domicilie kind

stevennoppe
Topic Starter

domicilie kind

#1 , 08 feb 2016 20:35

Ik en mijn vriendin zijn na 8 jaar uit elkaar.
We hebben samen 1 kind.
Zij had er al 2 van uit andere relaties.
Ons kind zal in co-ouderschap zitten.

Ik blijf wonen in het huis omdat het een gekocht huis was op mijn naam.
Wat zijn de gevolgen als de domicilie van het kind veranderd naar het adres van de moeder?
Financieel zal het voor haar zeer goed zijn omdat ze dan 3 kinderen ten laste heeft.
Ik zal het kind op mijn werk niet meer kunnen aangeven.
Zijn er nog andere dingen behalve het financieel aspect waar ik rekening mee moet houden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54

#2 , 08 feb 2016 21:43

Alle officiële documenten zullen bij de moeder toekomen.

Madeliefje35

#3 , 09 feb 2016 12:16

Voor je belastingen kun je wel fiscaalco-ouderschap aanvragen. Zo zal het belastingsvoordeel voor het kind verdeeld worden over jullie beiden.
Voor buitenschoolse opvang doen ze soms moeilijk als het kind zijn domicilie in een andere gemeente is.

Reclame

duma

#4 , 09 feb 2016 14:12

Voor ten laste maakt het inderdaad niet uit: als er een gelijk verdeeld verblijf is en er geen alimentatie betaald wordt, kan je fiscaal co-ouderschap doen.
Degene die de kinderen dan ten laste neemt, heeft het voordeel dat hij elke maand een hoger loon heeft, maar de andere zal bij de aangifte meer terugkrijgen.

Binnenkort komt er een register om kinderen in co-ouderschap in te schrijven in de andere gemeente. Dat is geen tweede domicilie, maar zal ervoor zorgen dat de kinderen in beide gemeenten dezelfde voordelen hebben (bv: ook korting op een zomerkamp georganiseerd door de gemeente waar het kind niet gedomicilieerd staat,n maar wel in het register voorkomt)

Dit register is goedgekeurd, maar is er nog niet.
Het komt er zeker, maar de informatici bij bevolking hebben eerst nog wat werk te doen.

stevennoppe
Topic Starter

#5 , 09 feb 2016 14:50

Waar moet je die fiscaal co-ouderschap aanvragen?

duma

#6 , 09 feb 2016 15:27

U kan dat laten opnemen in het vonnis/de authentieke akte.
Maar dat hoeft niet. Op zich is dat een recht.
Voor meer informatie over de voorwaarden, lees hier: http://financien.belgium.be/nl/particul ... ouderschap

Hoe je dat dan 'doet'? Op de belastingbrief!
Er zijn twee vakken.
U vult op uw brief het vak in dat bedoeld is voor de persoon die de kinderen tijdens het jaar niet ten laste heeft en dus het voordeel krijgt. B3 (vak II)
Uw ex vult op haar brief het vak in dat bedoeld is voor de persoon die de kinderen tijdens het jaar ten laste heeft en dus het voordeel geeft. B 2 (vak II)

Terug naar “Echtscheiding”