Overspel

jempi541
Topic Starter

Overspel

#1 , 29 okt 2007 10:06

Ik leef twee jaar feitelijk gescheiden van mijn vrouw.
Kan ik nu nog " overspel " inroepen als zware fout?
En hou zou ik dat moeten laten vaststellen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
citroentje

#2 , 29 okt 2007 11:49

Ik heb zojuist dit gelezen in de nieuwe echtscheidingswet die vanaf 1-9-2007 inging.

De echtscheiding door een zware fout (overspel, geweld) of echtscheiding na twee jaar feitelijke scheiding, worden officieel afgeschaft.

Lex

#3 , 29 okt 2007 12:07

Ik heb zojuist dit gelezen in de nieuwe echtscheidingswet die vanaf 1-9-2007 inging.

De echtscheiding door een zware fout (overspel, geweld) of echtscheiding na twee jaar feitelijke scheiding, worden officieel afgeschaft.
Overspel en geweld kunnen ZEER ZEKER gelden als bewijs van 'duurzame ontwrichting' van het huwelijk.

Reclame

bemiddelaar

#4 , 29 okt 2007 22:48

overspel laten vaststellen gebeurt via een gerechtsdeurwaarder (= kosten!), maar op basis van het feit dat je reeds meer dan 1 jaar feitelijk gescheiden leeft, kan je de echtscheiding ook aanvragen.

j.demoor

#5 , 30 okt 2007 10:10

“Art.229.Ieder der echtgenoten kan echtscheiding vorderen op grond van overspel door de andere echtgenoot gepleegd.Art.231.Ieder der echtgenoten kan echtscheiding vorderen op grond van gewelddaden, mishandeling of grove beledigingen door de andere echtgenoot jegens hem gepleegd.”(Burgerlijk Wetboek).

De Wet 27 april 2007,in werking getreden op 1 september 2007,vervangt de echtscheidingsgronden uit beide voornoemde artikelen door ‘ONHERSTELBARE ONTWRICHTING’

“Art.1016bis.Het bewijs van overspel als grond tot echtscheiding kan worden geleverd door vaststelling bij gerechtsdeurwaarder...”(Gerechtelijk Weboek).

Door de Wet 27 april 2007,in werking getreden op 1 september 2007 vervallen in art.1016bis de woorden ‘als grond tot echtscheiding’. De vaststelling zelf blijft dus nog mogelijk.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Echtscheiding”