Eindelijk volledig hoederecht

Sarah.Divien
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Eindelijk volledig hoederecht

#1 , 09 mei 2016 10:33

Dag iedereen

ik heb hier jaren geleden ooit een post gestart ivm het co-ouderschap van mijn dochter en dat dit helemaal niet werkt voor haar.

Nu heeft mijn ex-man, haar vader dit EINDELIJK ingezien en wil graag ingaan op mijn vraag hiervoor. Hij wil echter geen alimentatiegeld betalen wegens zijn schuldbemiddeling situatie, wel nog de helft van alle schoolkosten enzo.

Ik zou dit sowieso graag op papier hebben, zonder advocaten want dat wil hij niet en wil ook niet dat hij "zijn staart intrekt" maar wil wel een goede overeenkomst... Zijn er dingen dat ik niet mag vergeten?

Voorlopig heb ik dit: (zonder namen in dit geval)

Onderstaande partijen komen samen te PLAATS op 9 mei 2016
Moeder: naam + adres
Vader: naam + adres

en komen volgende regeling ivm hoederecht voor NAAM KIND overeen:
1. Moeder krijgt volledig hoederecht over NAAM KIND. NAAM KIND gaat voltijds bij moeder wonen vanaf 01/09/2016
2. NAAM KIND bezoekt haar vader tweewekelijks van vrijdagavond tot zondagavond (Vanaf 09/09/2016) + alle vakanties van meer dan één week worden ook 50/50 verdeeld in onderling overeenkomst.
a. ophalen: Vader haalt NAAM KIND op bij start zijn weekend/vakantie,
moeder haalt NAAM KIND op na weekend/vakantie
b. Extra weekends zijn mogelijk bij uitzonderlijke dagen zoals bv Vaderdag in onderling overeenkomst
3. Wegens de situtatie van vader (schuldbemiddeling) wordt door moeder geen alimentatiegeld gevraagd
4. Vader betaalt echter wel de helft in volgende kosten
a. Algemene ziektezorg, ook tandverzorging
b. Hospitalisatie-opnames, operaties enz.
c. Alle schoolkosten
d. (nog andere kosten dat ik vergeet, was jullie aan denken?
5. Moeder betaalt de kosten voor de registratie van deze onderlinge overeenkomst

Voor akkoord

Vader Moeder
(vooraf gegaan door gelezen en goedgekeurd) (vooraf gegaan door gelezen en goedgekeurd)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Madeliefje35

#2 , 09 mei 2016 12:24

Hoederecht bestaat niet meer, maar wel gezagsco-ouderschap.
Alle kosten, misschien is het beter om te stipuleren... (bv, schoolkosten, blijven het kind eten op school, betaald de ex ook eten...)
Hobbykosten.
Veel info kan je vinden op tweehuizen.be, zoeken op google onder ouderschapsplan - tweehuizen.be
Advocaten is niet nodig, je kan via verzoekschrift naar de rechtbank gaan, kost rond de 60€

eylis

#3 , 09 mei 2016 20:52

@madeliefje: correctie: de hedendaagse term die hoederecht vervzangt is NIET gezagsco-ouderschap. maar de verblijfsregeling... Immers: ook in vroegere tijden van het hoederecht hadden de ouders al samen het gezagsco-ouderschap over de kinderen. De term heet dus nu de verblijfsregeling en dat kan volgens verschillende formules.

Reclame

Adriana

#4 , 10 mei 2016 21:03

Exclusieve hoederecht bestaat nog wel. Hier een vonnis van 2012 met exclusieve hoederecht.

eylis

#5 , 10 mei 2016 22:08

adriana, dat zijn uitzonderlijke vonnissen door een rechter uitgesproken. En bovendien betwijfel ik of dat zo in het vonnis geformuleerd staat: een rechter kent wel exclusief ouderlijk gezag toe. Maar géén exclusief hoederecht (zoek het maar eens op in je vonnis) Maar poster wil een overeenkomst afspreken met de andere ouder waarin het verblijf en de domicilie duidelijk bij haarzelf geplaatst word. Het gaat er niet om de vader zijn ouderlijke rechten te ontnemen. Dat zou overigens niet juist zijn om dat in een onderlinge overeenkomst te gieten. Zelfs als een rechter de ouderlijke autoriteit exclusief toewijst, kan de andere ouder nog steeds controle laten uiteofenen via de recher.

laryge
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mei 2016 18:22

De term hoederecht is al afgeschaft sinds 1995, je zou die dus best niet in een overeenkomst opnemen.
Er is een verschil tussen het ouderlijk gezag en de verblijfsregeling. Beiden moeten geregeld worden.
Als je een overeenkomst wil laten bekrachtigen door de rechter dan wordt nagegaan of die in het belang van het kind is. Het is nogal twijfelachtig dat een rechter de exclusieve uitoefening van het ouderlijk gezag zal aanvaarden met zo'n beperkte overeenkomst.
Ik zou zeggen: laat je bijstaan of adviseren, door een bemiddelaar bijvoorbeeld.

eylis

#7 , 11 mei 2016 19:43

@laryge, poster wil geen exclusief hoederecht; Ze heeft de term een beetje ongelukkig gekozen. Als je haar postst goed leest, merk je dat ze met de andere ouder er over eens is een 80/20% week/weekenden-regeling wil afspreken.

Terug naar “Echtscheiding”