Dreigementen om kind af te nemen

Marijke89
Topic Starter
Berichten: 18

Dreigementen om kind af te nemen

#1 , 11 mei 2016 17:13

Mijn partner zit in een zeer moeilijke situatie. 4 jaar geleden is ze met haar ex-vriend uiteen gegaan. Haar zoon die momenteel 6 jaar is, is enkele dagen per week bij haar. Hij zit veel bij zijn grootouders waar zij hem ook meestal moet oppikken als het haar beurt is. Die ex-schoonouders van haar beheersen haar leven volledig. Die verwennen de kleinzoon zo ontzettend hard waar op zich niets tegen is. Mijn vriendin heeft het echter niet zo breed en kan dus niet veel geven. Het probleem zit hem echter in het feit dat mijn vriendin constant te horen krijgt hoe ze haar kind moet opvoeden volgens de ex-schoonouders. De kleine weet dat hij alles gedaan krijgt bij zijn grootouders dus als hij zijn zin niet krijgt, gaat hij naar zijn moeke en vervolgens krijgt mijn vriendin een uitbrander. Ze durft zelfs niet meer tegen hun in gaan omdat ze haar op andere vlakken ook wel wat helpen zoals het financiële.
Ze durft haar kind niet strenger aan te pakken. Bijvoorbeeld vandaag zij de 6-jarige: mama zou je niet eens dringend aan het eten beginnen en de tv opzetten'. Ze zal wel zeggen dat het wat vriendelijker mag, maar hem iets meer op zijn plaats zetten durft ze niet omwille van de ex-schoonouders.
Nu die mensen dreigen telkens met haar zoon van haar af te pakken als ze tegen hun ingaat. Net voor de scheiding met haar voormalige vriend zat ze in een depressie deels omwille van het agressiever karakter van haar ex en het toen al vermoeden van vreemdgaan wat dus ook bevestigd is geweest. In de akte van de rechtbank stond vermeld dat ze onder psychologische opvolging moest blijven. Ze heeft een half jaar naar een psychiater geweest en een psycholoog. Medicatie is ze een 1 jaar lang blijven nemen. Kunnen zij na 4 jaar nog steeds zo'n dreigementen uiten en is mijn vriendin hierdoor terecht bang dat ze haar zoon hierdoor kan verliezen?

Alvast bedankt voor de input.

Marijke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 11 mei 2016 21:34

Grootouders kunnen niet zomaar een kind 'afpakken'.
In eerste instantie kan uw partner best eerst via psycholoog werken aan het feit dat ze zich laat domineren .... hoe daar tegen reageren kan men leren door o.a. meer inzicht te krijgen in de processen waarom mensen bepaalde zaken doen.

De zes jarige moet ook dringend zijn 'plaats' leren in het geheel. Vb ook eens met CLB gaan praten. Deze kunnen eventueel ook doorsturen.
Als partner hebt u ook recht van spreken qua opvoeding.

Maar u schrift dat zoon maar een paar dagen per week bij haar is... is er een vonnis staat daar wie waar kind moet verblijven.
Hoe staat het met verblijf-ouderschap?

Ook een CAW kan doorsturen en gezien het een echtscheiding betreft ook een familiaal bemiddelaar.

Marijke89
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 12 mei 2016 19:45

De regeling is onderling gebeurd. Staat niets van op papier. Doordat hun zoon licht autistisch is, heeft ie nood aan een bepaalde regelmaat vandaar deze regeling. Dank u ten zeerste. Ik zal voorleggen om toch eens te gaan praten met een psycholoog e.d.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 16 mei 2016 18:55

Als er niets op papier staat - dus zeker niet via notaris ( authentieke akte) of vonnis is de afdwingbaarheid voor een rechtbank quasi nihil.
Gezien de feiten best alles goed documenteren gesprekken opnemen en
in eerste instantie bemiddeling voorstellen en dan familierechtbank (afdeling jeugdrechtbank).

* Indien feitelijk samenwonend blijft voorzitter RB eerste aanleg nog wel bevoegd voor voorlopige maatregelen bij mijn weten.

Terug naar “Echtscheiding”