Ouderverstoting maar geen zaak meer wegens leeftijd kind?

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

Ouderverstoting maar geen zaak meer wegens leeftijd kind?

#1 , 15 sep 2015 16:54

Mijn kind is 17 jaar en een half jaar geleden, na een banale ruzie met haar stiefmoeder (mijn echtgenote), is zij naar haar moeder vertrokken zonder boe of ba en wil ze niet meer terugkomen.
Mijn echtgenote noch ikzelf begrepen waarom ze zo een drastische stap zette, maar met haar moeder zit ik jammer genoeg wel nog in een vechtscheiding verwikkeld waar geen uitkomen aan is.
Na haar vertrek stelde ik vast dat ze dat goed en reeds langer voorbereid had.
Ik vermoed dan ook dat mijn ex hiervoor tussen zit, onder andere omdat ze geen enkele moeite doet om haar dochter aan te sporen terug naar huis te gaan, en tevens zelf geen enkel contact te leggen. Bovendien had ex reeds van de aanvang echtscheiding reeds gedreigd dat ik nooit een band met mijn kind zal hebben want "zij is de moeder". Zij heeft de afgelopen 13 jaar enkele juridische procedures tegen mij laten inleiden, maar de waarheid kwam steeds terug naar voor (o.a. psychiatrische verslagen en bewijslasten) waarna ze afhaakte. De laatste zaak ligt nog steeds op de Jeugrechtbank van Brussel.

Na aanvankelijk enkele SMS'n met mijn kind is het verder helemaal stil geworden. Ik krijg geen antwoord meer. Ze gaat wel nog naar dezelfde school van dewelke ik schoolresultaten kan ontvangen. Ik krijg ook nog de facturen van ex of remgeld ziektekosten waarvan ik verwacht wordt de helft te betalen.

Mijn ex en ik hebben een week-week regeling per vonnis dat al 13 jaar zo goed als mogelijk door beide partijen werd nageleefd.

Het CLB kent de problematiek en ik hoopte dat zij dit zouden doorgeven naar het Centrum voor Bijzondere Jeugdzorg (om de door hen gekende zaak te reactiveren; dochter is eerder reeds eens in een OBC geplaatst door toedoen van de moeder). Het CBJ, nu SDJ (?) liet al weten dat zij sedert de hervormingen daarvoor moeten rekenen op een dienst als het bvb CLB of politie maar gezien CLB er niets mee doet...

Omdat mijn ex niets doet of wil doen van haar kant, heb ik klacht neergelegd bij de politie van mijn gemeente en dat bij elke week dat mijn dochter niet naar huis kwam op de normale afspraak herhaald, en waarbij ik mij ook benadeelde persoon verklaarde. Tenslotte is mijn ex in staat om allerlei tekortkomingen in mijn schoenen te schuiven en dat wil ik met een PV vermijden. Ik wil echter de zaak bij de Jeugdrechtbank verder behandeld zien zonder dat er advocaten aan te pas komen, want hun tussenkomst heeft mij in al die jaren nog niets opgeleverd en ik ben er zelfs financieel armer door geworden. Het parket van Antwerpen laat nu weten dat de zaak zonder gevolg werd gerangschikt wegens onvoldoende recherchecapaciteit, zo heet het. Mijn dochter is echter bij haar moeder gedomicilieerd in Vlaams-Brabant, en dus is Halle-Vilvoorde bevoegd. Ik verwachtte dat het parket de zaak naar Brussel zou doorschuiven. Toch straf dat die parketten elkaar niet inlichten.

Dus vroeg ik me af of ik dan in de politiezone van mijn ex mijn klacht moet gaan deponeren zodat het parket van dat arrondissement de zaak kan onderzoeken. Dan moet ik wellicht weer lang wachten op een reactie en daarna is dochterlief 18. En daarna heb ik geen verhaal meer.

Ik vraag me dan ook nog af of het sop de kool nog waard is als ik hoor en zie hoe andere ouders in het zelfde schuitje zitten, veel moeite doen en miserie krijgen, en uiteindelijk niets in handen hebben. Iemand enige raadgevingen? Misschien zie ik iets over het hoofd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 15 sep 2015 17:05

U kan best klacht neerleggen in de woonplaats van uw dochter, indien de regeling is dat u uw dochter moet gaan halen.
Als u dat dort waar u woont, kan de politie toch onmogelijk onderzoeken of de moeder inderdaad de dochter niet meegaf?
U legt de klacht ook neer een kwartier na het verstrijken van het wisselmoment, niet wachten of het wordt moeilijker om te bewijzen dat alles daadwerkelijk zo ging.

Is het sop de kolen waard? Dat is een moeilijke vraag.
Enerzijds is het een principekwestie en het feit dat de moeder alles aan haar laars lapt; anderzijds is er de band met de dochter die mogelijks zelfs slechter kan worden door een procedure. Maar langs de andere kant: zal die zo wel beter worden?

Persoonlijk zou ik gaan voor de gerechtelijke weg. Met een aantal klachten heeft u genoeg bewijslast om een veroordeling van de moeder te bekomen.
En zoals u zelf zegt: de tijd is nu, want als de dochter 18 is ...

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

#3 , 02 dec 2015 15:47

Klacht neerleggen is niet zozeer om een veroordeling te bekomen, maar eerder om mij te beschermen tegen ex die mij van nalatigheid zou kunnen beschuldigen. Ofschoon ik met bewijzen kan weerleggen en ex opnieuw in het ongelijk gesteld wordt, weet ze hierdoor almaar tijd te rekken.

Ondertussen reeds verscheidene PV's laten opmaken in de gemeente van ex (arrondissement Halle-Vilvoorde) en waarbij ik mij telkens benadeelde verklaard heb, maar tot nog toe zonder gevolg van Parket.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 02 dec 2015 16:01

over 6 maanden is je dochter 18 jaar en meerderjarig en beslist ze zelf waar ze woont. Maar leg zeker klacht neer bij de politie. Het parket onderneemt bij klachten vaak zelf de stappen om te onderzoeken waar de andere ouder in de fout gaat.

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 02 dec 2015 16:22

In principe kant de politie van uw politiezone via een APO (Autonoom Politie Onderzoek) het PV doorsturen naar politie plaats waar uw dochter woont en dit om moeder te horen.
Deze sturen dan het verhoor terug en dan gaat het naar het parket ..in uw geval van Antwerpen.

Edoch uw dochter was toch via vonnis bij u ingeschreven ... wie heeft haar adres dan gewijzigd?
Daar een vonnis van?
Maar los van dat als ze om een of andere reden toch is ingeschreven in Vlaams Brabant is het parket van Leuven of Halle/Vilvoorde bevoegd.

Steeds een open geest tgo dochter bewaren ... maar haar wel op haar verplichtingen wijzen ... indien ze niet meewerkt 'kan' dat financiële gevolgen hebben voor haar (in de toekomst)

En blijven aangifte doen op die wijze hebt u een sterk dossier.
Zij moet u ook al is ze 18 jaar op de hoogte houden waar ze naar school gaat en daarvan de nodige bewijzen voorleggen.
Vraag desnoods aan de RB dat u alimentatie rechtstreeks aan dochter mag betalen. Daarmee geeft u aan dat u wel achter haar staat.

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

#6 , 02 dec 2015 16:40

We woonden vroeger allen in BHV, maar ik ben ondertussen verhuisd naar Antwerpen. Tijdens de echtscheiding werd mijn dochter bij haar moeder gedomicilieerd, dat is zo gebleven. Het vonnis vermeldt een week-week-regeling, die nu sedert een jaar door ex niet meer nageleefd wordt.
APO is volgens de politie van mijn zone uitgevoerd. Na de seponering in Antwerpen door parket, ben ik dan in de gemeente van mijn ex (arrondissement HV) klacht gaan neerleggen, gezien de rechtbank in Brussel de echtscheiding heeft behandeld, en er ook nog een dossier bij de Jeugdrechtbank aanhangig was gemaakt door ex. Die zaak is echter stilgevallen nadat de conclusies van de aangestelde jeugdpsychiater zich in het nadeel van ex begonnen te keren.

Ik blijf inderdaad aangifte doen.
En ik was al van plan om dochter rechtstreeks te betalen na toestemming van de RB. Bedankt voor de goede tip.

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

#7 , 13 jun 2016 13:42

Ik heb mij tijdens klachtneerlegging telkens benadeelde persoon verklaard.
Nu ontvang ik van het parket twee brieven, opgemaakt op dezelfde datum:
1. betreft een eerdere klacht, waarvoor de procureur geen reden tot vervolging ziet.
2. betreft een klacht van een maand later, waarbij dezelfde procureur wegens recherchecapaciteit de zaak seponeert.
Daar sta ik nu mooi te blinken.
Als vader sta je dus nergens.

eylis
Berichten: 8842

#8 , 13 jun 2016 18:29

ik snap het niet goed. Onafgezien van het feit of u nu een benadeeld persoon bent of niet, de moeder van je dochter begaat een strafbaar misdrijf. Ze negeert een vonnis door een rechter uitgesproken. En dat mag niet. Cru uitgelegd is dit minachting van het gerecht. Als u dit voor de correctionele rechtbank brengt wordt er niet meer gepalaberd over de zin of onzin van de verblijfsregeling, maar wordt de moeder eenvoudigweg voor de keuze gesteld: ofwel leeft ze het vonnis mbt de verblijfsregeling na, ofwel betaalt ze een dwangsom elke keer dat ze het vonnis overtreedt. bovendien wordt er dan meestal ook een soort van proeftijd uitgesproken (weet niet precies meer de benaming) dat als de moeder binnen de twee jaar toch weer hervalt in het verhinderen van contact, dit op haar strafblad komt. En reken maar dat dit soort "straffen" bij hardleerse plegers werkt. Maar helaas vrees ik dat je dochter intussen meerderjarig is?

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

#9 , 17 jun 2016 18:24

Ja, sedert begin juni dit jaar is ze meerderjarig.
Maar de feiten dateren dus van voor de meerderjarigheid tot bijna twee jaar geleden.
Het is al de tweede keer dat ik recherchecapaciteit als antwoord krijg.
Eenmaal van het parket in Antwerpen waar ik wegens woonst aanvankelijk aangifte deed, en daarna bij parket bevoegd voor Vlaams-Brabant.
Dus ik vrees dat nu nog verder gaan verloren energie en moeite is.

Franciscus
Berichten: 38603

#10 , 20 jun 2016 21:42

Gezien meerderjarig zal politie er inderdaad niet meer mee belast worden.
Edoch de andere regelgeving blijven van kracht zolang u alimentatie en bijzondere kosten moet betalen zullen kinderen de nodige eerbied moeten opbrengen en o.a. laten weten naar welke school ze gaan enz enz.
Maar de meeste zaken zijn burgerrechtelijk en niet strafrechtelijk.
U zal dus bij de burgerlijke kamer van familierechtbank / hof moet zijn.

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

#11 , 06 jul 2016 13:27

Nu ontving ik deze week van hetzelfde parket opnieuw een brief omtrent het niet-naleven omgangsrecht door mijn ex, waarbij de procureur laat weten dat in deze zaak het opsporingsonderzoek aan de gang is..
Ik snap er niets meer van.

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

#12 , 11 aug 2016 16:39

En een nieuwe brief van hetzelfde parket dat de zaak geklasseerd is..pfff

Terug naar “Echtscheiding”