vakantie

moeder1
Topic Starter
Berichten: 116

vakantie

#1 , 22 apr 2016 13:32

Wederom een nieuwe vraag. Inmiddels veel veranderd, dochter inmiddels 13 en hoofdzakelijk bij mij 1 weekend om de veertien dagen bij papa. regeling vakanties op zijn verzoek weekends doorlopend bekrachtigd door de rechter, echter wederom tijdelijk vonnis. In september zou er een definitief komen. Er lijkt een overeenkomst te komen voor het verblijf. Besluit gekregen van hun kant en wil hij weer vakantie regeling veranderen. Terwijl deze zomer alles al is/was gepland, vakantie Ardennen, twee weken bij hem etc...Nu wil hij haar (redelijk voorstel) slechts 1 week in juli, 1 week in augustus en 1 week in de kerstvakantie. Voor de derde ekeer een andere regeling. Op zich geen probleem daarmee maar hij heeft haar nu pare weekends, wil haar nu met de pare jaren de tweede week van kerstvakantie. Op zich geen probleem maar dat betekent dat zij dan zowel met kerstmis als nieuwjaar bij hem is. Of vervallen zijn weekends dan in de vakanties? Het is me niet duidelijk of zijn gewone weekends dan ook door zouden lopen, ook in de zomervakantie. Dan is zij telkens twee wekends na elkaar bij hem en dient er zo rekening gehouden te worden met kampen plannen enz.

Nog een andere vraag, vanaf volgend schooljaar gaat ze naar Buso, nu wordt ze bij zijn weekends opgehaald om 18u welke in het vonnis staat, het is echter op wandelafstand van bij hem, is dat moeilijk om aan te passen? Lijkt me belachelijk om ze twee uur van school naar huis te sturen en dan naar papa terwijl ze daar in de buurt is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 28 apr 2016 15:10

Ze noemen het een vakantieregeling voor iets: de regeling die tijdens het haar loopt, wordt opgeschort en vervangen door een tijdelijke vakantieregeling.

Spreek dit duidelijk af door te formuleren wanneer een vakantie begint en eindigt. op de eerste maandag? Op vrijdag voor de vakantie?
Voor de zomervakantie: op 30 juni 's avonds? op 1 juli. Wat is de eerste week? De eerste volledige week in juli? Of van 1 juli tot 8 juli?
Dat zijn allemaal dingen die je goed moet bekijken.
Welke weken wil hij? Mag hij dat kiezen? Kies beter voor iets als: 'de tweede week van juli en de tweede week van augustus'. Dat is beter dan elk jaar opnieuw afspreken en als je onderling wil afwijken, kan je dat nog altijd!

Hou er ook rekening mee dat je inde kerstvakantie misschien best elk jaar wisselt: dan de eerste week van de vakantie bij mama en de tweede bij papa en in de oneven jaren andersom: Anders heeft altijd dezelfde persoon of kerst of nieuwjaar en op die manier wissel je af: het ene kaar kerst, het andere jaar nieuwjaar.

Mijn tip: Maak een kalender en bekijk voor de volgende 5 jaar eens hoe alles eruit ziet met de regeling die je uitwerkt. Op die manier kan je problemen signaleren en eventueel de regeling nu al aanpassen, ipv dan voor problemen te komen te staan.


Ivm school: Je kan nu al perfect in het vonnis zetten dat zodra X naar school X gaat haar papa haar niet langer om 18h bij jou komt ophalen, maar X na schooltijd onmiddellijk naar papa gaat. Gaat ze zelf? Haalt hij haar op?
Echter: Wat als vrijdag een feestdag is? Zet ook hier iets voer in 'indien op de wisseldag geen school is, wordt X om 18h opgehaald door papa bij de mama' of zoiets ....

moeder1
Topic Starter
Berichten: 116

#3 , 29 apr 2016 11:33

Oke, bedankt, dat is weer wat duidelijker.

In de zomervakantie wil hij haar de eerste week van juli eerste week van augustus. Met op mijn voorstel ingecalculeerd afwijkingen mogelijk als er op reis wordt gegaan, logeren bij familie etc indien minstens een maand op voorhand verwittigd. Ik wil haar niet ontnemen als ze bvb eens op reis willen gaan. Verder wil hij haar enkel een week in de kerstvakantie te beginnen maandagochtend tot zondagavond wat ik wel heb gevraagd om te veranderen ophalen zondag gezien ik anders iedere keer verlof moet nemen. In besluit staat idd wisselend met nu bij hem de tweede week van de kerstvakantie. Papa heeft duidelijkheid nodig anders gegarandeerd problemen. Denk dat dit zeer redelijk is. Plots vinden ze nu alles gegrond en ontvankelijk behalve de allimentatie. Na bijna drie jaar betaalt hij nog geen cent. Dit reeds doorgestuurd naar advocaat maar gezien zijn drukke agenda soms late respons.

Normaal staat papa in voor brengen en halen, reeds bekrachtigd in een nieuw tijdelijk vonnis.

Ook de facultieve dagen zijn zo voorgesteld dat hij haar dan dient te komen ophalen. Ze is wel 13 maar gezien haar mentale beperkingen niet rijp genoeg om alleen naar school te gaan wat bij papa dan op wandelafstand is. Vorige keer stond er ook in het tijdelijke vonnis ophalen na school en inderdaad zeer veel problemen geweest rond lange weekends.

Bovendien hebben wij een voorstel gedaan van 125 euro allimentatie wat me zeer redelijk lijkt. Ze heeft trouwens een buzzy pas dus moet hij ook al niet naar kijken. Zelfs eten geef ik mee en dan nog denkt hij niets te moeten bijdragen. Maar we zijn al een stap vooruit. Wachten tot september dan maar.

Reclame

moeder1
Topic Starter
Berichten: 116

#4 , 13 aug 2016 07:05

Toch weer wat vragen en 'gedoe'. Papa is onbereikbaar op elk gebied, antwoordt niet op sms, mails, fb.... Deze vakantie hadden we het gehouden zoals voordien om dochter optimale vakantie te gunnen. Zij is dus twee weken in juli bij hem geweest, de eerste helft, nadien non stop bij mij inclusief haar vakantie in de Ardennen. Nu wil dat vriendinnetje nog even meekomen, voor ons geen probleem. Ik heb meermaals voorgesteld aan papa dat ze toch de laatste week dan van augustus nog bij hem kan zijn zodat we tussendoor ook schoolgerief kunnen voorzien. Geen respons tot dusver, ik stuurde dus meermaals gespreid over weken dezelfde vraag. Dat kan toch niet dat papa last minute gaat wachten om al dan niet te reageren?

Als hij toch voor de deur staat die week moet ik ze dan nog meegeven? Wij kunnen in principe niks plannen nu. Hoe kijkt een rechter hier naar?

Ik heb wel reeds de politie gemaild(doe ik altijd omdat ik mails kan afprinten) omdat ik bezorgd raak. Voor hetzelfde ligt hij in een ziekenhuis, ligt hij ergens stoned zijn roes uit te slapen....Ik heb ook reeds mijn advocaat gecontacteerd met verzoek de zijne te contacteren hierover maar die zijn met vakantie dus wederom geen respons.

Normaal gezien reageert papa vrijwel direct, dezelfde dag nu dus compleet niets. Wat kan en moet ik hiermee? Wanneer pleeg je in nfeite schuldverzuim als er echt iets is gebeurd? ik denk dat ik heb gedaan wat ik kon? Voor hetzelfde stat hij dus aan de deur de laatste week, voor hetzelfde ook niet. Volgende zitting is in september dus had ik me toch voorgespiegeld dat papa enige moeite zou doen om iet of wat te communiceren.

moeder1
Topic Starter
Berichten: 116

#5 , 15 sep 2016 11:07

Zo, vandaag was er nieuwe zitting. Papa heeft verstek gegeven. Vervanger zijn advocaat heeft hem meermaals pogen te contacteren tot zwetens toe..Er was geen verweer behalve dat ze maar 25 euro allimentatie willen betalen, kan dat ook gevolgd worden? vonnis volgt op 13 oktober. Kan hij na verstek nog in beroep gaan?Er was namelijk een akkoord bekrachtigd eerder om de 2 weekends 1 weekend doorlopend in vakanties op zijn verzoek, papa zag er net geen twee maand naar zelfs politie ingeschakeld omdat we doodsangsten ondergingen. Melding gemaakt, verschillende nieuwe elementen onder andere dat hij 'sinterklaas' speelt, door te gaan shoppen met 250 euro enz wat die allemaal op zijn fb plaatst maar niet fatsoenlijk wil bijdragenberichten op zijn fb van let me die enzovoorts. Niks overdreven, allemaal bijgevoegd aan dossier.Wij vragen nu om sociaal onderzoek te volgen 1 zaterdag zonder overnachting. gezien papa op zelfde kamer slaapt als dochter die 13 is. Kan de rechtgbank hier nog op ingaan of blijft dat akkoord van kracht?ik gaf al van eerste zitting aan dat hij onverantwoordelijk is en kunnen nuniet anders dan dat volgen denk ik zo.

moeder1
Topic Starter
Berichten: 116

#6 , 20 okt 2016 04:03

Eindelijk een vonnis. Rechter was niet mild naar papa toe omdat hij bewust geen werk zoekt en ervan uit gaat dat ik dit dan maar moet compenseren wat absoluut niet aan de orde is. Er is namelijk plek genoeg op de arbeidsmarkt om inkomen te verhogen. Verder blijft ze hoofdzakelijk bij mij met 1 weekend om de twee bij hem, hij staat in voor brengen en halen. Verder dient hij 100 euro allimentatie te betalen vanaf januari 2016 wat best veel is gezien zijn inkomen van 800 euro. Plus een ontvangstmachtiging, gedetailleerde lijst van buitengewone kosten. Gedetailleerde datums en tijdstippen voor vakanties. Voor ons dus eindelijk een rechtvaardig vonnis. Eindelijk rechtvaardigheid.

Terug naar “Echtscheiding”