alimente

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

alimente

#1 , 14 jan 2016 15:00

Ik vraag vraag aan de rechtbank week/week verhouding voor mijn oudste zoon in september.Er word een tijdelijke proefperiode opgesteld van 3 maand.
Na 3 maand komt er een vonnis waar week/week verhouding in voege komt.In deze proefperiode heb ik 3 maand teveel aan alimentatie betaald.
Het vonnis zegt dat ik het teveel betaalde moet terugvorderen,echter doet zij daar moeilijk over.
Ik heb al een aangetekende brief gestuurd en een 10 tal mails.Het vonnis is duidelijk omtrent de betalingen maar ze blijft moeilijk doen.
Wat is de volgende stap om het geld te recupereren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 16 jan 2016 11:56

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken...Art.1495.Geen veroordelende beslissing kan worden ten uitvoer gelegd dan nadat zij aan de partij is betekend...”(Gerechtelijk Wetboek).

Indien het vonnis een uitvoerbare titel zou zijn dan kan u hiermee de gerechtsdeurwaarder om uitvoering vragen. Onderzoek daartoe de exacte tekst van dit vonnis.

Indien het vonnis geen uitvoerbare titel zou zijn dan dient u de rechter om zulke titel te vragen en daartoe uw tegenpartij te dagvaarden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 16 jan 2016 12:42

GerW:
Art. 1322/1.[1 De beslissing die uitspraak doet over een uitkering tot onderhoud is van rechtswege uitvoerbaar bij voorraad, tenzij de [2 familierechtbank]2 hierover anders beslist op vraag van een van de partijen.]

Bekijk dus inderdaad het vonnis en ga desgevallend naar een GDW.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#5 , 18 jan 2016 10:42

Hartelijk dank voor jullie reacties!!
Nu staat er in het vonnis niets concreet iets over het niet navolgen van het vonnis (als het dit is wat jullie bedoelen?!)

Adriana
Berichten: 396

#6 , 18 jan 2016 11:07

Er moet instaan dat het vonnis uitvoerbaar is bij voorraad.

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#7 , 18 jan 2016 12:24

Daar staat niets van in...

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 18 jan 2016 12:28

Het vonnis inzake onderhoudsgeld is behoudens expliciete andersluidende vermelding krachtens de wet zelf uitvoerbaar bij voorraad, cf de post die ik hierboven deed daarover.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Echtscheiding”