herziening alimentatie?

stiene5
Topic Starter

herziening alimentatie?

#1 , 27 dec 2007 11:32

hallo,
iemand raad: ikzelf heb een leuke stiefdochter van 6 jaar, zij komt helft van de vakanties en weekend om de 2 weken: mijn man betaalt 167 euro alimentatie, basisbedrag was 150 euro, situatie was zo dat ze toen pas 1 jaar was: nu is de situatie verandert: zit in eerste leerjaar, man en ik hebben er een baby bij, heeft huurinkomsten door verhuur oude gezamenlijke woning (aan haar verkocht), loon is hoger,...
op zich zouden wij dit zo laten, maar we vrezen dat zijzelf dan bij hogere studies of middelbaar een alimentatieverhoging zal vragen, dus vroegen we ons af of wij nu beter een verlaging vragen aangezien de situatie verandert is (oa geen crèchekosten, krijgt bij ons geen kledij mee van de mama, dus kopen we zelf allemaal aan,...)
bedankt alvast
ter info: loon man netto ongeveer 2000 euro, van haar ongeveer 1250 euro

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 28 dec 2007 10:59

167 euro is niet overdreven veel!
Hoe zijn ze gescheiden, vonnis of EOT?

Hoeveel inkomen heeft U zelf?!

M.i. moet je slapende honden niet wakker maken....

stiene5
Topic Starter

#3 , 28 dec 2007 11:58

ik veronderstel dat mijn inkomen er niet toe doet, aangezien het om stiefdochter gaat? Of zie ik dit verkeerd? (ik heb zo'n 1500, partner mama veronderstel ik ook zoiets..., wij getrouwd, zij niet)
het is zo dat het inkomen van de mama en papa nagenoeg gelijk zijn (zo'n 2000 euro netto per maand): is 167 dan een redelijk bedrag, rekening houdende met gegeven dat wij niets meekrijgen (dus ook kosten maken voor kledij, schoenen, sportkampen,...), de mama de kinderbijslag krijgt en één kind, en mijn man nu twee kinderen (één dus met mij samen)
het is wel zo dat hij geen regeling voor bijzondere kosten (of hoe heet dat...) heeft, dus 'alles' is wel 'inbegrepen'
ter info aan lex: scheiding bij vonnis (op grond van feiten, 'in voordeel' mijn man)
Wij vroegen ons gewoon af of de mama dan in het middelbaar bvb. het bedrag kan laten herzien doordat kind dan meer geld kost?
Volgens ons is het gemiddeld kind duurder op babyleeftijd dan op leeftijd 6 jaar (alleen al aan crèches ed) of klopt dit eigenlijk niet?
veel vragen dus, bedankt alvast

Reclame

akromah

#4 , 28 dec 2007 12:06

Hallo Stiene5,

Wat ik ongeveer als regel hanteer is,
kijk eerst even hoe jij erover zou denken als jullie huwelijk voorbij is,
en JIJ allimentatie eist van je ex voor jullie kind.
Zou JIJ 167euro allimentatie dan ook teveel vinden?
Het is wel zijn kind hoor.

Stel dat jouw ouders gescheiden waren,
en de 'nieuwe' vrouw van je vader is op zoek hoe ze de allimentatie voor jou kan verminderen?
Voor mij klinkt dit niet goed.
Sorry.

Lex

#5 , 28 dec 2007 12:39

Aangezien je man een nieuwe relatie heeft, zijn zijn vaste uitgaven ook een pak minder dan wanneer hij alleenstaande zou zijn en alleen alle kosten zou moeten dragen. Men mag er dus van uitgaan dat hij 'naar vehouding' een 'grotere' bijdrage kan leveren in de ouderhoudskosten dan zijn ex. U inkomen doet er zeker toe!

Dat je man nu nog twee kinderen heeft, maakt de rekening van de ex niet.

Dat een baby duurder is, in vergelijk met een iets ouder kind, is ook mijn overtuiging. Lees er eens de volgende draad op na.
http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=2128

U kan het (min of meer) zelf eens gaan uitrekenen volgens de methode Renard.
http://gzbwezemaal.oletr.net/renard.htm

Terug naar “Echtscheiding”