echtscheiding ( waar heeft vrouw recht op ) ?

Elfje
Topic Starter
Berichten: 43

echtscheiding ( waar heeft vrouw recht op ) ?

#1 , 04 nov 2007 18:35

Stel

Een koppel gaat scheiden .
Ze bezitten samen een gezamelijk rekening en een huis dat afbetaald is .
Huis staat volgens mij wel op beiden hun naam.

De vrouw is nooit gaan werken , en heeft de kinderen opgevoed .

Vrouw zal ook nietmeer kunnen gaan werken omdat ze wat sukkeld met haar gezondheid en toch al tegen de zestig aanloopt .

Zodus indien de man wil scheiden waar kan ze dan aanspraak op maken , want een inkomen zal ze niet meer hebben dan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 04 nov 2007 18:51

Een pasklaar antwoord geven op je vraag is onmogelijk daar er teveel gegevens ontbreken.

Heeft dit koppel een huwelijkscontract?
Zijn ze effectief beiden eigenaar van het onroerend goed?
Is de man in kwestie ambtenaar, zelfstandige of werknemer?

Als er persoonlijk onderhoudsgeld door de man wordt betaald, zal dit beperkt zijn tot 1/3 van zijn inkomen (tenzij de man zelf meer wil betalen). Als de vrouw hierdoor een inkomen heeft dat lager is dan 657,37 euro kan zij aanvullend leefloon als alleenstaande krijgen. Heeft ze daarentegen nog kinderen ten laste dan kan zij aanvullend leefloon krijgen tot 876,50 euro.

Voor concrete antwoorden op de concrete situatie kan je altijd terecht bij een bemiddelaar in familiezaken. Deze persoon helpt koppels die uit elkaar gaan om een overeenkomst tot stand te laten komen waar beiden achter kunnen staan.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#3 , 04 nov 2007 20:44

Dit zijn zo van die situaties waarbij de vrouw toch wel slachtoffer is van de veranderingen in de maatschappij.

Volgens mij heeft de rechter wel begrip voor de situatie en kan bij de bepaling van de alimentatie wel wat rekening gehouden worden met omstandigheden.

De limiet van alimentatie is zoals vermeld 1/3 van het inkomen van de man Mocht dit onvoldoende zijn dan zijn er nog instanties als het OCMW die eventueel hulp kunnen bieden.


RR

Reclame

rambina
Berichten: 191
Locatie: Limburg

#4 , 04 nov 2007 21:01

Wat is 1/3??

Als je daar het netto bedrag neemt. Stel dt iemand gaat scheiden en hij of zij verdient 1500 euro.

Ze hebben 2 kinderen en ze gaan scheiden..

Vrouw vraagt onderhoudsgeld, 1/3 van zijn loon..
Alimentatie voor de kinderen 1/3 van zijn loon.
Laat hem nog een huis hebben waar de ander in woont en de helft van de aflossing doen, een auto hebben en daar ook nog een lening voor.

Dan moet die persoon met niets leven dan???
justice will be done

uli
Berichten: 1
Locatie: Limburg

#5 , 05 nov 2007 06:04

Hallo!
Mijn man heeft me gisteren gezegt, dat hij zich laat scheiden. We waren 20 jaren getrouwd, ik ben huisvrouw en we hebben 2 kinderen. Het huis (het is van zijn ouders) loop op zijn naam, omdat we toen niet genoeg geld hadden het ook op ons beide namen te overschrijven. Mijn vraag is nu, waar kan ik terecht met all mijn vragen. bv. ik moet voor mij en de kinderen en woning zoeken, ik heb werk nodig en wat moet ik nog alles doen? ik heb geen idee, ik sta hier alleen en weet van niks, ik kom uit duitsland, daar zal ik misschien weten wat te doen is en daar zit ook mijn familie, maar hier ben ik allleen. kan ik met mijn vragen misschien naar het ocmw gaan?
bedank voor u hulp!

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#6 , 05 nov 2007 08:56

Je kan met je vragen terecht in een Centrum voor Algemeen Welzijnswerk. Kijk op www.caw.be voor het CAW in uw buurt.

Of je kan terecht in het Justitiehuis met je juridische vragen. Via www.just.fgov.be kan je via de "gerechtelijke adressen" het adres van het Justitiehuis in uw buurt vinden.

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#7 , 05 nov 2007 14:34

Dan moet die persoon met niets leven dan???

Van niets wat alles gaat naar betalen en naar de ex,dan is me de dag van vandaag nog verstelt dat er zoveel gezinsdrama's afspelen volgens mij heeft het er mee te maken.

Dat is ook zoiets dat ik me aan ergert,men veronderstel als je gaat scheiden en de ene werk niet dat ze niet kan gaan werken pas op soms laat het de gezondheid niet toe.Maar van werken gaat me niet dood.
Laatst gewijzigd door citroentje op 05 nov 2007 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

rambina
Berichten: 191
Locatie: Limburg

#8 , 05 nov 2007 16:09

echt waar..

Ik was juist hetzelfde aan het denken..

Ze drijven een mens heel ver soms..
justice will be done

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#9 , 05 nov 2007 19:34

Ze drijven een mens heel ver soms..
Vandaag stond in het Belang van Limburg weer zo een klein artikeltje van enkele woorden lang.

Man doood vrouw.
Enkele vermeldingen van plaats leeftijd waarbij hij zijn vrouw gewurgd en met een mes had doodgetoken. De man had blijkbaar zichzelf heeft aangegeven bij de politie.

Enkele dagen terug viel me exact hetzelfde op met gelijkaardige feiten toen had de man de vrouw doodgeschoten maar het bericht was maar enkele regels lang.

Wat wel veel aandacht kreeg is de ontsnapping van een gevangene en hoe de cellen beter beveiligen. Nu dat laatste mag de nodige aandacht krijgen maar mijn punt is dat men familiedrama's zo banaal vind dat er pas bij het assisenproces (als het zover komt) echt aandacht aan gaat schenken.

Scheidingsproblematiek is best wel complexe problematiek, zeker met (toekomstige) nieuw samengestelde gezinnen

Het feit dat justitie en hulpverlening zo ver van elkaar afstaan, niet of nauwelijks met elkaar dialogeren is een slechte zaak.

Men mag van de getrouwe mannen van +/-55 jaar toch niet gaan verwachten dat hij tot aan zijn dood dat hij de taak van het OCMW op zich moet nemen. Vandaag de dag is de "behoeftigheid" de norm. dus die het meest "behoeftig" is krijgt steun (lees alimentatie). Maar wat met de man die wekelijks bruine strepen achterlaat in zijn onderbroek? Wie moet daar voor opdraaien? Als het over geld gaat en de lijn wel wil doortrekken, waarom dan ook niet voor de vuile onderbroeken?

Het is een punt wat op het eerste zicht vreemd overkomt, maar dat is omdat we een scheve situatie als "normaal" zijn gaan beschouwen. Ik vind het niet meer dan normaal dat de basisgedachte zou moeten zijn dat ieder voor zijn eigen zou moeten instaan na de scheiding. Voor en tijdens het huwelijk moet men daar rekening mee houden, doet men dat niet dan moet men daar de gevolgen maar van leren dragen. Deze mentaliteitswijziging kan moeilijk van vandaag op morgen maar moet wel doorgevoerd worden in de strijd rondom familiedrama's.

Ja, bij het OCMW, CAW en hier op het juridisch forum kan men terrecht om wegwijs te raken welke trajecten/strategien men best kan bewandelen.

Het JF heeft als voordeel dat er verschillende traject/strategien kunnen geopperd worden uit meningen van verschillende anonieme personen.

RR


ps: voor de geintresserden

Bron Steunpunt Wav
Datum 12/06/06

De arbeidspositie van alleenstaande ouders

Als kind van een alleenstaande moeder in Vlaanderen heb je een betrekkelijk grote kans dat je in een gezin leeft dat niet kan terugvallen op een inkomen uit arbeid. Vooral jonge kinderen uit eenoudergezinnen moeten het vaak doen met een vervangingsinkomen: van de kinderen jonger dan zes jaar heeft amper de helft een werkende moeder.

Als kind van een alleenstaande moeder in Vlaanderen heb je een betrekkelijk grote kans dat je in een gezin leeft dat niet kan terugvallen op een inkomen uit arbeid. Slechts 62% van de kinderen van alleenstaande moeders heeft een werkende moeder, 18% heeft een moeder die een werkloosheidsuitkering ontvangt en 20% woont bij een ouder die geen inkomen heeft uit arbeid of uit de werkloosheidsverzekering. Die laatsten doen bijvoorbeeld een beroep op een leefloon. Vooral jonge kinderen uit eenoudergezinnen moeten het vaak doen met een vervangingsinkomen: van de kinderen jonger dan zes jaar heeft amper de helft een werkende moeder. Kinderen van gehuwde koppels zijn meestal vertrouwd met een heel andere inkomenssituatie. In de meeste gevallen (95%) heeft minstens een van beide ouders een betaalde baan. Zo’n 33% heeft één werkende ouder, 62% woont in een gezin waarin beide ouders buitenshuis werken. Voor kinderen van ongehuwd samenwonende ouders is de situatie vergelijkbaar. Zij hebben zelfs nog iets meer kans om in een tweeverdienersgezin te wonen (66%). Kinderen die bij hun alleenstaande vader wonen zijn er maar weinig; hun vader werkt in acht op de tien gevallen.

http://www.f4j.be/doc/pdf/060501_De_arb ... ouders.pdf

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 06 nov 2007 11:19

Bij echtscheiding door onderlinge toestemming (E.O.T.) geldt :
“Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:...4° het bedrag van de eventuele uitkering te betalen door de ene echtgenoot aan de andere, gedurende de proeftijd en na de echtscheiding, de formule voor de eventuele aanpassing van die uitkering aan de kosten van levensonderhoud, de omstandigheden waaronder dit bedrag na de echtscheiding kan worden herzien en de nadere bepalingen ter zake.”(Gerechtelijk Wetboek).

Bij echtscheiding op grond van ‘onherstelbare ontwrichting’ geldt:
“Art. 301. § 1. Onverminderd artikel 1257 van het Gerechtelijk Wetboek kunnen de echtgenoten op elk ogenblik overeenkomen omtrent de eventuele uitkering tot levensonderhoud, het bedrag ervan en de nadere regels volgens welke het overeengekomen bedrag zal kunnen worden herzien.§ 2. Bij gebrek aan overeenkomst zoals bedoeld in § 1, kan de rechtbank in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of bij een latere beslissing, op verzoek van de behoeftige echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toestaan ten laste van de andere echtgenoot.De rechtbank kan het verzoek om een uitkering weigeren indien de verweerder bewijst dat verzoeker een zware fout heeft begaan die de voortzetting van de samenleving onmogelijk heeft gemaakt...§ 3. De rechtbank legt het bedrag van de onderhoudsuitkering vast die ten minste de staat van behoefte van de uitkeringsgerechtigde moet dekken...De onderhoudsuitkering mag niet hoger liggen dan een derde van het inkomen van de uitkeringsplichtige echtgenoot.§ 4. De duur van de uitkering mag niet langer zijn dan die van het huwelijk...”(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.Zie ook Belgisch Staatsblad 7 juni 2007.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#11 , 06 nov 2007 15:13

j.demoor schreef
De rechtbank legt het bedrag van de onderhoudsuitkering vast die ten minste de staat van behoefte van de uitkeringsgerechtigde moet dekken...
Wat zijn de ervaringen omtrent dit artikel? Zijn er hier JF'ers die daar wat kunnen over meedelen hoe de rechters het begrip "behoeftigheid" invulling geven hebben?

Graag een vergelijking met de vroegere situatie (behoud van dezelfde levensstandaard).

RR

rambina
Berichten: 191
Locatie: Limburg

#12 , 06 nov 2007 23:29

Hier besliste de rechter in eerste aanleg 'voorlopige maatregel' dat mijn vriend 500 voor zijn twee kinderen moest geven (12 en 15 jaar)

Dat hij de helft van Hypotheek moet betalen 225 euro

Dat hij 500 voor haar moest betalen.. Zijn ex is 40 jaar en heeft een vertrekpremie gekregen en liet deze maandelijks uitbetalen 350 euro..
Dan had ze dop en werkte ze 7hr per week met dienstencheques (in het vonnis hebben ze daar geen rekening mee gehouden, niet met haar dienstencheques en niet met haar premie)

Daar zijn we nu tegen in beroep gegaan..

1. Omdat hij de kinderen wel in Bi-locatie wil (ex geeft toestemming zoon, niet dochter)

2. haar hoge vraag van alimentatie..

Eerste aanleg kende duidelijk de besluiten niet..
justice will be done

Yankykay
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 aug 2017 10:37

Ik ben mama en sta op punt van scheiding nu vraag ik af financieel wat mijn recht en plicht zijn wij zijn getrouwd wettelijk huwelijkstelsel hebben 5j een huis gekocht we hebben samen 2kinderen en ik ben al lang ziek daardoor kan nie werken wat met de nu lopende kosten zolang nog niets beschreven staat want ik kan deze noet dragen en wil ook geen schuldenlast opbouwen hoe kan ik mij nu al beschermen mvg

Yankykay
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 aug 2017 10:43

Ik ben vrouw van 42 9jaar hetrouwd met wettelijk huwelijkstelsel we hebben 2kinderen en 5kaar geleden een huis gekocht ni vraag ik mij af wat mijn rechten en plichten zijn ik ben al langduurig ziek en kan daardoor niet werken wat met financien zolang niets geregeld is hoe kan ik mij beschermen zodat ik geen financiele schuld opbouw mvg

eylis
Berichten: 8840

#15 , 18 aug 2017 10:52

liever geen oude post van een ander forumlid kapen om je eigen vraag te stellen. Dat werkt erg verwarrend. Start zelf een nieuwe topic in de rubriek "echtscheiding".

Terug naar “Echtscheiding”