biologische vader die kind niet heeft herkend.

Blynnie
Topic Starter

biologische vader die kind niet heeft herkend.

#1 , 02 jan 2016 18:07

Hallo,

Een biologische vader die zijn kind niet heeft herkend : hoe zit dit met zijn rechten; wat en welke heeft hij ?

De vader is enkel maar bezig met de moeder te kwellen ( zijn al sinds de zwangerschap - begin van de zwangerschap- uit elkaar) en dit ten koste van het kind. Het kind wordt zowel mentaal als lichamelijk misbruikt. - Dit is al een paar keer aangegeven bij de politie, kind is ook nagekeken door 3 verschillende kinderartsen die allemaal hetzelfde zeiden - best kind niet meer naar de vader meegeven , moeder volgt deze raad op en krijg vervolgens de ene klacht na de andere tegen haar. Onderzoek is nog steeds lopende met als gevolg dat kind nog steeds naar de vader moet.

Hoe kan m'n hier - sneller want dit is ondertussen al bijna 2 jaar bezig- in op treden? Wat zijn effectief zijn rechten of wat moet er gebeuren voor dat hij zijn rechten kwijt speelt tegenover het kind? Uiteraard wil de moeder - die desondanks alles wat er gaande is NOOIT GEEN SLECHT WOORD OVER DE VADER ZEGT tov het kind- dat dit alles stopt en dat het kind niet meer naar haar vader moet gaan.

Kan iemand me hier mee verder helpen of heeft er iemand hiermee ook ervaring mee?

Alvast heel erg bedankt !

Mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007

#2 , 02 jan 2016 18:26

:( erg dat een vader zijn kind niet herkend, nog erger dat een vader zijn kind niet erkend!

Xenophon

#3 , 02 jan 2016 18:32

Indien het kind niet werd erkend, waarom dient het dan meegegeven te worden met iemand die geen ouderlijke macht kan uitoefenen erover?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Blynnie
Topic Starter

#4 , 02 jan 2016 19:15

Hallo,

Een biologische vader die zijn kind niet heeft erkend : hoe zit dit met zijn rechten; wat en welke heeft hij ?

De vader is enkel maar bezig met de moeder te kwellen ( zijn al sinds de zwangerschap - begin van de zwangerschap- uit elkaar) en dit ten koste van het kind. Het kind wordt zowel mentaal als lichamelijk misbruikt. - Dit is al een paar keer aangegeven bij de politie, kind is ook nagekeken door 3 verschillende kinderartsen die allemaal hetzelfde zeiden - best kind niet meer naar de vader meegeven , moeder volgt deze raad op en krijg vervolgens de ene klacht na de andere tegen haar. Onderzoek is nog steeds lopende met als gevolg dat kind nog steeds naar de vader moet.

Hoe kan m'n hier - sneller want dit is ondertussen al bijna 2 jaar bezig- in op treden? Wat zijn effectief zijn rechten of wat moet er gebeuren voor dat hij zijn rechten kwijt speelt tegenover het kind? Uiteraard wil de moeder - die desondanks alles wat er gaande is NOOIT GEEN SLECHT WOORD OVER DE VADER ZEGT tov het kind- dat dit alles stopt en dat het kind niet meer naar haar vader moet gaan.

Kan iemand me hier mee verder helpen of heeft er iemand hiermee ook ervaring mee?

Alvast heel erg bedankt !

Mvg.

Blynnie
Topic Starter

#5 , 02 jan 2016 19:20

@jef007 --> Wow, sorry had ik helemaal niet door :-) zal de vermoeidheid zijn vrees ik.

@Xenophon --> ja dat vraag ik me ook af... :? ik hoop door dit hier op de forum ( dat ik maar sinds vandaag heb ontdekt) meer te weten over ga komen want de notaris zegt niet veel buiten altijd maar wachten en braaf in de lijn te lopen en alles te doen wat hij eist ( inclusief zware geldboetes betalen enzo.... ) het is hopeloos en uitzichtloos en met momenten blijft er geen moed meer over... :(

Xenophon

#6 , 02 jan 2016 19:55

Was de vader gehuwd met de moeder?

Werd er tijdens of na de bevalling overgegaan tot erkenning (kan niet zonder medewerking van de moeder indien niet gehuwd)?

Of is er momenteel een erkenningsprocedure lopend bij de notaris?

Indien niet gehuwd en niet erkend dan heeft de vermoedelijke verwekker momenteel GEEN ENKEL ouderlijk recht. Als de moeder niet meewerkt kan hij eventueel de afstamming laten vaststellen via een juridische procedure en zodoende ouderlijke rechten (en plichten, zoals onderhoudsgeld) verwerven.

U zal wat meer achtergrondinformatie moeten geven want zo is het niet duidelijk. Indien de moeder niet begrijpt wat er aan de hand is en de notaris niet vertrouwt dient ze uitleg te vragen en/of een advocaat of andere notaris te contacteren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Blynnie
Topic Starter

#7 , 03 jan 2016 12:31

Vader was niet gehuwd met de moeder.
Toen ze ontdekte dat ze zwanger was heeft hij haar letterlijk gezegd : '(wijzend naar haar buik) 'dit ding moet er uit' waarop zij hem de deur heeft gewezen. Dan heeft ze hem niet meer gehoord of gezien tot ze bijna op het eind van haar zwangerschap was; toen kwam ze hem tegen op straat. Waarop hij vroeg of ze nog steeds zwanger was ; waarop zijn eerlijk ja op heeft geantwoord. Verder heeft ze er niets meer van vernomen.
Ze bevalt, ze gaat het kind aangeven, kind draagt dus de naam van de moeder want ze is single moeder. Pas toen het kindje een jaar of 2 was kwam hij ineens uit het niets op de proppen en eisde hij een DNA test. De moeder reageerde daar eerst op dat dit niet nodig was dat dit effectief zijn kind was en hij dit wist. Waarop hij heeft geantwoord dat ze hem kon wijsmaken wat hij wou en blablablaa ..dus dachten we toen 'om de zever te vermijden' zullen we een DNA test laten doen waarop idd bleek dat het kind van hem was. Sindsdien is alle miserie begonnen, eist hij co-ouderschap en voor elke dag dat hij zijn kind niet mag/kan zien eist hij dan ook nog een schadevergoeding enzo....
Verder heeft hij tot op de dag van vandaag nog nooit onderhoudsgeld betaald; hij heeft nog niets betaald voor het kind. Straffer nog, als het kind ziek is verzorgt hij haar nog eens niet. Misbruikt hij haar mentaal als fysiek en blijft eisen dat het kind naar hem moet blijven komen terwijl het kind dit zelf absoluut niet wil. Maar ze is nog veel te jong om gehoord te worden... :( ik snap dit allemaal niet zo goed ; wat moet er nu echt gebeuren voor het kind niet meer naar die gek moet?! :(:(

Xenophon

#8 , 03 jan 2016 13:12

DNA-test is 1 zaak maar is er een rechterlijke uitspraak of een officiële erkenning van het kind?

Is er al een uitspraak van een rechter over onderhoudsgeld of verblijfsregeling? Indien ja dan moet die nageleefd worden, door beide partijen.

Mishandeling: vaststelling door arts en daarna klacht neerleggen bij politie en vragen dat voorlopige maatregelen worden getroffen.

Onderhoudsgeld: als het kind officieel erkend is ofwel als de bliksem naar de familierechtbank en onderhoudsgeld vorderen. Betaalt hij niet: met het vonnis naar DAVO trekken en dan zullen we wel zien of hij niet inschikkelijker wordt wanneer die een paar keer AL zijn maandinkomsten of uitkeringen aanslaan. Of als er al een vonnis is, dat gewoon uitvoeren.

Hij kan eisen wat hij wil maar als hij geen vonnis heeft is dat enkel achtergrondlawaai. Ik heb de indruk dat u maar wat aan het doen bent zonder goed te weten hoe alles werkt dus eventueel eens langsgaan bij een advocaat voor advies.

Blynnie
Topic Starter

#9 , 03 jan 2016 13:25

Nee nog geen rechterlijke uiterspraak en nog geen officele erkenning.
Nog geen uitspraak over onderhoudsgeld enkel is uitgesproken dat het kind idd om de 2weken een weekend naar hem moet. Dit wordt ondanks het misbruik nog steeds gedaan.
Vaststellingen werden al gedaan door 3 verschillende kinderartsen en werden ook klachten van neergelegd.
Volgens de advocaat van de moeder kan ze maar beter braaf in de lijn lopen en voorlopig afwachten tot het onderzoek is afgerond.
En inderdaad ; ik weet helemaal niet hoe het allemaal in een zit. Ik ben maar de zus van de moeder die enkel machteloos moet toezien hoe het kind achteruit gaat, hoe die gek te keer kan gaan zonder dat er iets tegen wordt gedaan , hoe zwaar het financieel allemaal niet word, en vooral hoe zwaar het mentaal wel niet is, voor het kind in eerste plaats maar ook voor mijn zus.
Is het dan beter om een nieuwe advocaat te raadplegen ? Of hoe kan m'n vaart krijgen in het onderzoek dat al maanden lopende is? (klachten van misbruik moeten grondig worden nagekeken en dergelijk maar tot hier toe is enkel zowel de vader als de moeder ondervraagt geweest en nog eens niet het kindje zelf?! )

Jokertje

#10 , 03 jan 2016 21:05

Mijn kind was ook niet erkend,toch heeft de vader rechten,wel minimaal,dus enkel overdag,geen overnachtingen,wel heb ik moeten toestaan van de rechter mijn kind te erkennen,ook al betwiste ik het vaderschap niet,hier is dan een regeling opgebouwd,was via kortgeding!!
Ik had ook dikwijls het gevoel niet gehoord te worden,wou die erkenning niet,toch werd deze mij verplicht moest anders via dna en zou mij veel geld gekost hebben.

Xenophon

#11 , 04 jan 2016 07:41

De verwekker heeft het recht zulke procedure te starten indien hij dat wil (en er de consequenties op gebied van opvoeding en onderhoudsgeld wil bijemen), net zoals de moeder dat recht heeft.

Voor TS vermoed ik dat er iets analoogs aan het gebeuren is. Indien het kind mishandeld wordt en dat vaststelbaar of vastgesteld is: naar politie gaan, klacht indienen en dan eventueel via advocaat dringende maatregelen laten vragen ivm dat bezoek. Indien de advocaat dat niet wenst te doen is dat vermoedelijk omdat deze twijfelt aan de haalbaarheid. Indien artsen echter objectieve vaststellingen hebben gedaan, contacteer eventueel de dienst slachtofferzorg van de politie en praat met hen, dan met de advocaat en vraag deze eens exact waarom hij/zij niet in beweging komt. Voldoet het antwoord niet: neem een nieuwe advocaat. Indien het kind echter in gevaar is en er een vaststelling door en arts is zal de politie/ parket normaliter ambtshalve in actie komen. Leg alles ook eens kalm en gestructureerd uit aan de politie en de advocaat en blijf bij de strikte feiten, uw betoog hier is niet altijd makkelijk te volgen.

Terug naar “Echtscheiding”