kan dit ? kindrekening

hoopvol
Topic Starter

kan dit ? kindrekening

#1 , 16 dec 2007 13:29

Hallo,

een aantal jaren ben ik gescheiden op grond van feiten. Uitgesproken in mijn voordeel.
Ik heb toen een alimentatievergoeding voor mezelf laten vallen en de alimentatie voor de kinderen werd vastgelegd, maar dit gebeurde onder druk, bedreigingen en chantage van mijn ex, waarvoor hij ook veroordeeld werd.
Met mijn ex heb ik geen enkel contact, dit is een verbod vastgelegd in het vonnis.
Nu wil ik de alimentatie voor de kinderen laten herzien en aanpassen.
Heb geen enkele regeling voor buitengewone kosten op papier en wil dit ook veranderd zien.
Nu heeft mijn ex een avocaat genomen (ik niet!) en die eist het gelijk blijven van de alimentatie en dat het geld van de kinderbijslag op een aparte rekening op naam van mij en mijn ex zou komen, om daarvan de buitengewone kosten te betalen.
Kan dit zomaar????
Ik zie dit helemaal niet zitten.
Te meer omdat de kinderen op mijn adres ingeschreven staan en slecht om de 2 weekends en de helft van de vakanties bij hun vader verblijven.
Dus eigenlijk wil hij niet meer alimentatie betalen en zou hij ook de kinderbijslag nog eens van mij willen ontnemen.
Heeft hij iemand ervaring mee of enige tips en uitleg?????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 16 dec 2007 20:19

Wat zijn de inkomens van julie beide en welk bedrag aan onderhoudsgeld voor de kinderen moet elke maand betaald worden?

RR

Prinsesje

#3 , 16 dec 2007 23:51

Hoi,
Ikzelf heb een kindrekening ( op mijn naam alleen) geopend.
Het kindergeld wordt maandelijks daarop gestort.
Ik vind dit zeer doeltreffend; Er is geen discussie met ex naar waar het kindergeld allemaal heen is. Ik hou ook een volledig gedetailliëerde boekhouding van,gestaafd door de uitreksels.
Ik krijg binnenkort ook alimentatie voor mijn dochter. De helft gaat naar de kindrekening en de andere helft is voor mee in het huishouden,haar eten en drinken enz...
Waarom maar de helft voor haar in eigen huishouden? Omdat je ervan moet uitgaan dat beide ouders in het onderhoud van het kind moet voorzien.
Dus dat lijkt mij dan het eerlijkste tegenover mijn ex.En ik denk dat als ik dat aan mijn ex zeg ( en bewijs dat het effectief zo gebeurt)dat hij dan veel minder problemen heeft met het feit dat hij alimentatie moet betalen.
Tenslotte heeft iedereen zijn centjes hard nodig,hé, en geef je het zeker niet graag af aan de ex.
Een kindrekening is echt een goeie zaak,hoor! Zeker wanneer het financiële een grote frustratieblok is!
Probeer het eens! Succes!
Groetjes, Prinsesje

Reclame

hoopvol
Topic Starter

#4 , 17 dec 2007 22:22

aan roderidder,

mijn ex betaalt maandelijks 272€ voor 2 kinderen van 6jaar en 11 jaar.
er is bij de toekenning van de alimentatie nooit rekening gehouden met de inkomsten van mij en/of mijn ex.
Het is zo dat ik een jaarlijks belastbaar inkomen heb van rond de 13.500€, terwijl mijn ex een jaarlijks belastbaar inkomen heeft van rond de 26.000€,
dus bijna het dubbele van mij.
Wat zijn jouw bedenkingen hierbij?

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 17 dec 2007 22:53

Als men met alles moet rekening houden dan ben je al vlug een paar uur aan het rekenen. Hier zijn er maar enkele gegevens voorhanden en volgens mij is dit een normaal bedrag.

Of dit "normaal bedrag" tot stand is gekomen door bedreiging, chantage etc. etc. zal de zaak allicht niet veranderen.

Wat wel kan veranderen is de spanning tussen jullie.

Wat prinsesje hier beweert is iets wat je best eens probeert.
Het kan geen kwaad om je bevindingen, zowel negatief als positief hier mee te delen.

In de eerste plaats is "kindergeld" bedoelt voor het kind. Ook de onderhoudsbijdrage is 100% bedoelt voor het kind. Het lijkt mij logisch als je betaald dat je weet wat met het geld gedaan wordt. Als er een kindrekening is, dan wordt het één en het ander VOOR BEIDE op termijn wel duidelijk.

Het lijkt mij verder ook logisch dat je zoals prinsesje zei dat je best net als de andere ouder per maand een bijdrage doet op die kindrekening. Als je dan uitgave's hebt die specifiek voor het kind zijn zoals dokterskosten, schoolkosten, kleren etc. dan kan je dat perfect betalen van die kindrekening.

Een hele hoop informatie kan je vinden op
http://www.f4j.be/kostenregeling/bepale ... drage.html

De cd-rom van de gezinsbond kan een handig hulpmiddel zijn mocht je aan het rekenwerk te beginnen. Overigens lees je tussen de lijnen dat ze ook voorstaander zijn van een kindrekening
http://bestuurslid.gezinsbond.be/bestuu ... ad2_06.pdf

De kern is dat iedere ouder zogezegd evenredig aan zijn middelen zou moeten bijdragen in die opvoeding.

RR

Rebel-with-a-cause

#6 , 18 dec 2007 22:51

Op deze site kun je vrij eenvoudig zelf de berekening maken.

Terug naar “Echtscheiding”