Thuis vertrekken ?

Evi71
Topic Starter

Thuis vertrekken ?

#1 , 26 nov 2007 12:13

Situatieschets :

Ik en mijn man leven al geruime tijd naast mekaar, praten is iets wat bij ons niet meer voorkomt en sinds ik gezegd heb dat ik op deze manier niet verder wil gaan, is er van communicatie helemaal geen sprake meer.

Mijn concrete vragen zijn :
Wat heb ik te verliezen als ik het echtelijk huis (samen gebouwd, samen aan't afbetalen) zou verlaten en me ergens anders iets ga huren ?
Hoe pak ik dit vertrek best aan ?

Evi.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rambina

#2 , 26 nov 2007 12:24

Dat ligt eraan..

Wil je het huis verkopen, wil hij het kopen, of wil jij het kopen??

Zijn er kinderen?

Ik zou niet zomaar vertrekken, want als je geen EOT kunt bereiken dan gaat het nog heel lang duren voor je je geld hebt..

Praat met hem en vraag hoe hij het ziet..

Wil hij niet, dan zou ik best een naar een advocaat stappen, en informatie gaan vragen wat je mogelijkheden zijn. De eerste consultatie is gratis..
justice will be done

Evi71
Topic Starter

#3 , 26 nov 2007 12:47

Bedankt voor de tips.

Owel verkopen we het huis, ofwel koopt hij het. Ik kan het waarschijnlijk niet betalen. En ja, wij hebben samen 1 kind.

Stel dat ik vertrek, moet ik hem dan nog helpen afbetalen aan het huis ? Kan hij me dwingen om te helpen afbetalen zolang de scheiding niet definitief is ?

Nog dingen waar ik best op voorhand aan denk ?

Reclame

rambina

#4 , 26 nov 2007 13:59

Tenzij je overeenkomt in een EOT dat hij de volledige aflossing op zich neemt dan is het voor hem..

Gaat hij naar de advocaat en vraagt dringende en voorlopige maatregelen, dan zal je waarschijnlijk (lees wel) de helft van de aflossing moeten doen (hier is dat ook zo, vriend moet ondanks eigen huurlast ook nog de helft van hypotheek betalen)

Dingen waar je nog best aan denkt, hoe zit het met jullie kindje?
Wil hij co-ouderschap, wil jij dat?
Want als de ene wel wil en de andere niet, dan zal het geen EOT zijn maar een (v)echtscheiding worden en dat kost een pak geld..
Dan zit hij in het huis en ga jij je geld nog lang niet zien..
Inboedel, hoe zit het daarmee..

Best is dat je een keer praat met je man. Hoe hij de dingen ziet..
Het zijn heel vervelende gesprekken, maar beter een keer teveel praten dan meteen overgaan in stappen die nog jaren gaan duren..
justice will be done

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 26 nov 2007 18:02

IV) • Gent (15e k.) 7 december 1998, T.J.K. 2001 (verkort), 113, noot DECOCK, G.
Noot DECOCK, G., Praktijk van de proceduregebonden bemiddeling in familiezaken: een beeld van rechtspraak (die we toejuigen)

... Daarom wordt aan partijen de suggestie gedaan om ofwel in persoon of via hun raadslieden met elkaar in contact te treden teneinde hun conflict te temperen of dat zij anderzijds een bemiddeling aangaan bij een dienst naar hun keuze voor scheidings- of ouderschapsbemiddeling of enige andere instantie die zij daarvoor aangewezen achten.
Daarbij wordt vanzelfsprekend verstaan dat deze suggestie door geen enkele van de partijen mag gebruikt worden om een recht op persoonlijk contact tegen te werken. Een weigering tot bemiddeling kan bezwaarlijk beloond worden. Wie een bemiddeling weigert, geeft er immers blijk van dat hij of zij niet in het belang van het kind maar enkel in het eigen belang handelt, terwijl nochtans het belang van het kind de eerste drijfveer bij het beoordelen van de zaak moet zijn.

Best eerst het conflict oplossen en daarna vertrekken indien je het nuttig of nodig acht, en ja het is vlugger gezegd dan gedaan.

Een filmpje van 3min30 waar heel wat inzit, maar nogmaals, gemakkelijker gezegd dan ...
http://www.f4j.be/video/070429_scheidin ... 3min30.wmv

RR

j.demoor

#6 , 28 nov 2007 13:02

“Art213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot SAMENWONING verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, HULP en bijstand verschuldigd.“(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt, beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen.Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek).

U onder meer ontheffen van uw samenwoningsplicht,u eventueel een hulpuitkering ten laste van uw echtgenoot toekennen,en het gebruiksrecht van huis en inboedel regelen kunnen zulke dringende voorlopige maatregelen zijn.Zij vormen de start van de feitelijke scheiding op grond waarvan u later echtscheiding kan vragen.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek en http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier.U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roderidder
Contacteer: Website

#7 , 28 nov 2007 14:36

“Art213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot SAMENWONING verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, HULP en bijstand verschuldigd.“(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De burgers die daar aan uit kunnen hoe het gerecht dat intrepreteerd mag bij aanvang van een huwelijk zeer goed toegelicht worden (liefst met een advocaat erbij)

Gelukkig heeft men met de nieuwe wet die "hulp en bijstand" na een scheiding (alimentatie dus) beperkt tot de duur van het huwelijk en beperkt tot 12 jaar (met mogelijke verlenging)

RR

Terug naar “Echtscheiding”