omgangsregeling

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

omgangsregeling

#1 , 02 nov 2016 13:41

hallo

ben momenteel samen met mijn bijna ex man bezig met de opmaak van een eot
we hebben één advocaat voor beiden
we hebben samen twee kinderen van respectievelijk 6 en 8 jaar
de vader is recent van werk veranderd wat inhoudt dat hij per jaar 2 tot maximum 4 maanden per jaar in Belgie zal zijn
wanneer hij in het buitenland is, is het onmogelijk om de kinderen bij hem op bezoek te laten gaan aangezien hij op een schip gaat werken
we zijn op zoek naar een goede formulering voor een omgangsregeling voor de periodes dat hij aan wal is
hij wil de kinderen dan zoveel als mogelijk zien, doch hij wil er nooit 24 uur op 24 de zorg voor dragen & hij huivert van systemen van week/week
hij gaat hier ook geen vaste verblijfplaats hebben
de kinderen zien hun papa heel graag en ik gun ze dan ook van harte tijd met hun papa
voorlopig heb ik iets geformuleerd in de trant van 2/3/2 waarbij de vader ze op zijn dagen dan ziet van na schooltijd tot het ongeveer slapenstijd is
we zitten binnenkort nog eens samen en een andere mogelijkheid waar ik aan dacht was dat hij ze elke woensdagnamiddag ziet tot slapenstijd en bijvoorbeeld 3 weekends op 4 tijdens zijn periode aan wal

ideeën , tips, suggesties, opmerkingen zijn meer dan welkom

vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#2 , 02 nov 2016 17:50

Beide mogelijkheden zijn mogelijk, je advocaat die de EOT maakt zal ze gieten in de juiste teksten die nodig zijn voor de rechtbank. Hij zal vermoedelijk opnemen in de EOT dat de verblijfsregeling wijzigt bij verandering van werk (onverminderd de wettelijke mogelijkheden tot wijziging). Het is niet nodig dat de kinderen bij hem slapen. Een vaste verblijfplaats is niet nodig.

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2016 18:54

hartelijk dank voor uw antwoord
ik blijf het een moeilijke oefening vinden temeer omdat dit een volledig nieuwe werksituatie is en we momenteel geen enkel zicht hebben op welke maanden hij juist aan wal gaat zijn
zelf voelt hij niet veel voor een regeling van 2/2/3 of een vast aantal woensdagen en weekends per maand
hij wilt graag gewoon per 2 weken laten weten wanneer hij de kinderen wenst te zien maar daar ben ik niet zo voor te vinden
ik ben zeker bereid om flexibel om te gaan met de regeling maar heb graag toch een basis om van te vertrekken

Reclame

tianneke
Berichten: 279

#4 , 04 nov 2016 17:00

Hou er rekening mee dat wat in de eot wordt gezet voor een heel lange periode van toepassing zal zijn. Dat je leven ondertussen verder gaat en er dingen kunnen veranderen. Dus wat nu niet zo goed aanvoelt nog zwaarder zou kunnen gaan wegen op termijn. Het is m.i. belangrijk om tot een vergelijk te komen waar iedereen zich prettig bij voelt.
Succes!

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 nov 2016 17:23

dank je voor je tip & bemoedigende woorden
hij lijkt toch meer en meer te willen gaan voor een week week regeling
dat is iets praktischer dan 2/3/2
het enige wat mij daarin nu (al dan niet terecht) nog wat doet aarzelen is de vraag of het wel opportuun is voor de kinderen als ze de vader 4-5 maanden niet gezien hebben om dan direct in dat week - week systeem gezet te worden
ik kan het niet goed inschatten, voorspellen
die 2/3/2 is onpraktischer maar zou voor een iets geleidelijkere overgang kunnen zorgen

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 nov 2016 17:24

ik weet eigenlijk ook niet goed of mijn bekommernissen iets voor op dit forum zijn of eerder voor op het forum houvast

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 nov 2016 07:16

volgens de advocate die we hebben behoort de omgangsregeling tot de publieke orde
wat inhoudt dat deze ten alle tijde kan worden aangepast
dus misschien moet ik me dan toch niet zo bang maken dat ik me op iets vastpin wat niet zal blijken te werken

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 06 nov 2016 09:02

Als ervaringsdeskundige raad ik U toch aan om zeker niet in een situatie te geraken waarbij uw leven volledig (op afroep?) in handen blijft van de vader, waarbij U zich dan telkens maar aan te passen heeft. U bent geen kindermeid die standaard voor de opvang van de kinderen moet zorgen en ze netjes moet afleveren op het ogenblik dat vader ze even wil zien.

Zorg voor goede vaste afspraken (die natuurlijk ook wel eens kunnen gewijzigd worden bij uitzondering en met gegronde reden en na gezamenlijk overleg) maar die U in staat stellen om uw eigen leven vanuit uw eigen planning te kunnen leiden, onafhankelijk van de leefwereld van uw ex partner.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 06 nov 2016 09:49

volgens de advocate die we hebben behoort de omgangsregeling tot de publieke orde
wat inhoudt dat deze ten alle tijde kan worden aangepast
dus misschien moet ik me dan toch niet zo bang maken dat ik me op iets vastpin wat niet zal blijken te werken
Hou er rekening mee dat elke verandering die je voorstelt mogelijks ergernis zal veroorzaken.

Maar je hebt gelijk, dit is geen juridische discussie.

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 nov 2016 19:15

@ Mariette dank je voor de terechte opmerking
het was de advocate die mee de akte met ons opmaakt die vond dat dat zo maar moest kunnen
mijn man werkte op het moment dat we begonnen aan de opmaak van de akte nog in shiften die hij per twee weken meegedeeld kreeg
maar zelfs toen vond ik het al een slecht idee
nu ik denk dat ik sowieso mijn leven een stuk ga mee moeten laten bepalen door zijn rotaties, hij kan enkel zijn omgangsrecht uitoefenen als hij aan wal is

@ JPV ergernis bij wie, bij de rechtbank of bij mijn toekomstige ex (of bij beide)
dank je voor de duiding, ik verhuis de discussie
ik vind het hier wel een leerrijk forum! (houvast ook natuurlijk)

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 mei 2017 08:10

Situatie is gewijzigd.
De vader emigreert op korte termijn naar het buitenland.
De kinderen hebben hun hoofdverblijfplaats bij mij.
Iemand ervaring/ tips voor het opmaken van een omgangsregeling, waar moet er rekening gehouden worden. ...
Emigreert binnen de EU

Mariette
Berichten: 2507

#12 , 14 mei 2017 11:16

Ik ken iemand waarbij de moeder met de kinderen naar het buitenland vertrok (zonder toestemming van de rechtbank trouwens).
Zij hebben een regeling getroffen waarbij de kinderen tijdens de verlofperiode van Pasen en in de zomer, 1 zomermaand bij de vader verblijven.

Desnoods kan die zomermaand afwisselend genomen worden (tenzij de vader enkel vb. tijdens bouwverlof verlof heeft). In die periode komen de kinderen ook niet naar huis (geen babysit voor mama, geen was en plas en de kinderen overdag even netjes aangekleed komen ophalen, maar volwaardig verblijven bij papa).

Na overleg kàn (niet moét) vader dan misschien ook nog eens een weekend of lang weekend de kinderen krijgen vb. bij een bezoek aan België. Hou hier echter echt wel het been stijf dat dit om een gunst gaat en geen verplichting. (vb. jij plant met je kinderen een verblijf in een vakantiedorp, verlof is vastgelegd. Ineens komt vader op de proppen en eist dat de kinderen dat weekend bij hem verblijven: nee dus, deze keer niet, verlof is gepland).

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 jun 2017 11:01

beste,

hartelijk dank voor uw reactie
hij gaat de kinderen nooit zo lang bij zich nemen omdat hij niet zo veel vakantie heeft, hij wilt ze vooral zien tijdens zijn vakanties
in mijn huidige job heb ik toevallig wel veel vakantie maar als ik ooit van werk verander dan is dat ook niet meer zo
heeft het zin om momenten af te spreken waarop hij telefonisch met de kinderen contact neemt
heeft u ook enig idee wat de afspraken rond alimentatie waren bij het koppel waar u naar refereert
ik heb eigenlijk totaal geen idee hoe deze best berekend word, gegeven het feit dat de kinderen zo goed als de hele tijd bij mij verblijven
er is op dit ogenblik zo goed als geen loonverschil; we verdienen beide ongeveer even veel
het huidige voorstel is dat hij 125 uur per maand per kind betaalt, dat lijkt mij door de band een redelijk bedrag, al ben ik soms wel lastig dat bijvoorbeeld de opvang van de kinderen heel de tijd uit mijn portefeuille dient betaald te worden,
ik heb er niet voor gekozen dat hij in het buitenland gaat wonen, als u begrijpt wat ik bedoel
anderzijds de bedragen waar het over gaat zijn waarschijnlijk de moeite van het procederen niet waard

vriendelijke groeten

Mariette
Berichten: 2507

#14 , 17 jun 2017 19:53

Voor de hoogte van de alimentatie denk ik dat u best via de rechter gaat.
In het voorbeeld dat ik gaf betaalt vader wel een serieuze som geloof ik, iets van 300 euro voor beide kinderen.

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 jul 2017 10:43

nogmaals dank voor uw antwoord
de omgangsregeling zoals u die omschreef, werd die goedgekeurd door de procureur
heb nog contact gehad met de griffie en die zeiden dat een kind recht heeft om beide ouders zo veel als mogelijk te zien & dat de procureur daar rekening mee houdt bij het al dan niet goedkeuren van de omgangsregeling in de akte
ik zie niet veel meer mogelijk dan hetgeen dat u neerschreef, namelijk tijdens de zomervakantie en een week van een ander verlof

Terug naar “Echtscheiding”