Eerst eens de situatie schetsen:
In maart 2012 kwam mijn ex-echtgenote na 20 jaar huwelijk met een dagvaarding dat zij wilde scheiden.
Zij wilde niet bemiddelen dus werd het een EOO en in februari 2014 werd de scheiding voltrokken.
Na de scheiding werd de procedure opgestart om de vereffening / verdeling te regelen.
Een natoris werd aangesteld. Een inventaris van de roerende goederen werd opgemaakt en een expert
heeft een schatting gemaakt van de waarde van de echtelijke woning.
Mijn ex-echtgenote wilt nu de preferentiele toewijzing van de woning omdat zij meent dat zij daar meer recht toe heeft
aangezien zij al 3.5 jaar in de echtelijke woning verblijft terwijl ikzelf al die tijd zelf een huis huur.
Onze minderjarige dochter verblijft gedurende de feitelijke scheiding 1 week bij haar moeder en 1 week bij mij.
Nu wilt mijn ex-echtgenote op allerhande manieren de verdeling /vereffening telkens op de lange baan schuiven
zodat zij in de echtelijke woning kan blijven wonen. Waarschijnlijk kan zij mij niet uitkopen en ondertussen moet zij mij
ook al 3.5 jaar een woonstvergoeding betalen. Ik daarentegen zou de zaak zo vlug mogelijk willen afhandelen zodat ik
niet langer meer hoef te huren. Aangezien wij niet tot een overeenkomst komen, heeft de notaris het dossier overgemaakt
aan de rechtbank van eerste aanleg.
Hoelang kan de vereffening / verdeling nog aanslepen?
Bestaan er termijnen waarbinnen de zaak moet afgehandeld worden?
Kan de rechter beslissen dat de woning openbaar moet verkocht worden als mijn ex-echtgenote niet de financiele middelen heeft
om de echtelijke woning te kopen?