EOT ,hoelang duurt alles

sando
Topic Starter

EOT ,hoelang duurt alles

#1 , 04 jan 2008 13:47

ik ben met mijn ex tot akkoorden gekomen en tot nu toe verloopt alles soepel, zowel voor de kleine als het huis en de rest van de bezittingen.
We gaan nu samen naar een bemiddelaar en alles op papier vastleggen.
Het verzoek tot echtscheiding is vandaag afgeleverd bij de bevoegde instantie, hoe lang gaat alles nu duren ,welke stappen komen er eer wij hier ten vroegste gaan doorzijn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 04 jan 2008 14:16

Als alles op papier werd gezet en het verzoekschrift samen met die EOT-overeenkomst op de rechtbank van eerste aanleg werd ingediend dan dienen de echtgenoten 2 maal te verschijnen voor de rechtbank. Dit is het geval als men op het moment van de indiening van het verzoekschrift nog samenleeft dan wel minder dan 6 maanden feitelijk gescheiden leeft. De eerste verschijning gebeurt één maand na het indienen van het verzoekschrift. De 2e verschijning gebeurt 3 maanden na de 1e verschijning. Tijdens deze verschijningen bevestigen de echtgenoten dat zij uit de echt willen scheiden en bevestigen ze hun akkoord omtrent de EOT-overeenkomst.

Als de echtgenoten kunnen aantonen dat zij op het moment van het indienen van het verzoekschrift reeds 6 maanden feitelijk gescheiden leven (= andere officiële woonplaats hebben) dan moeten zij slechts 1 maal verschijnen. In dit geval wordt de echtscheiding binnen de maand na de eerste verschijning uitgesproken. (In sommige rechtbanken gebeurt dit reeds 2 dagen later. Normaal gezien heeft de bemiddelaar jullie hieromtrent geïnformeerd omtrent de eventuele verschillen tussen de rechtbanken in jullie regio).

Binnen de maand na de ontbinding van het huwelijk stuurt de griffier van de rechtbank een uittreksel van het vonnis naar de burgerlijke stand van de gemeente waar het huwelijk werd voltrokken. Binnen de maand na ontvangst schrijft de ambtenaar de echtscheiding over in het register van de burgerlijke stand van de gemeente.

Rebel-with-a-cause

#3 , 04 jan 2008 22:01

Het bereiken van akkoorden en het vastleggen in een overeenkomst: 2 – 8 weken
De opstelling van het EOT-verzoekschrift en het indienen ervan: 1 – 2 weken
De eerste verschijning voor de rechtbank van eerste aanleg na 3 – 5 weken
De tweede verschijning voor de rechtbank van eerste aanleg na* 12 – 16 weken
De effectieve ontbinding van het huwelijk: 4 – 6 weken
Overschrijving echtscheiding naar de burgerlijke stand van uw gemeente: 4 – 6 weken

*een tweede verschijning hoeft niet indien u al meer dan 6 maanden feitelijk gescheiden bent (kunt bewijzen dat u die tijd afzonderlijk woonde - een verklaring van beide partijen is niet voldoende).

Reclame

bemiddelaar

#4 , 05 jan 2008 00:41

"Het bereiken van akkoorden en het vastleggen in een overeenkomst: 2 – 8 weken".

Deze termijn kan ook langer zijn. Dit is afhankelijk van het aantal te regelen zaken, de mate van onenigheid hieromtrent en de eventuele invloed van emotionele en relationele factoren ...

"De effectieve ontbinding van het huwelijk: 4 – 6 weken" is ook geen algemene regel. Rechtbank Ieper bijvoorbeeld spreekt echtscheidingen 2 dagen later uit!

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 05 jan 2008 13:29

ik ben met mijn ex ...
Het verzoek tot echtscheiding is vandaag afgeleverd ...
hoe lang gaat alles nu duren ,welke stappen komen er eer wij hier ten vroegste gaan doorzijn
Als initiatiefnemer om uit elkaar te gaan zal je op emotioneel vlak voorlopen op je vrouw. Een vaak terugkerende vuistregel is dat men in zekere zin emotioneel evenlang aan elkaar blijft hangen dan men samengeweest is.
Toch, zeker in dit geval is het heel belangrijk de verschillende (emotionele) fasen van een echtscheiding te doorlopen en wel in de juiste volgorde. Ik ben blij dat julie bemiddeling kiezen, de bemiddelaar zal waken over die verschillende fasen. Meer dan eens gebeurd het dat men de verlatene blijft steken in het rouwproces. In dergelijke situaties kunnen haat, nijd jalouzie na 10 jaar nog blijven tieren.

meer info >> http://www.f4j.be/diversen/scheidingsmelding.html
Een voorbeeld (video met prof. Hoefnagels 2min20) van de gevolgen van blijven te steken in één van die fases >> http://www.4bf.eu/video/070213_adieuges ... 2min20.wmv

Hoelang blijven julie ouder?
levenslang

RR

sando
Topic Starter

#6 , 05 jan 2008 21:42

aan Rode ridder:
Kan ik voorlopige dringende maatregelen zelf ( al dan niet éénzijdig, mijn vrouw heeft schrik om papieren op te maken) aanvragen bij het vredegerecht of hebben we hier al een advocaat nodig?
de bedoeling is dat ik na verloop van tijd in samenspraak met haar een EOT behaal maar ik wil ook absoluut een oorlog vermijden
De bedoeling is dat de kleine nu voorlopig tot zij een beetje erbovenop is bij mij blijft en zij bij haar moeder intrekt en de kleine geregeld te zien krijgt
Op termijn wil ik samen met haar naar het CAW stappen voor alls verder te regelen in alle eerlijkheid

roderidder

#7 , 05 jan 2008 22:40

aan sando: Lees alles eens dubbel en laat het bezinken

Uiteraard lees je zo nog een keer de waardevolle bijdrage van elsje
>> http://www.juridischforum.be/forum/view ... 7282#27282

Ook duidelijker dan dit http://www.f4j.be/diversen/scheidingsmelding.html kan ik echt niet zijn tenzij dat een praktijkvoorbeeld je kan overteugen

Ongeveer 4 jaar geleden:
Een moeder en vader van een 2 jarige kleuter >> De moeder opleiding HOKT raakt emotioneel onstpoort en beland in een inrichting (zelfs voor een maand of 4 dacht ik). De vader had inmiddels via de rechtbank een echtscheiding ingezet, waarbij de vrederechter dringende en voorlopige maatregelen had genomen, waaronder ook een verblijfsregeling voor de 2 jarige A. Nadat de moeder terug in de vrije natuur kon rondlopen leefde ze op een wijze van "pluk de dag", zoon stond op dat moment niet bovenaan een verlanglijstje. Ik kan nu niet meer een exacte tijd erop zetten maar ik denk zo na een 1/2 jaar (kan ook een jaar zijn), ondanks dat vader dag en nacht voor zijn zoon A. heeft gezorgd was er geen enkel contact meer tussen vader/zoon !

Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, maar heb oog en oor voor de bijdragen die aan U belangenloos vanuit verschillende hoeken aangerijkt worden.

Ook het volgende artikel dat vandaag verscheen in de Telegraaf geeft dat zelfs al heb je geld / roem met hopen in die situaties best de weg van de humane scheiding volgt.

Mijn advies: BLIJF OP DIT MOMENT VAN DIE ADVOCAAT EN DIE RECHTER WEG !!!
RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 06 jan 2008 01:21, 1 keer totaal gewijzigd.

roderidder

#8 , 05 jan 2008 22:57

Britney zwaar bewaakt in ziekenhuis

(Novum) - Britney Spears wordt in het Cedars-Sinai ziekenhuis in Los Angeles vastgehouden onder zware bewaking. Ze heeft de code 5150 gekregen, die inhoudt dat het ziekenhuis ervan uitgaat dat de zangeres een gevaar vormt voor zichzelf en haar omgeving.

De 26-jarige Spears werd donderdagavond in een ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd. De zangeres, die onder invloed was van een nog onbekende stof, zou eerder op de avond geweigerd hebben haar twee zoontjes af te staan aan hun vader. Kevin Federline heeft momenteel voor onbepaalde tijd de volledige voogdij over Sean Preston (2) en Jayden James (1). Britney heeft alleen bezoekrecht omdat ze de verzorging van haar kroost niet zou aankunnen.

De advocaten van Federline hebben volgens de Amerikaanse entertainmentwebsite TMZ vrijdagochtend plaatselijke tijd een zitting ingepland bij de rechtbank in Los Angeles. Volgens de geruchten zouden zij daar een verzoek willen indienen om Spears per direct het bezoekrecht te ontnemen. De jongetjes zijn momenteel bij hun vader, die ze donderdagnacht mee naar huis nam na het incident in de villa van hun moeder.

>> het verschil met jullie situatie is dat binnen een jaar politie niet (keer op keer) komt als de moeder weigert je zoontje mee te geven ondanks een gerechtelijke uitspraak. En zelfs als ze komen dan nog staan ze daar bij en kijken ernaar.

RR

sando
Topic Starter

#9 , 06 jan 2008 14:05

waar sta ik als mijn vrouw uit het ziekenhuis komt en de kleine meeneemt ,die kans is er natuurlijk altijd, daarom zou ik ergens een beetje zekerheid willen.Hooe los je zo iets op ?

kan een notaris hier ook eventueel bioj helpen ,dus geen advocaat en rechtbank nodig voorlopig

bemiddelaar

#10 , 06 jan 2008 14:37

Je kan ook nu reeds samen naar een bemiddelaar stappen om voorlopige afspraken te maken

roderidder

#11 , 06 jan 2008 16:58

Op dit moment is jou vrouw geveld door ruk en wervelwinden aan emoties. De artsen nemen haar momenteel in bescherming. Het geheel wat er de afgelopen dagen/weken gebeurt is, te samen met een beslissing dat je gaat scheiden maakt dat ook Uw emoties de voorbije dagen een roetjsbaan parkoers hebben afgelegd. (spreek me maar tegen als het niet is)

Dat deint en tempert gelukkig de komende maanden wat maakt dat je dan beslissingen gaat nemen op een wijzere en beter doordachte manier.

Dat zal niet allleen voor U zo zijn, maar nog belangrijker voor de moeder van je kind, die het op dit moment geen keuze heeft en het allemaal maar moet ondergaan.

Wat de zekerheden betreft:
Je een feitenverslag (vb. van 1 bladzijde) maken, gericht naar de jeugdparketmagistraat en dat binnendoen bij de politie en vraag naar "proces verbaal van inlichtingen".

col08/2005 is één van de omzendbrieven van het college van procureurs generaal (zeg maar de bazen van het openbaar ministerie) waarin bepaald wat gedaan moet worden als een kind wordt achter/vast/verborgengehouden na een gerechtelijke uitspraak. Onder impuls van datzelfde college mogen de deurwaarders dat de gerechtelijke uitspraak niet manu militari uitvoeren. Dat is een gat in de rechtstaat ! maar concreet betekend dat dat een gerechtelijke uitspraak dat het verblijf van je kind regelt geen zekerheid meer is.

Bovendien als je de strijd gaat voeren voor het gerecht betekend dit vaak het verrotten van de situaties en wel zodanig snel wat maakt dat ouders meer dan eens mekaar geen licht meer in de ogen gunnen. Dat is zowat het ergste wat een kind (zeker van die leeftijd) kan overkomen. De zekerheden van het kind (veiligheid en geborgenheid vinden bij zijn ouder s) valt dan weg.

Veel beter is samen de zaken doornemen en zoeken naar een aanvaardbare oplossing. Een bemiddelaar in familiale zaken bereikt verreweg de meest gunstige resultaten (lees het beste voor het kind) en wordt ook het best gedragen omdat men zelf tot die afspraak is gekomen.

Een limburgse jonge vrouw, beeldschoon, en bij hun scheiding (niet getrouwd) had ook een kindje van die leeftijd welke constant op die roetjsbaan van emoties leeft (stoornis van stemmingswisselingen) hebben samen (met de vader) besloten niet te vlug naar de rechter te stappen.
Gevolg is dat er na weken/maanden ja zelfs na jaren nog steeds geen wettelijke overeenkomst hadden inzake hun kind. Wat ze behouden hebben is hun respect en waardering voor de andere ouder. Zelfs als er nu een kink in de kabel komt dan is door het ogen van een rechter allicht een eenvoudige zaak. Deze zal nagaan hoe in de voorbije jaren is verlopen (eigenlijk een soort bilocatie met wat variatie erin) en zal dat op papier bestendigen (helaas vervalt dan allicht de flexibiliteit).

RR

roderidder

#12 , 06 jan 2008 17:01

wat zekerheden betreft meer specifiek over de zekerheid van het huwelijk:
een stukje uit een toespraak van Kinderpsychiater Dr. Jan De Korte die de magistraten en aanverwante toesprak

Er zijn weinig zekerheden in het leven. Eén ervan is dat we allemaal voorkomen uit één vader en één moeder. Dat mensen uiteraard een dierlijke drang naar de (xxx) samen te werken voor de overleving van de (xxx). Dat alle mensen prematuur komt. De hersenen van een mens moet nog een paar jaar rijpen. Die van een kat zijn bij de geboorte tot een kind van twee jaar.

Dat mensen omdat ze kunnen nadenken dat ze existentiële angst kennen voor sterven, de dood, de eenzaamheid. Dat de nood aan aanhangkelijkheid niet moet drang tot relatievorming. Dat dat voor ons niet alleen fundamenten heeft die wij delen met anderen. Maar het ook iets te maken heeft met ons cognitief vermogen. We zoeken zekerheid en veiligheid. Belangrijk zijn en ook besef Het huwelijk is niet steeds, ja … Het is lang geleden meer geweest dan een economische onderneming of organisatie die voortgezet van clan en bezit verzekeren. De afgelopen paar honderd jaar vooral kreeg ze ook nog een andere functie te voldoen, maar vormen zoals ze zeggen, vriendschap, intimiteit, erotiek enzovoort. We starten allemaal een liefdesrelatie met heel wat verwachtingspatronen. Het moge duidelijk zijn dat daar zowel gerechtvaardige eigen verlangen meespelen hé als dat mensen

Niemand is perfect, volgens Freud is iedereen neurotisch, ja niet dat ik een aanhanger van hem ben. Maar we brengen ons allemaal onze psychologische constitutie mee in een relatie en voor mensen bestaat er wel een rijbewijs maar geen vrijbewijs. We worden wel wat voorbereid op huwen, maar veel minder op ouderschap en helemaal niet op scheiden.

Voorbeeld. Men start met een hele preek van de stadhouder op het moment dat je trouwt. Er staat er staat niets in over hoe je je gaat gedragen als het fout loopt.

Mensen leven blijkbaar, ik versta dat niet, een relatie niet alleen met de intentie maar zelfs met de waan dat ze eeuwig durend is. Men realiseert zich niet dat de meeste relaties, elke relatie mij bekend, en gelijk welke relatie gelijk welke aard een eind gaat kennen en vaak voortijdig. We moeten vooral nog leren dat ouderschap dat dat iets is dat dat er voor altijd gaat zijn, ook en vooral ouderschap van onze partner en dat door het feit dat we nu kiezen, daar mee huwen ons daarmee voortplanten dat we daardoor ons nageslacht voorbestemmen om met die partners voor de rest leven te delen.

Zekerheden wil iedereen, we willen zoveel zekerheid en compleetheid dat we net als de Amerikanen afstevenen op sequentiële monogamie. De ene trouw en huwelijksrelatie na de andere. Cijfers zijn die na tien jaar huwelijk afgelopen zijn een risico van zeventig procent kans om te mislukken.

De grootste zekerheid voor rust/respect/vrede tussen de ouders kan noch de noraris, noch de (2)advocaten, noch de rechter bieden, maar wel iemand die er wat van kent en samen met jullie tijd maakt om samen aan één tafel face 2 face naar oplossingen te zoeken door ze te bespreken

Als deze opzet slaagt dan kan je (samen) naar de rechter voor de scheiding en men noemt dat EOT, echtscheiding onderlinge toestemming waarin normailier ook iets over de verblijfsregeling zal staan

RR

Terug naar “Echtscheiding”