co ouderschap of niet

johan77
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

co ouderschap of niet

#1 , 10 apr 2016 11:59

hallo, ik ben sinds een 4 tal jaar gescheiden en de dochter woont door de week bij mijn ex en de ene week is ze bij mij van vrijdagavond tot zondagavond, de week erop is dat van zaterdagavond tot zondagavond. het is niet mijn bedoeling om iemand met de vinger te wijzen of te beschuldigen maar sinds anderhalf jaar geeft de dochter (11 jaar oud nu) aan dat de situatie bij de mama helemaal niet goed meer zit, wat ik trouwens zelf ook merk, zie en hoor, de 'vriend 'van de mama heeft het niet zo begrepen op haar en de 2 zoontje van hem (6 en 7) worden altijd voor getrokken , wat mijn ex eindelijk na al die jaren begint in te zien maar natuurlijk nooit wil en zal toegeven. dochter geeft ook aan dat ze bij mij haar zelf kan zijn en haar emoties kan en mag tonen, wat daar niet kan omwille van de bijna dagelijkse ruzies en uit angst voor de vriend dat die haar opnieuw kleineert om het zo maar uit te drukken. Van begins aan is de ex altijd heel gericht geweest op de controle te hebben , dat zij en alleen zij weet wat goed is voor onze dochter, dus daarom zit ik nu met een moeilijke situatie, gaan voor co-ouderschap of het zo blijven volhouden tot de dochter zelf mag beslissen? Ze geeft zelf ook aan dat ze het heel moeilijk heeft met te moeten kiezen om het in haar woorden te zeggen, het is ook zeker niet mijn bedoeling om ze daar weg te halen of te gaan zeggen hoe zij hun leven moeten leiden en wat ze wel of niet mogen doen, maar het gaat wel ook over mijn dochter, ik (en in de school en familie) merken we dat ze heel erg gesloten is geworden en heel veel (teveel) nadenkt over evt gevolgen. ik ben te rade gegaan bij het CLB, al in het begin toen er zich een situatie bij de ex thuis had voorgedaan tussen de vriend van haar en onze dochter en een fatsoenlijk gesprek aangaan met de ex was en is nog steeds haast onmogelijk omdat ze te trots is en nooit zal willen toegeven ...zijn er nog mensen die iets soortgelijks meemaken ? alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 10 apr 2016 13:03

even ter verduidelijking: co-ouderschap hééft u al samen. Dat is de gedeelde ouderlijke autoriteit mbt opvoeding, omleiding en verzorgein. Verblijfsco-ouderschp 50/50 % gaat over waar het kind verblijft. Als de ouders het niet eens raken over een verblijfsregeling van de gezamelijke kinderen is de wetgeving en huidige rechtspraak als volgt:de standaard verblijfsregeling is actueel een gelijk verdeeld verblijfsco-ouderschap als één van de ouders daarom vraagt. De rechter moet, als hij dit niet toestaat, daar zeer goed omklede redenen voor geven. dus u kan gelijk verdeeld veblijfsco-ouderschap vragen aan de andere ouder en dat samen laten bekrachtigen voor de rechtbank. ziet de andere oiuder dat niet zitten, dan kan je gewoonweg melden dat de huidige wetgeving dit toestaat als een ouder er om vraagt en dat je dit dus voor de rechtbank zal/kan aanvragen.

Een kind van meer dan 12 jaar kan gehoord worden voor de rechter over haar of zijn wens hoe het verblijf te organiseren. Maar dat wil niet persé zeggen dat de rechter dat expliciet volgt. De rechter luistert vooral tussen de regels door. of er geen negatieve beinvloeding is door een bepaalde ouder.
Wellicht wil de mama geen definitieve rechtszaak die tot een jaar kan aanslepen en makkelijk 4000 euro aan advocaatslonen kan kosten per persoon voor een zaak die wellicht niet in haar voordeel zal uitdraaien. Bespreek het dus rustig met haar; Dat dit je wens is, dat dit ook de wens is van jullie dochter en dat jullie dit samen kunnen regelen zodat het geen onnodig getouwtrek en kosten met zich meebrengt. Leg haar ook uit dat je niet wenst dat jullie dochter emotioneel geklemd moet voelen omdat ze moet KIEZEN. Dat de moeder dus geen invloed probeert uit te oefenen met door te vrzagen aan de dochter waaarom ze naar de papa wil. een kind heeft het recht opgevoed te worden door beide ouders. En dat recht moet in alle rust gegeven kunnen worden zonder emotionele druk door welke ouder dan ook. Ga niet in op obstructieve opmerkingen of tegenwerpingen. Herhaal dat je dit graag samen regelt en dat de mama zich, om jouw informatie na te trekken, best eens contact opneemt met een juridisch onderlegd persoon om haar de huidige wetgeving en context hierrond toe te lichten.

johan77
Topic Starter

#3 , 10 apr 2016 20:39

beste, alvast bedankt voor deze nuttige informatie, is er ook een leeftijd vanaf welke ze zelf kunnen beslissen waar ze graag willen verblijven ? Mvg

Reclame

sterretje2

#4 , 11 apr 2016 11:18

Vanaf 12j kunnen de kinderen gehoord worden. De rechters houden daar rekening mee, maar dat zal niet genoeg zijn.

Madeliefje35

#5 , 11 apr 2016 18:29

beste, alvast bedankt voor deze nuttige informatie, is er ook een leeftijd vanaf welke ze zelf kunnen beslissen waar ze graag willen verblijven ? Mvg
Van zodra ze 18 jaar zijn, mogen ze zelf kiezen waar ze verblijven.

Terug naar “Echtscheiding”