Ik wil scheiden van mijn vrouw. We zijn bijna 10 jaar samen, geen kinderen, wel een huis. Mijn vrouw heeft het er heel moeilijk mee en ik probeer haar, voor zover ik dat kan, emotioneel te ondersteunen. Op het vlak van verdeling, verwacht ik absoluut geen problemen.
Deze situatie sleept al redelijk lang aan en ik wil eigenlijk aan het papierwerk beginnen. Ik vertrek binnen enkele maanden voor 6 maanden naar het buitenland. Ik had graag voor mijn vertrek de EOT in gang gezet, zodat we de 2de verschijning kunnen regelen als ik terugkom. Mijn vrouw wil hier om emotionele redenen helemaal niet van weten. Hoewel ik haar heel graag emotionele stress wil besparen, is het voor mij een bittere pil om zolang te moeten wachten om verder te gaan met nieuwe leven. Maar ik wil haar wensen respecteren.
Nu is ook een EOO mogelijk als volgt: "Op grond van een gezamenlijke aanvraag door beide partners én na minimaal 6 maand feitelijke scheiding". Aangezien ik toch 6 maanden effectief in het buitenland zit, is dit dus ook een optie. Mijn vrouw heeft al te kennen gegeven dat ze, na mijn terugkeer in Belgie, niet moeilijk zal doen. Nu is mijn vraag: is zo'n EOO, waarbij eigenlijk beide partners het eens zijn over de grond van de situatie, administratief lastiger en duurder dan een EOT? En hoe lang duurt het vanaf het begin van een EOO totdat de echte scheiding kan worden uitgesproken.