Alimentatie wanneer partner stempelt

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

Alimentatie wanneer partner stempelt

#1 , 11 okt 2016 14:10

Goedemiddag iedereen,

Ik heb besloten om bij m'n partner weg te gaan en dat valt niet in goede aarde. En wat is dan een handig wraakinstrument : uiteraard financieel.

We hebben een kind samen en gaan elk 50-50 co-ouderschap doen. Toch wil ze onderhoudsgeld. Voor haarzelf wil ze er ook.

Situatie is als volgt : leeft al 2,5 jaar van een uitkering (stempelgeld). Tijdens die 2,5 jaar heeft ze via de VDAB een opleiding gevolgd waardoor de uitkering stabiel bleef. Was niet geslaagd. Is nu nog steeds aan het stempelen, echter de uitkering is nu uiteraard aan het zakken. Binnen enkele maand zal er nog maar 800 euro over zijn. Daar kan ze geen huis voor huren en de maandelijkse rekeningen betalen. Ze zal wel minimum 30.000 euro overhouden aan de verkoop van het huis, maar dat telt blijkbaar niet mee.

Inplaats van werk te zoeken heeft ze een idee wat handiger is: ze wil mij alles laten bijpassen (en in een wraakplan past zoiets wel). Het ziet ernaar uit dat scheiden via de notaris niet langer een optie zal zijn, want naar eigen zeggen wil ze "alles waar ze recht op heeft". Ik vraag me nu af waar ik me mag aan verwachten, rekening houdend met het feit dat de mannelijke helft nog dikwijls eens aan het kortste einde trekt in een (v)echtscheiding. Als ik een torenhoog onderhoudsgeld zal moeten betalen omdat haar stempelgeld zo laag geworden is, dan eindig ik gegarandeerd in de armoede.

En ik vermoed eens je onderhoudsgeld begint te betalen, je er waarschijnlijk nog moeilijk vanaf komt. Zo kan ze bijvoorbeeld een nieuwe partner hebben, haar eigen uitkering en ook nog eens het onderhoudsgeld van mij waardoor ze rijkelijk zal kunnen leven terwijl ik mijn boterhamkes met confituur zal mogen smeren.

Ik heb 2000 euro netto, maar als er daar een pak aan onderhoudsgeld zal afgaan, dan weet ik niet hoe ikzelf huur zal kunnen betalen en alle rekeningen. Ik vraag me gewoon af hoe dit mogelijks zal eindigen voor me? Ik heb er niet zo'n goed oog op.

Vele dank bij voorbaat alvast,
Groeten, Steve

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Madeliefje35
Berichten: 161

#2 , 12 okt 2016 12:19

Ze heeft een eigen inkomen, dus voor haar eigen onderhoudsgeld vragen kan ze doen, maar krijgen is iets anders. Meestal wordt dit niet meer gedaan.
Voor het kind kan ze aantonen dat ze minder middelen heeft om de opvoeding te bekostigen, dus ook al is er 50-50, ze kan alimentatie krijgen. Zeker als jouw loon hoger ligt dan het hare. Je kan ook aantonen dat ze echt niet wil werken, wat deed ze voor de opleiding? Kan ze dit werk niet meer doen?

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 12 okt 2016 14:37

Dag Madeliefje,

Bedankt voor het antwoord. Ik wist niet dat dat tegenwoordig niet zoveel meer gedaan wordt. Vele jaren geleden hoorde je dikwijls zo'n verhalen van mensen die grote sommen moesten afstaan van hun loon en zelf niks meer overhielden.

Voor de opleiding werkte ze een paar jaar in een hotel. Maar daar is ze ontslagen geweest. Sindsdien aan het stempelen en gedurende die periode een opleiding gevolgd waar ze niet voor geslaagd was. Dus nu is de uitkering aan het zakken. Ze krijgt wonderbaarlijk genoeg nogmaals de kans van de VDAB om die opleiding nog eens opnieuw te doen, mits verlies van een toch niet gering deel van haar uitkering. Als ik me niet vergis gaat het van 1100 naar 800 euro per maand. Ik zal er ook maar bij vermelden dat ze niet Belgisch is, maar Aziatisch. Geen idee als dat een verschil maakt.

Dank en groeten...

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 12 okt 2016 15:25

Ik moet toch even nuanceren wat madeliefje aankaart. Aantonen of de ander ouder wel of niet wil werken is niet aan de ene ouder. Daar kan je als particulier niet de objectieve bewijzen voor op tafel leggen. Dat is eigenlijk aan de VDAB om te bewijzen. Wat je wél kan gebruiken in het pleidooi is dat de andere ouder zelf kan bewijzen dat zij/hij voldoende inspanningen doet om ander werk te vinden. Heeft de persoon in kwestie gesolliciteerd op vacatures? Is de persoon op gesprek geweest bij werkgevers? Dan (be)wijst het zich zéér waarschijnlijk wel vanzelf uit....

Mark69
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jun 2017 20:08

Normaal gezien ga je ook niet langer moeten betalen dan de duur huwelijk (of de rechter zou anders moeten beslissen, dus rechtszekerheid in Belgie?).
Met 2000€ netto val je in hogere belastingschaal en recupereer je nog een stuk ervan.
Het beste is dat je kan filmen dat ze geweld tegen je gebruikt, fysiek of emotioneel, in theorie heeft ze dan ook geen recht op alimentatie.


Ik ben ook met filippijnse getrouwd, nog niet zolang, en zie ook dezelfde dingen opsturen en opsturen. Gans haar loon gaat er op hieraan, maar binnenkort gaat ze sparen, we zullen zien.

Terug naar “Echtscheiding”