onverdeeldheid

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

onverdeeldheid

#1 , 24 sep 2016 08:29

wij kiezen bij onze echtscheiding om het huis in onverdeeldheid te laten
waarbij ik samen met de kinderen het volledig genot geniet
als ik of mijn ex partner kom te overlijden dan erven de twee kinderen rechtstreeks hun deel van het huis van de overleden ouder
nu lees ik dat dit in hun nadeel kan zijn als ze zelf een onroerend goed willen kopen
ze zouden bijvoorbeeld geen recht meer hebben op klein beschrijf en mogelijk het belastingvoordeel van inbreng van de lening niet meer kunnen genieten
klopt dit & zo ja is dit dan echt in hun nadeel (weegt het ene tegen het andere op of niet)

dank voor jullie tijd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 sep 2016 11:48

Uw eerste twee zinnen zijn eigenlijk in tegenspraak. Hoe ziet u die onverdeeldheid?
Inderdaad, indien uw kinderen een deel van de woning verwerven op een andere manier dan erfenis, hebben zij eventueel geen recht op klein beschrijf. Ook de fiscale aftrek bij een hypothecaire lening is dan heel wat minder , want geen eerste woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2016 21:43

hallo

dank voor uw antwoord
zo staat het in de akte meen ik me te herinneren
het komt erop neer dat mijn ex partner en ik beide eigenaar blijven maar dat ik in de woning verblijf met de kinderen
als één van beide overlijdt dan erven de kinderen rechtstreeks van de overleden ouder
dus ze hebben dan een deel van het huis verworven via een erfenis
als ik u goed begrijp behouden ze dan wel het recht op klein beschrijf en fiscale aftrek van de lening

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 27 sep 2016 23:54

Als jullie beiden eigenaar blijven, is het idd zoals gezegd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 sep 2016 08:12

dank u wel!

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 okt 2016 16:58

heeft iemand een idee hoe dat gaat met de belastingbrief
voor dit jaar worden onze belastingen nog tezamen berekend maar vanaf 2017-2018 is dat uiteraard niet meer zo
de advocate zei dat ik het fiscaal voordeel geniet maar kan dat zomaar
breng ik dan als enige de hypothecaire lening in of hoe werkt dat

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#7 , 03 okt 2016 20:03

Als het huis onverdeelde eigendom blijft kan u beiden de helft van de bedragen inbrengen die op het fiscaal attest staan; Tussen echtgenoten is er vrije omdeling van kapitaal en intresten. Dat valt weg na echtscheiding en u kan dan max 50 % van de bedragen inbrengen. Uw ex evenzeer gezien hij nog altijd mede-eigenaar is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 okt 2016 07:01

dan moet ik mijn advocate verkeerd begrepen hebben
dank voor de informatie

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 okt 2016 20:59

wij zijn wat de onverdeeldheid betreft het volgende onderling overeengekomen:
als één van beide de periode van onverdeeldheid na 5 jaar niet wenst te verlengen en het huis wenst te verkopen dat de andere eigenaar dan als eerste het recht krijgt om de woning te kopen (zijnde de andere uit te kopen)
de advocate heeft dat in de vorm gegoten van het voorkooprecht waarbij we dus het huis te koop dienen te stellen, een bod dienen af te wachten en de andere partner kan het huis dan (in)kopen aan het hoogste bod dat werd gedaan op het huis
mij lijkt dit allemaal erg omslachtig
ik kan mij voorstellen dat als er bij een huis dat te koop staat vermeld wordt dat er een voorkoopsrecht is, dat dat kandidaat kopers ook wat kan afschrikken om een bod uit te brengen
is er iets mogelijk waarbij we het huis laten schatten door een onafhankelijke schatter en dat we die prijs nemen als prijs waaraan we het aan de ander verkopen of zijn daar nadelen aan die ik niet direct zie of kan inschatten
of is dit gewoon überhaupt niet mogelijk

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 nov 2016 18:19

kan bij een EOO het huis in onverdeeldheid blijven als beide dit overeenkomen of kan dat niet

nicky54
Berichten: 218

#11 , 18 dec 2016 16:32

Preferentiële toewijzing van de gezinswoning

Art.1446 Burgerlijk Wetboek :

Wanneer het wettelijk stelsel eindigt door het overlijden van één der echtgenoten, kan de langstlevende, tegen opleg indien daartoe grond bestaat, ZICH BIJ VOORRANG DOEN TOEWIJZEN één van de onroerende goederen die tot gezinswoning dient, samen met het aldaar aanwezige huisraad, en het onroerende goed dat dient voor de uitoefening van zijn beroep, samen met de roerende zaken die aldaar aanwezig zijn voor beroepsdoeleinden.

Art.1447 Burgerlijk Wetboek :

Wanneer het wettelijk stelsel eindigt door echtscheiding, scheiding van tafel en bed of scheiding van goederen, kan elk der echtgenoten in de loop van de vereffeningsprocedure aan de rechtbank te zijnen voordele toepassing van artikel 1446 vragen...

Als één van beide de periode van onverdeeldheid na 5 jaar niet wenst te verlengen en het huis wenst te verkopen dan kan de andere partner cfr Art.1446 ZICH BIJ VOORRANG DOEN TOEWIJZEN....

Uiteraard blijft het zo dat partijen ten alle tijden uit onverdeeldheid kunnen treden, ten minste als ze het tesamen hierover roerend eens zijn om bvb te verkopen of toe te bedelen.

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 nov 2017 15:17

beste

moeten bij een huis in onverdeeldheid beide ex partners al dan niet overeenkomen aangaande het houden van huisdieren in het huis dat onverdeelde eigendom blijft?

vriendelijke groeten

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 dec 2017 21:04

Beste, onze documenten van de EOT werden in augustus neergelegd op de familierechtbank.
Op dit ogenblik is er nog steeds geen vonnis. We moeten nog de eerste keer voor de rechtbank verschijnen.
Mijn ex man heeft zich bedacht wat de onverdeeldheid betreft. Hij wenst dit niet langer meer. In de EOT is de onverdeeldheid overeengekomen voor een periode van vijf jaar.
Kan hij dit nog ongedaan maken, gegeven dat er nog geen vonnis is.
Dank voor uw tijd.

Mvg
Witlof

Terug naar “Echtscheiding”