deurwaarder vordert betwiste buitengewone kosten in

eylis
Berichten: 8842

Re: deurwaarder vordert betwiste buitengewone kosten in

#16 , 22 jan 2016 20:45

even terzijde, maar ik geloof mijn ogen niet: gewone spullen een medisch tintje geven? Cfr: schoenen waarin een orthopedische zool KAN worden gelegd?....Dat is hetzelfde als een BH waar je een borstprothese in kan stoppen of een Trui waar een rugcorset onder past..... Onafgezien dat de GDW zich (eventueel) bezondigt aan roekeloze uitvoering, kan men de eisende partij niet vervolgen voor tergend en roekeloos geding? In de zin van: constant onredelijke, onjuiste en steeds weerkerende eisen blijven vorderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Derba
Berichten: 8

#17 , 23 jan 2016 13:19

Bedankt Xenophon voor jou gouden raad, ik ben jou daar zeer dankbaar voor! Ik heb dit voorstel aan mijn advocaat doorgegeven. Deze stelde voor om de tegenpartij een voorstel te doen voor een All-in regeling met een vooropgesteld bedrag. Uit eerdere ervaringen met mijn ex weet ik dat deze niet vatbaar is voor voorstellen omdat ze mij emotioneel en financieel ten gronde wil brengen. Al deze toestanden schaden mijn huidige relatie alsook de relatie met mijn kind. Het voorval met de GDW die beslag wil leggen op de persoonlijke goederen van mijn huidige partner maken dat mijn partner en het gezin zich erg bedreigd voelen. Ik voel mezelf in een onmogelijke situatie, moest ik alles gewoon betalen om mijn huidige relatie te beschermen dan zet ik voor mijn ex alle deuren open. Ik heb denk ik voldoende voorbeelden op papier die aantonen dat ze doelbewust excessief is. Eerstdaags komt er een uitspraak van de beslagrechter. Daarvan verwacht ik dat de uitspraak gunstig zal zijn voor mij.
Het lijkt mij dus misschien beter om zoals je aangaf naar de familie rechter te stappen zonder een concreet voorstel van schrapping en bedragen en de rechtbank zelf met een voorstel te laten komen. Op die manier denk ik dat het ook ontvankelijker zal zijn voor de tegenpartij. Mag ik daarover graag jou mening aub. Alvast bedankt

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#18 , 23 jan 2016 16:19

U zou dit met uw advocaat moeten bespreken maar het algemene principe is dat wie niets vraagt, niets krijgt en dat de rechter niet ambtshalve optreedt. In burgerlijke rechtspleging bestaan daar heel weinig uitzonderingen op.

Vandaar de noodzaak om klaar en duidelijk op te lijsten wat de problemen zijn, waar de tegenpartij volgens u in de fout is gegaan en daarna een lijst met wat u eist, gelet op de situatie: schadevergoeding, welke regeling volgens u aangewezen is en waarom etc. Gewoon naar de rechter gaan en zeggen 'dit werkt niet, kom maar met iets anders en beters' zal weinig opleveren. Indien u het niet vraagt dan zal u het niet krijgen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

NotHappy
Berichten: 191

#19 , 25 jan 2016 10:57

Zoals uit voorgaande posten blijkt is omgaan met buitengewone onkosten zeer gevoelig en zorgt altijd voor concfict! Ook in mijn geval: ex wil facturen van zijn bedrijf inbrengen, wil van de onkosten geen facturen voorleggen, etc... Hij stuurt aan op een conflict: hij wil doel bewust aantonen dat ik mijn verplichting niet nakom.
Als ik zo zie wat hier geschreven staat begin ik schrik te krijgen om terug te gaan samenwonen! Stel u voor dat mijn ex beslag laat leggen op de goederen van mijn nieuwe vriend? hoe dekken we ons hier voor in?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#20 , 25 jan 2016 11:25

U dient dan gewoon telkens (best via AS) te argumenteren waarom de kosten die ingediend worden niet gedekt worden het vonnis. Indien het te erg wordt kan u ook zelf naar de familierechtbank gaan en een herziening van de regeling vragen. Een goed gestoffeerd dossier met onterechte verzoeken helpt dan uiteraard.

Indien u samen met iemand gedomicilieerd bent, bent u nooit 100% veilig tegen acties van een GDW indien u niet van al uw goederen de eigendom en betaling kan bewijzen. Als het een troost kan zijn: de meeste GDW letten echt wel op vooraleeruit te voeren voor schuldvorderingen die niet vaststaan en waarvoor de uitvoerbare titel niet 100% duidelijk is, zoals voor de meeste van die buitengewone kosten die 'in overleg' dienen te gebeuren. Ik ken er een paar die daar niet willen aankomen of die minstens een uitdrukkelijk schrijven van een advocaat vragen waarin toelichting wordt gegeven. Als het echt verkeerd loopt kan de beslagrechter soelaas brengen en uiteraard is uitvoering steeds op risico van wie ze vraagt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

NotHappy
Berichten: 191

#21 , 25 jan 2016 13:00

Zou het als volgt kunnen opgelost worden: stel dat ik een kamer huur met huurcontract bij mijn vriend en daar wel mijn domicilie neem. Maw zijn mijn spullen dan enkel deze die zich bevinden in de zone die ik huur? Het huis is dus duidelijk opgedeeld!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 25 jan 2016 13:02

duidelijk opgedeeld wil zeggen dat u een aanvraag doet voor een opsplitsing van een eengezinswoning in een meergezinswoning én dat deze goedgekeurd wordt. U dient dan ook alle voorzieningen te hebben voor zo'n meergezinswoning. Niet evident.

NotHappy
Berichten: 191

#23 , 25 jan 2016 13:08

Inderdaad niet evident, impliceert ook aparte nutsvoorzieningen. Badkamer en keuken kan je bv wel delen, kan gestipuleerd zijn in huurcontract.

iota
Topic Starter
Berichten: 830

#24 , 25 jan 2016 13:48

Ik vraag me dit ook af. Zijn er nog andere mogelijkheden te bedenken om bij samenwoonst je partner en diens bezittingen te beschermen?
Wie kan er nu facturen voorleggen van alles wat bij hem in huis staat? Vaak zijn er familiestukken bij met emotionele waarde.
Waarom schrijft de GDW voor een beperkte som schuld trouwens alles op, met grote kans dat het om spullen van iemand anders gaat, terwijl
beslag op pakweg het voertuig van de schuldenaar die som al ruimschoots zou dekken?

Niet alleen geven de buitengewone kosten voortdurend aanleiding tot discussie, de ex heeft hiermee zelfs de middelen in handen om je te tergen of je nieuwe relatie te ondermijnen. Tot làng na de scheiding.

Derba
Berichten: 8

#25 , 25 jan 2016 15:20

Een en ander is daarover te vinden in volgende link http://gerechtsdeurwaarder.bbforum.be
Naast facturen kunnen oude foto's (weliswaar gedateerd) ook wel bewijskracht hebben.
Wij hebben deze ondertussen opgezocht en meest van de spullen zijn daarop te zien.

NotHappy
Berichten: 191

#26 , 26 jan 2016 09:07

Een oplossing zou kunnen zijn om een plaatsbeschrijving met oa foto's te maken en dit officieel neer te leggen of te laten registreren? Bijvoorbeeld zou een huurcontract met de verplichte bijhorende plaatsbeschrijving dit kunnen oplossen?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#27 , 26 jan 2016 09:12

Dat zijn allemaal argumenten die bij de beslagrechter kunnen gebracht worden en waarvan het succes af te wachten zal zijn maar in principe gaat de GDW ervan uit dat alle roerende goederen die gevonden worden in het domicilie en het bezit van de schuldenaar, eigendom zijn van die schuldenaar. Bewijs van het tegendeel moet geleverd worden door degene die inwoont en die beweert dat de goederen hem/haar toebehoren. U moet begrijpen dat een andere methode niet werkt; schuldenaars zijn zeer inventief en al de zaken die u vermeldt, tot en met notariële aktes etc zijn al 1000 keer geprobeerd door inventieve geesten. De bottom line is dat u bij gebrek aan bewijs afhangt van a) de goede wil van de GDW en b) het oordeel van de beslagrechter.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Higgins
Berichten: 11

#28 , 26 jan 2016 16:30

Welke schadevergoeding kan men vorderen als ex zo een vonnis misbruikt en hoe vorder je dit?

iota
Topic Starter
Berichten: 830

#29 , 27 jan 2016 12:58

Hieruit maak ik op dat bij een betwisting van buitengewone kosten (zeker als het niet-betwiste deel wel degelijk is betaald) de betwisting voor de rechtbank moet komen en er hoegenaamd geen HDW en beslag aan te pas mag komen.

Lijkt me ook logisch, daar buitengewone kosten vlgs de eot in overleg moeten gebeuren. Bijgevolg kunnen ze m.i. niet eenzijdig worden afgedwongen, laat staan via beslag.
In voorliggend geval helemaal absurd, daar de deurwaarder ook reeds vroeger betaalde buitengewone kosten invordert!

Dus kan de ex worden aangepakt wegens roekeloos en tergend gedrag, maar ook de deurwaarder omdat hij in dit geval niet had mogen optreden. Juist?

iota
Topic Starter
Berichten: 830

#30 , 27 jan 2016 12:59

Sorry, de link waarnaar ik verwees was weggevallen:

http://elfri.be/uitlegging-notari%C3%ABle-akte-beslag

Terug naar “Echtscheiding”