einde betaling onderhoudsgeld

SOFIE
Topic Starter
Berichten: 21
Locatie: OOSTENDE

einde betaling onderhoudsgeld

#1 , 12 jan 2016 13:44

goeie namiddag
de jongste dochter van mijn man is in juni afgestudeerd en werkt sedert november als uitzendconsulente onder contract ibo. ik weet dat dit met stempelen gelijkgesteld is (of iets in die genre). ik zie dat kind graag daar niet van maar heb ook zware gezinslast en vraag me af hoe lang we nog onderhoudsgeld moeten betalen. ze woont samen met haar vriend sedert vorige zomer.
dank om uw reactie te geven
sofie
Sofie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3799

#2 , 12 jan 2016 14:57

Vanaf het moment dat je kind afgestudeerd is, en dus een diploma ontvangt (of zal ontvangen), vervalt de plicht tot onderhoudskosten.

Franciscus
Berichten: 38678

#3 , 12 jan 2016 21:30

Alimentatieverplichting vervalt pas In geval van een werkloosheidsuitkering na de wachttijd.
Ik dacht dat IBO daar ook onder viel.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 14 jan 2016 11:56

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind…”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Dit onderhoudsgeld is dus niet meer verschuldigd aan uw meerderjarige dochter vanaf de voltooiing van haar opleiding.

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die behoeftig zijn…Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn wederkerig.”(B.W.).
Het kind is niet meer behoeftig zodra het loon of werkloosheidsuitkering ontvangt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”