggen 1 overnachting) en ik vind het niet normaal dat mijnheer die zich al niet aan de afspraken houdt (altijd te laat met zowel afhalen als terugbrengen) nu 1 week EIST dat wetende dat hij nu enkel 1 overnachting heeft. Dat is het vonnis.

Zomaar uit het niets een volledige week eisen voor zo'n jong kind terwijl hij haar nu enkel een nacht krijg vind ik niet kunnen, was co-ouderschap trouwens niet opbouwend ?!
staat er niets in het vonnis over vakanties? Dan zou ik zo vlug mogelijk opnieuw naar de rechtbank gaan indien u zelf ooit ook een week op reis willen gaan. Want als u dan die dag van hem zou afnemen omdat u op reis wil gaan, zal u evenzeer moeten toegeven...

Hou er rekening mee dat die 1 dag per week vanuit de rechtbank waarschijnlijk opgelegd is voor een opbouwend contact. Het doet er dan op zich niet toe of het nu 1 dag of 2 dagen is, het is het feit dat hij ze regelmatig ziet, dat van belang is. 1 week (of zelfs 2 weken) met hem alleen, zal het contact tussen u & uw kind niet problematisch maken. Maar als u ooit 2 weken op reis zou willen, dan gaat het reeds beperkt contact tussen uw partner en het kind vér achteruit.

Maw: wees redelijk: het is uw kind, maar ook zijn kind. Hij zal nog tientallen jaren samen met u moeten overleggen over uw gezamelijk kind. Hou daar rekening mee vooraleer je zo'n zaken op de spits wil drijven. Maak wel duidelijk afspraken, daar hebt u recht op. Concentreer u dus eerder op de andere zaken die hij niet doet dan over zoiets. Want als een rechter zou horen wat u hier vertelt, dan zou u meer dan waarschijnlijk een uitbrander van de rechtbank bekomen.

eylis
Berichten: 8852

#9 , 06 nov 2016 15:39

precies zoals JPV zegt, de rechter heeft in zijn wijsheid besloten tot een opbouwend karakter. Dat wil o.m. zeggen dat deze opbouwende fase nog 5 maanden de tijd heeft om in april te resulteren in een try-out van een weekje vakantie met de papa. Dat is redelijk. Is ook ruim op voorhand gecommuniceerd. Ik kan me indenken dat de vader het tamelijk kort en "eisend" heeft gemeld. zit ik er erg naast dat hij de bui misschien al zag hangen dat je dit niet zou toestaan? Ontspan en zie dit als een kans om een goede ouderlijke samenwerking te ontwikkelen. . Jij leert er mee omgaan dat jullie kind eens een weekje niet bij jou is en de vader leert goed "vaderen". En zoals JPV zegt: wat ga je doen als je zelf een week of twee op vakantie wil met je dochter? Rijdt jezelf dus niet klem met deze weigering. Zet samen deze afspraak op papier. Weet ook dat het paspoort een document is dat bij het kind hoort. Je kan dat dus niet achterhouden.

lolita85
Topic Starter
Berichten: 85

#10 , 07 nov 2016 00:16

Vind het ergens niet eerlijk dat ik het paspoort die ik betaald heb voor haar (hij betaalt nooit iets) moet meegeven zonder boe of ba. Heb wel besloten ze te laten meegaan ... Zal,hem 1 week stress bezorgen en leren wat echte vaderschap is, en mij net rust vakanie en relax bezorgen.

Goed toch?

Adriana
Berichten: 396

#11 , 07 nov 2016 11:58

Het leven is niet eerlijk, hoe sneller je er bij neerlegt, hoe gelukkiger. Ook, zet je over de breuk, je klinkt echt verbitterd.. Verder, schakel DAVO of een GDW in voor achterstallige kosten.

lolita85
Topic Starter
Berichten: 85

#12 , 07 nov 2016 13:23

Beste,

Heb gisteren al een beetje zo'n uitleg over deze situatie gegeven, maar zal het deze keer zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen ...

Na geboorte van ons kindje is mijn ex partner vertrokken voor een andere vrouw waardoor ik een advocaat ingeschakeld heb ivm bezoekregeling.

Ik heb helemaal geen probleem om samen aan een opbouwende regeling te werken, wat ook blijkt.
Hij kreeg het kindje eerst enkel zondag en samen hebben we op de rechtbank met mijn toestemming een akkoord ondertekend om het op te bouwen met een overnachting.

Het is nu al zo'n 3 maanden dat deze regeling aan de hand is, en ons kind bij zijn vriendin (waar hij verblijft) overnacht.
Hij vroeg me 3 weken geleden om een extra overnachting waar ik geen enkel probleem mee had.

Nu wenst mijnheer (het was meer een eis als je hem die "vraag" hoorde stellen") dat ons kindje in april een week zou meegaan met hem en zijn nieuwe kroost.

Ergens heb ik er niets op tegen, maar ik neem aan dat dit toch beter in overlegging gebeurt met mijn advocaat ?
Kan hij zomaar een week krijgen in april ? (ik veronderstel paasvakantie mits de zoon van zijn nieuwe partner meegaat)
Maar er moeten toch Juridisisch een paar overeenkomsten zijn zodat hij er niet mee rammelt ?
Voor hetzelfde geld blijft hij een week langer of niet eens (hij heeft een faillissement achter de rug en grote fraude gepleegd, en was al eens op zoek om naar het buitenland te vluchten, wat mij ergens ook schrik aanjaagt.)

Alles moet toch mooi op papier staan zodat ik geen angst hoef te hebben ?

Hulp zou welkom zijn, want ik zit er een beetje door, zit vol goede wil, maar ook vol angsten ...
Groetjes.

Mariette
Berichten: 2507

#13 , 07 nov 2016 13:38

Voor hetzelfde geld blijft hij een week langer of niet eens (hij heeft een faillissement achter de rug en grote fraude gepleegd, en was al eens op zoek om naar het buitenland te vluchten, wat mij ergens ook schrik aanjaagt.)
In dat geval zou ik toch wel eerst via advokaat en jeugdrechter gaan. Voor alle zekerheid.

lolita85
Topic Starter
Berichten: 85

#14 , 07 nov 2016 13:52

@mariette Zou ik tegen mijn advocaat over mijn angst praten dat hij wil vluchten ? (zou me zeer verwonderen zou hij dat nu doen mits hij niet alleen gaat, maar met zijn nieuwe vriendin en haar 3 jarige zoon)
De angst is er wel, en hij is ook het type die zich niet aan de uren houdt.

Als ik ons kind laat meegaan en hij "belooft" ze een zekere dag terug te brengen heb ik zonder gerechtelijk akkoord geen enkel bewijst dat hij dat effectief ook zal doen. Enkel om mij te pesten zou hij dat al doen.

Adriana
Berichten: 396

#15 , 07 nov 2016 13:53

Als je ex niet van plan zou zijn om terug naar België te keren, zou hij met het kind gewoon vertrekken op zijn dag en niet meer terugkomen.
Sorry, ik begrijp ergens je frustratie, maar ik vrees dat geen rechter een vakantie van een week met de vader gaat ontzeggen gebaseerd op wat jij schrijft. Je komt heel verbitterd over en zoiets is nooit een goede basis voor een goede communicatie tussen ex partners.

Terug naar “Echtscheiding”