deurwaarder vordert betwiste buitengewone kosten in

iota
Topic Starter
Berichten: 830

deurwaarder vordert betwiste buitengewone kosten in

#1 , 21 jan 2016 20:22

Iemand uit mijn omgeving woont na een echtscheiding samen met een nieuwe partner en krijgt een deurwaarder over de vloer i.v.m. buitengewone kosten die zijn ex van hem vordert. Hij betwist deze kosten , maar de deurwaarder is al 2x langs geweest en dreigt nu de inboedel aan te slaan.

Vlgs de eot betaalt de man onderhoudsgeld voor zijn ex, alimentatie voor zijn kind en 50% van de buitengewone kosten. De gebruikelijke zaken zijn in de eot vermeld: meerdaagse schooluitstappen, orthodontie, studiekosten, enz.

Al deze zaken worden aantoonbaar op tijd betaald.
De ex houdt zich echter niet altijd aan het overleg en aan de termijnen. Zij beslist alleen. Als hij niet akkoord gaat met een bepaalde uitgave, wordt daar geen rekening mee gehouden. Ze wil trouwens opnieuw naar de rechtbank om te eisen dat hij meer dan 50% zou betalen en geen inspraak meer zou krijgen in de buitengewone kosten, want ze komen volgens haar toch niet met elkaar overeen.

Enige tijd geleden bezorgde zij hem plots een rekening van enkele duizenden euro's met een hele resem extra buitengewone kosten van de vorige jaren (van dat jaar tot dat jaar, staat er op geschreven). Terwijl hij gedurende al die tijd al buitengewone kosten had betaald.
De items die gerechtvaardigd leken (te maken met school of gezondheid) heeft hij alsnog betaald. Echter betrof het merendeel zaken die geen buitengewone kosten kunnen worden genoemd, zoals schrijfgerief of dure merkkleding. De opsomming ging tot in het lachwekkende (als het niet zo triest was): tot het kleinste ding, zelfs de binnenband van een fiets en voedingswaren, werden aangerekend.

Hij heeft laten weten dat hij de buitengewone kosten betaalt, maar dat hij voor de andere zaken al alimentatie betaalt. Dat hij tot een nieuw vonnis 50% betaalt en dat hij voortaan binnen een redelijke termijn van kosten wil verwittigd worden om niet plots met rekeningen van duizenden euro's geconfronteerd te worden.

Toch klopte de deurwaarder aan om deze rekening in te vorderen. Overigens het volledige initiëel geëiste bedrag, terwijl een deel al lang geleden is betaald.

Volgens de advocaat was er geen reden tot paniek en kon de deurwaarder hoogstens proberen de rekening in te vorderen. Wordt ze niet betaald en blijft de ex bij haar eisen, dan komt het voor de rechtbank.

Maar zo loopt het dus niet. Intussen is de deurwaarder met de poilitie alles komen opschrijven en zegt hij beslag te komen leggen als er niet prompt wordt betaald. Blijkbaar zwaait hij met de oorpronkelijke eot als uitvoerbaar vonnis, terwijl de man juist betwist dat hij de aangerekende kosten volgens de eot moet betalen en dit door de rechtbank zal moeten worden uitgemaakt.

Kan dat allemaal zomaar en wat te doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Madeliefje35
Berichten: 161

#2 , 22 jan 2016 07:32

De ex van mijn partner probeerde dit ook, zij probeerde ook voeding in te brengen en medicijnen die vrij verkrijgbaar waren, liet zij door de dokter allemaal voorschrijven zodat dit klopte volgens het vonnis. Want enkel voorgeschreven medicijnen mocht ze inbrengen.
We hebben enkel een brief van de deurwaarder gekregen, hem persoonlijk hebben we niet gezien.
Via onze advocaat hebben we de zaak voor de beslagrechter getrokken, en uiteindelijk heeft de ex moeten dimmen. Enkel medicijnen die niet vrij verkrijgbaar zijn en geen voeding mag ze als buitengewone kosten inbrengen.

Tip : alle buitengewone kosten die beschreven staan en betaald zijn, mag je samen met de alimentatie en onderhoudsgeld inbrengen in je belastingen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 22 jan 2016 08:03

Indien de deurwaarder doorzet (altijd problemen met die buitengewone kostenrommel) dan is er maar één zaak te doen: naar de beslagrechter. Zo snel mogelijk. En daarna (wanneer in het gelijk gesteld over de verschuldigdheid) een mooie schadevergoeding vorderen bij de ex.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

iota
Topic Starter
Berichten: 830

#4 , 22 jan 2016 09:25

Zaak gaat inderdaad naar de beslagrechter.

Kleine correctie: de deurwaarder baseert zich niet op de eot , maar op een uitspraak van de jeugdrechtbank: 200 euro onderhoudsgeld, 50% van de buitengewone kosten, inclusief een nauwkeurige opsomming van wat als buitengewone kost te beschouwen is, de bepaling dat deze in onderling overleg moeten gebeuren en om de zoveel maanden moeten worden ingediend.

Blijkbaar kan men dit alles aan zijn laars lappen (gewone kosten aanrekenen, 75% aanrekenen en een rekening van enkele jaren presenteren) en het toch zo ver krijgen dat een deurwaarder beslag komt leggen. De deurwaarder heeft bovendien de nieuwe partner van de man zwaar geïntimideerd en tegen hem opgezet. Om het geëiste bedrag te recupereren, was loonbeslag of de auto van de man opschrijven al voldoende geweest. Toch heeft hij de volledige inboedel van de vriendin mee opgeschreven, haar toegebeten dat ze dan maar beter had moeten weten dan een man met schulden in huis te nemen en geadviseerd om hem buiten te zetten. De vrouw heeft een zaak en kinderen en was in paniek.

Dit gaat toch veel verder dan enkel een poging om schulden te innen? Schulden waarover de rechter moet oordelen of die wel gerechtvaardigd zijn? Wat is de motivatie van zo'n deurwaarder om zo op te treden?? Heeft die geen deontologische gedragscode?
De man heeft achteraf de gerechtsdeurwaarder gebeld, maar werd ook enkel op een scheldtirade getracteerd.

We stellen ons ook vragen bij de motivatie van de advocaat van de ex, die haar klient steunt om kennelijk onredelijke eisen voor de rechtbank te gaan verdedigen en daarbij in haar brieven en argumentatie de relatie vader-kind probeert te ondermijnen.

N.B. de man is geen grootverdiender, maar heeft een modaal inkomen en kinderen uit een eerder huwelijk.

nathalieonsea
Berichten: 5

#5 , 22 jan 2016 09:27

Heel erg om te lezen maar ja dit kan inderdaad zomaar. Ik geloofde dit ook eerst niet. Wij maken het momenteel mee en de deurwaarder heeft beslag laten leggen op het volledig loon. Wij hebben nog nooit enig bewijs, vraag, of factuur ontvangen...

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 22 jan 2016 09:35

Deurwaarders zijn in het algemeen voorzichtig met dergelijke vorderingen. Bij twijfels over de uitvoerbaarheid van de titel of het vaststaand karakter van de schuld zullen ze in het algemeen (in praktijk) vragen dat de advocaat van de schuldeiser hen contacteert. Indien ze echter langskomen wil dat zeggen dat ze menen over een geldige titel te beschikken en dan heeft discussiëren met hen geen zin: het moet vooruit gaan en iedere schuldenaar heeft wel een verhaal. Dat verhaal moet bij de beslagrechter gebracht worden.

Eén troost: indien u ten gronde kan aantonen dat er schade is en roekeloze uitvoering dan kan u deze verhalen op de schuldeiser. Alleen: niet blijven stilzitten want dan komt het niet goed.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

iota
Topic Starter
Berichten: 830

#7 , 22 jan 2016 09:45

Goede vraag: hoe kan je aantonen dat er schade en roekeloze uitvoering is?

Derba
Berichten: 8

#8 , 22 jan 2016 11:28

Hoe kan het dat een gerechtsdeurwaarder beslag kan leggen op goederen die je niet toebehoren? Hoe kan een partner zich in zulk een situatie veilig stellen indien er geen inboedel beschrijving wordt opgemaakt wanneer je gaat samenwonen? Wie denkt daar nu trouwens aan om zoiets te doen wanneer je ervoor kiest om feitelijk te gaan samenwonen??

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#9 , 22 jan 2016 11:35

Omdat er niet kan bewezen worden van wie de goederen zijn en bij gebrek aan bewijs mag de GDW op alles beslag leggen. Samen gedomicilieerd=enige manier om zeker te zijn is van alles de factuur en het bewijs van betaling bijhouden, zo eenvoudig is het. Zelfs naar een notaris gaan en een akte laten opmaken is niet noodzakelijk tegenstelbaar aan de GDW aangezien die opgesteld wordt op basis van verklaringen van de partijen en deze er belang kunnen bij hebben om onvermogen te simuleren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

iota
Topic Starter
Berichten: 830

#10 , 22 jan 2016 11:55

Als hij bij de beslagrechter zijn gelijk haalt, wat kan hij dan aanvoeren om een schadevergoeding te eisen van zijn ex?
Het valt te vrezen dat ze anders niet ophoudt.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 22 jan 2016 12:15

Door aan te tonen dat de sommen waarvoor de deurwaarder tot actie overging simpelweg niet verschuldigd waren. Dat kan aangetoond worden door ofwel te bewijzen dat deze reeds betaald werden, ofwel aan te tonen dat ze niet gedekt waren door het vonnis. De schade = in essentie de gerechtskosten, rechtsplegingsvergoeding (uw advocaat kan de verhoogde vergoeding vragen indien hij meent dat het een roekeloze uitvoering was) en alle aantoonbare schade als gevolg van de actie. De actie van de deurwaarder gebeurt op risico van de eiser dus als het verkeerd loopt draait deze op voor alle kosten. Meestal probeert men zoiets geen 2 keer.

In de procedure voor de familierechter kan eea ook opgeworpen worden teneinde een éénduidiger regeling buitengewone kosten te regelen. Dit is een punt waar zeer, zeer veel problemen rond ontstaan wegens allerhande onduidelijkheden en discussies. Om die reden letten GDWs er normaal wel mee op, ik ken er een paar die personen die met een vonnis langskomen voor die kosten wandelen sturen met het verzoek hun advocaat eea op papier te laten zetten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

iota
Topic Starter
Berichten: 830

#12 , 22 jan 2016 12:35

Bedankt, dat is inderdaad aan te tonen.
Al is voor de persoon in kwestie de grootste schade natuurlijk moreel: de relatie met de vriendin en die met zijn kind wordt hierdoor aangetast.

Derba
Berichten: 8

#13 , 22 jan 2016 12:52

Dank Xenophon voor de reacties,
Als ik goed begrijp gaat de beslagrechter over de eisen van de GDW maar moet er afzonderlijk daarvan best nog een familierechter worden ingeschakeld om de buitengewone kosten beter te omschrijven? Dat terwijl er een duidelijke omschrijving is van buitengewone kosten die op creatieve manier proberen geïnterpreteerd te worden. Zo dient om een voorbeeld te geven de moeder voor schoenen/kleding te zorgen, doch laat bij de schoenwinkel op de factuur vermelden dat het schoenen zijn waar een orthopedische zool in kan worden gelegd. Dat lijkt mij inderdaad ook de oorzaak dat er rond buitengewone kosten zoveel problemen ontstaan. Het is onmogelijk alles te omschrijven wat niet tot buitengewone kosten kan worden gerekend. Hoe kan zoiets worden tegengegaan?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#14 , 22 jan 2016 13:29

M.i. zal het om dergelijke zaken te voorkomen inderdaad beter zijn om daarna bij de familierechter langs te gaan, bewijzen te brengen van volgens u onterechte creatieve interpretaties van het eerdere vonnis, erop te wijzen dat dergelijke interpretatie van op zich redelijk geformuleerde regels volgens u doelbewust excessief is en u schade berokkent en te vorderen dat men tot een eenvoudiger en transparante regeling komt gelet op de onwil van de tegenpartij om te goeder trouw en zoals een redelijk persoon het vonnis uit te voeren.

Wat ik reeds een paar keer gezien heb is dat men buitengewone kosten (behalve strikt medische) gewoon buiten beschouwing laat en ervan uitgaat dat deze gedekt zijn door het normale onderhoudsgeld, dat dan soms iets hoger wordt gelegd. Uiteindelijk is buitengewoon exact dat: buitengewoon en per definitie zeldzaam en niet of moeilijk voorzienbaar. Bespreek dit met uw advocaat. De figuur van die buitengewone kosten heeft op zich een goede intentie maar veroorzaakt in praktijk buitengewoon veel problemen en discussie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

iota
Topic Starter
Berichten: 830

#15 , 22 jan 2016 17:33

Xenophon, zeer blij met uw advies :D
Hartelijk dank.

Terug naar “Echtscheiding”