Even een situatieschets:
Mijn vriend heeft een dochter van ondertussen 18 waarvoor hij elke maand alimentatie betaald en een hele resem buitengewone kosten. Hij had haar 1 weekend om de 14 dagen en telkens de helft van de vakanties. Nu de dochter 18 is komt ze niet meer. In het originele vonnis van 18 jaar geleden staat niets in detail gespecificeerd, enkel dat hij de helft van de buitengewone kosten, waaronder medische kosten, schoolkosten,... (de standaard van toen) moet betalen en dit na overleg met hem.
Nu is zijn ex, eens de dochter 18 is geworden, moeilijk beginnen doen en wil ze dat mijn vriend voor allerlei extra buitengewone dingen betaald waar hij niet mee akkoord is. Destijds wou zijn ex bvb. dat hij voor een fiets mee betaalde omdat die alleen voor school zou zijn, hij heeft dit geweigerd en nu komt ze hier terug mee af.
De ex heeft dan een advocaat onder de arm genomen en het heen en weer gemail was gestart, want zij vinden dat hij op alles moeilijk doet en dat er met hem niets te bespreken valt. Hij heeft altijd alles wat ze vroegen betaald maar hij zegt 2x dat hij niet akkoord is en nu wordt hij zo beschuldigd.
De laptop van de dochter was in juni stuk en die moest ineens een nieuwe laptop hebben en dan nog wel 1 van bijna €1000, waarop mijn vriend vroeg waarom het zo'n dure moest zijn en dat een goedkopere ook degelijk is. Men heeft geprobeerd van te bemiddelen maar de ex wil niet meewerken en wil vooral dat mijn vriend maar meer betaald. Ze is dan een rechtszaak gestart om haar zin te krijgen, maar deze is nog niet uitgesproken (zij hebben om uitstel gevraagd) en ze is al naar een GDW gestapt voor het geld van de laptop en voor het geld van een laptop van 2012 (waar mijn vriend dus geen weet van heeft en nooit iets van gezien heeft). Onze advocaat heeft al een paar keer naar de GDW gemeld dat dit in de rechtszaak wordt besproken maar volgens hen staat dit los daarvan en dient dit betaald te worden. Ondertussen zijn er ook nog eens extra kosten van de GDW bij gekomen en meld onze advocaat nu ineens dat we het maar beter kunnen betalen omdat de kosten van een rechtszaak (beslagrechter) heel hoog kunnen oplopen en we hier niets bij gaan winnen.
Kan dit zomaar? Zo kan zijn ex voor alles waar hij niet mee akkoord is gewoon haar zin doen en naar de GDW gaan.
Is er een mogelijkheid om hier op een juiste manier uit te komen?