Ex wil op vakantie naar... Turkije

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

Ex wil op vakantie naar... Turkije

#1 , 29 jun 2016 07:59

Hallo

ik ben via de kinderen te weten gekomen dat mijn ex hen wil meenemen op vakantie naar Turkije. Op zich heb ik er niks op tegen dat hij ze meeneemt op vakantie, maar ik voel me absoluut niet gerust in het feit dat hij naar Turkije gaat, met al die aanslagen daar, en zelfs gisteren de aanslag op de luchthaven daar...
Kan ik hier iets tegen doen? Kan ik weigeren dat hij met hen naar Turkije gaat?
Moet hij mij eigenlijk op de hoogte brengen van waar hij heen gaat op vakantie (precieze verblijfsplaats)?
Moet hij toestemming hebben om met de kinderen naar een land buiten de EU te reizen (kinderen zijn bij mij gedomicilieerd)?

Een aparte vraag: kan hij een visum/reispaspoort aanvragen zonder over de e-ID's te beschikken?

De communicatie verloopt overigens zeer stroef, ik wou dat het allemaal wat eenvoudiger ging :-(

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jun 2016 09:02

Je zal er weing aan kunnen doen wanneer uw ex op reis wil gaan. Het staat uw ex namelijk vrij op reis te gaan tijdens de periode dat het kind hem toegewezen is. Ook qua bestemming valt er weinig aan te doen. In de Schengenlanden is er nooit een probleem om op reis te gaan wanneer het kind een kids-ID bij zich heeft, in andere gevallen dient men een visum aan te vragen. Zo kan men voor Turkije een visum online aanvragen wanneer me. In het bezit is van de IK.
Ik zou hem er misschien eens over aanspreken inzake de bestemming, doch het MBZ geeft nog steeds geen negatief reisadvies.
Ik zou uw partner zeker niet tegenwerken of boycotten door de kids-ID achter te houden, want hier kan de rechter niet mee lachen.

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

#3 , 29 jun 2016 09:18

Zoals ik al zei heb ik er absoluut geen probleem mee dat hij op reis gaat, ik heb enkel een probleem met de bestemming :(
Ik probeer hem er al maanden op aan te spreken, persoonlijk en via email omdat hij conversaties uit de weg gaat, maar tot nog toe geen respons...

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 29 jun 2016 09:25

Hier op Zaventem zijn ook aanslagen gebeurt, net als in hartje Brussel. Gaat u ook eisen dat hij vanuit Deurne of Charleroi vertrekt? Allez ja, ik snap de eerste paniekreactie wel, maar de aanslag is nog geen 24 uur geleden, probeer het allemaal wat te relativeren. In Frankrijk zijn er ook aanslagen geweest, in UK werden mensen op straat vermoord en in Duitsland is er ook al het een en ander gebeurd.

Moest het escaleren in Turkije, kunt u wel de reis proberen tegen te houden als BZ een negatief reisadvies geeft, dat kunt u hier opvolgen:

http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... en/turkije

mjers
Berichten: 1788

#5 , 29 jun 2016 09:52

Inderdaad wat relativeren, de kans is veel groter dat u een hartaanval krijgt of uw kinderen iets overkomen in het verkeer dan dat ze het slachtoffer worden van terreur. Dergelijke paniekreacties zijn niet rationeel. Hoewel volledig te begrijpen uiteraard...

sterretje2
Berichten: 90
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jun 2016 10:10

als het advies niet negatief is om op reis te gaan naar Turkije, kan je niets doen. En mocht het advies wel negatief zijn, denk ik eerlijk gezegd dat je ook niet echt veel kan doen.
Probeer te communiceren en duidelijk afspraken te maken ivm eventuele contacten met de kinderen (telefoon, internet) zodat je niet onnodig ongerust zult zijn...

eylis
Berichten: 8836

#7 , 29 jun 2016 11:55

tja gezien het feit dat er net een zware terroristische aanslag gepleegd is in een luchthaven van Turkije, is de vrees van poster niet ongegrond. Probeer de vader toch maar te overtuigen niet via de grote toeristische trekpleisters te trekken. Ik zou het op dit ogenblik eerlijk gezegd ook niet echt gaan zoeken op de targets van terroristische groeperingen.

WP002
Berichten: 1479

#8 , 29 jun 2016 12:31

Ik zie dat uw post nog geen vijf uur oud is. Hebt u sinds vanmorgen met uw ex contact gehad? Gezien de actualiteit is het niet ondenkbeeldig dat hij intussen van mening is veranderd.

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

#9 , 30 jun 2016 08:54

Ik begrijp jullie opmerkingen over relativeren; inderdaad, er kan overal een aanslag gepleegd worden. Maar zouden jullie het zelf in je hoofd halen om nu naar Turkije te trekken? Wellicht niet. Dus mijn vrees is niet ongegrond, evenmin is het een paniekreactie. De aanslag van eergisteren was gewoon de druppel.

Ik heb gisteren contact met hem gehad en zijn enige reactie was dat hij ons telefoonnummer ging opgeven bij BuZa zodat ze ons kunnen contacteren als er iets gebeurd is. Niet echt geruststellend, me dunkt. Hij wil eveneens niet zeggen van wanneer tot wanneer ze reizen, noch de regio of welke luchthavens hij langsgaat (net alsof ik hem zou gaan opzoeken).

De kinderen vanochtend aan de ontbijttafel: mama, is het waar dat er in Turkije hetzelfde is gebeurd dan in Zaventem een paar weken geleden? Dan wil ik daar niet heengaan, maar liever naar de Ardennen (-->ik heb het hier niet met de kinderen over gehad noch hen hiertoe aangezet, ik wil liefst dat ze hun vakantie onbezorgd tegemoet gaan)...

:cry:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 30 jun 2016 09:12

Ik begrijp jullie opmerkingen over relativeren; inderdaad, er kan overal een aanslag gepleegd worden. Maar zouden jullie het zelf in je hoofd halen om nu naar Turkije te trekken? Wellicht niet. Dus mijn vrees is niet ongegrond, evenmin is het een paniekreactie. De aanslag van eergisteren was gewoon de druppel.
je vrees is begrijpbaar, maar daarom nog niet gegrond. Het is een emotionele reactie, maar een begrijpbare, zeker als het over kinderen gaat.

Zoals anderen zeggen, is het juridisch redelijk duidelijk: zolang er geen negatief reisadvies is, kan je nog altijd naar Turkije gaan. Om het vanuit een buitenlandse bron te zeggen: België (http://smartraveller.gov.au/Countries/e ... al-country) heeft hetzelfde onveiligheidsniveau in Australië zoals de toeristische zones van Turkije (behalve Istanbul): http://smartraveller.gov.au/Countries/e ... al-country . En toch laat je je kind hier wss wél naar Plopsaland of Plopsa Indoor gaan?

Nu, ik geef toe: een jaar na de moorden op 1 miljoen Rwandezen, ben ik naar Rwanda gegaan. De resten (beenderen) van lijken lagen soms nog langs de weg. Als 16-jarige heb ik me echter nooit onveilig gevoeld... eens je dat meegemaakt hebt, zal je van een mogelijkse bedreiging die je niet ziet en in vergelijking met verkeersongevallen verwaarloosbaar dodelijk zijn, niet veel aantrekken.

Aan je kinderen moet je vooral die onveiligheid relativeren, anders zal je ze alleen maar met angsten voor alles en nog wat opzadelen. Ketnet heeft hiervoor relatief goeie tips.

Jackrussell
Berichten: 701

#11 , 30 jun 2016 11:05

Er geldt een negatief reisadvies, dus hier kunt u niets tegen doen. Als hij nu naar Syrië wil of Somalié, dan heeft u een verhaal. Nu niet.

Overigens zou ik zelf sowieso niet naar Turkije gaan.

Kali
Berichten: 762

#12 , 30 jun 2016 11:21

Er is enerzijds geen negatief reisadvies, anderzijds dekt quasi geen enkele annuleringsverzekering een annulering op deze basis...

Anderzijds, ik zou hoe dan ook niet naar Turkije gaan, maar ik zou bvb zonder problemen wel naar Iran gaan.

Anderzijds vind ik wel dat u ex mag communiceren welke vlucht, bestemming en hotel de kids hebben.

Terug naar “Echtscheiding”