Onderhoudsgeld

Rodger
Topic Starter

Onderhoudsgeld

#1 , 15 feb 2006 15:42

Na 7 jaar feitelijke scheiding heb ik de scheiding aangevraagd en betaalde aldus reeds 7 jaar braaf 250? per maand aan mijn ex-vrouw.
De scheiding is uitgesproken in 2001 en mijn advocaat vertelde mij dat ik niets meer moest betalen.
Nu einde 2005 heeft mijn ex alles terug in gang gezet en eist van mij ipv 250? bijna 800? brutto en ook de resterende bedragen met terugwerkende kracht van tot de uitspraak van de scheiding ttz bijna
50.000?.
Ik bezit niets zelfs geen spaarboekje en heb een pensioen van 1600?/mnd waar na aftrek der kosten ongeveer ? 400 overblijft voor te gebruiken voor een koffie enz...
Wat zou volgens jullie het bedrag nu moeten zijn ?
Dank bij voorbaat
Rodger

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 17 feb 2006 09:34

Art. 301. ? 1. De rechtbank KAN aan de echtgenoot die de echtscheiding heeft verkregen, uit de goederen en de inkomsten van de andere echtgenoot, een uitkering toekennen... ? 4. Het bedrag van de uitkering mag in geen geval hoger zijn dan een derde van de inkomsten van de tot uitkering gehouden echtgenoot.(Burgerlijk Wetboek)

gescheiden vaders
Topic Starter

#3 , 17 feb 2006 12:15

Na 7 jaar feitelijke scheiding heb ik de scheiding aangevraagd en betaalde aldus reeds 7 jaar braaf 250? per maand aan mijn ex-vrouw. De scheiding is uitgesproken in 2001 en mijn advocaat vertelde mij dat ik niets meer moest betalen.
Rodger
Een "feitelijke scheiding" is een gevaarlijk begrip, want het is geen vorm van scheiding: het betekent enkel dat jullie apart woonden. Het onderhoudsgeld dat tijdens zo'n situatie opgelegd wordt, die 250 euro dus, is een "voorlopige en dringende maatregel". Zo'n verplichting stopt inderdaad als de echtscheiding ten gronde uitgesproken werd = als jullie formeel gescheiden zijn.
De scheiding is uitgesproken in 2001 en mijn advocaat vertelde mij dat ik niets meer moest betalen.
Rodger
Je advocaat zal je dit gezegd hebben omdat er in het definitieve echtscheidingsvonnis staat dat er geen onderhoudsgeld moet betaald worden. Je moet dus kijken of er in dat vonnis een verplichting tot betalen van een onderhoudsgeld staat.

Wie de echtscheiding verliest wegens een procedure "twee jaar feitelijke scheiding" is gepluimd voor de rest van zijn leven, want dan kent de rechter aan de "winnaar" een onderhoudsgeld toe dat hem/haar in staat stelt verder te leven zoals tijdens het huwelijk, zonder de beperking van 1/3de (zie tussenkomst Lex). Dat zou dan een bedrag zjn zoals die 800 euro die je ex vraagt.
Nu einde 2005 heeft mijn ex alles terug in gang gezet en eist van mij ipv 250? bijna 800? bruto en ook de resterende bedragen met terugwerkende kracht van tot de uitspraak van de scheiding ttz bijna
50.000?. Ik bezit niets zelfs geen spaarboekje en heb een pensioen van 1600?/mnd waar na aftrek der kosten ongeveer ? 400 overblijft voor te gebruiken voor een koffie enz... Wat zou volgens jullie het bedrag nu moeten zijn ?
Rodger
Vragen staat vrij: je ex heeft het recht om 50.000 euro te vragen, net zoals ik het recht heb om voor deze reactie 2.500 euro te vragen.

Nogmaals: in 2001 is er beslist of je al dan niet onderhoudsgeld moest betalen. Als er in dat vonnis inderdaad zou staan dat je 800 euro per maand moet betalen, kan elke advocaat voldoende argumenten vinden om de eis enerzijds af te wijzen because veel te laat gesteld, en anderzijds gewijzigde omstandigheden in te roepen om het bedrag van te herleiden tot ? 100 euro ?, gezien je gewijzigde inkomen.

E?n voorbeeld als argument voor de laattijdige inroeping: de Dienst voor Alimentatievorderingen treedt in actie na twee maanden achterstand. Het feit dat je ex de achterstand bewust liet oplopen tot 50.000 euro wijst op kwade wil ("als hij elke maand 800 euro moet betalen doe ik hem pijn. Als hij ineens 50.000 euro achterstand moet betalen heb ik hem").

Als je de scheiding verloren zou hebben = als er in 2001 bepaald werd dat je 800 euro per maand moet betalen heeft je advocaat blijkbaar een fout gemaakt, en je de inhoud van het vonnis verkeerd meegedeeld. Gezien de eis van je ex zal de aldus veroorzaakte schade iets worden voor zijn verzekering burgerlijke aansprakelijkheid.

Dat lijkt me evenwel niet evident, want niemand wacht 5 jaar om onderhoudsgeld op te eisen, zeker niet als het 800 euro per maand is. Zoek dus dat vonnis van 2001 op, en als je twijfelt, ga dan eerst naar een andere advocaat voor je je 2001-advocaat contacteert.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 17 feb 2006 12:56

Wie de echtscheiding verliest wegens een procedure "twee jaar feitelijke scheiding" is gepluimd voor de rest van zijn leven, want dan kent de rechter aan de "winnaar" een onderhoudsgeld toe dat hem/haar in staat stelt verder te leven zoals tijdens het huwelijk, zonder de beperking van 1/3de (zie tussenkomst Lex). Dat zou dan een bedrag zjn zoals die 800 euro die je ex vraagt.
Art. 307bis B.W. schendt de artt. 10 en 11 Gw. in zoverre het een verschil in behandeling invoert tussen de schuldenaar van een uitkering tot levensonderhoud verleend krachtens de artt. 306 en 307 B.W., die meer mag bedragen dan een derde van de inkomsten van de schuldenaar, en de schuldenaar van een uitkering tot levensonderhoud verleend op grond van art. 301 B.W., die, met toepassing van paragraaf 4 ervan, in geen geval hoger mag zijn dan een derde van de inkomsten van de tot uitkering gehouden echtgenoot. (Cass. 19 juni 2003)

gescheiden vaders
Topic Starter

#5 , 17 feb 2006 13:44

Wetsvoorstel 1588 van Melchior Wathelet moest aan deze ongelijkheid een einde maken, maar dat voorstel is intussen ingetrokken. De subcommissie Familierecht van de Kamer geeft momenteel immers voorrang aan meedere wetsvoorstellen die de echtscheidingswetgeving fundamenteel herzien. Zowel B.W. 229 (wegens overspel), 231 (op basis van feiten) en 232 (na twee jaar feitelijke scheiding) zouden verdwijnen en vervangen worden door ??n schuldloze scheidingsvorm.

Ook voor het onderhoudsgeld wordt een andere regeling voorzien, maar om misverstanden te vermijden ga ik er nu niet verder op in. Voor alle duidelijkheid: tot nader order zijn de artikels 229 (echtscheiding wegens overspel), 231 (echtscheiding wegens gewelddaden, mishandelingen of grove beledigingen) en 232 (echtscheiding na twee jaar feitelijke scheiding) nog altijd van toepassing.

Mensen zoals Rodger moeten dus nog steeds naar het Arbitragehof stappen om de ongelijkheid in te roepen, waarna de zaak terug voor bodemrechter moet. Na drie jaar procederen zal hij zijn wijziging inderdaad krijgen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 feb 2006 16:13

Wanneer het Arbitragehof verklaart dat een bepaling in strijd is met de grondwet zullen bijna alle rechters deze ongrondwettelijke bepaling niet meer toepassen en de wet "grondwetconform" interpreteren.

Dit betekent dus dat de rechtbanken de beperking tot ??n derde toepassen, ook bij echtscheiding op grond van feitelijke scheiding.

scorpioen

gescheiden vaders
Topic Starter

#7 , 17 feb 2006 16:25

Wanneer het Arbitragehof verklaart dat een bepaling in strijd is met de grondwet zullen bijna alle rechters deze ongrondwettelijke bepaling niet meer toepassen en de wet "grondwetconform" interpreteren.

Dit betekent dus dat de rechtbanken de beperking tot ??n derde toepassen, ook bij echtscheiding op grond van feitelijke scheiding.

scorpioen
Scorpioen, in dit geval heeft Cassatie een vonnis vernietigd dat uitgesproken was nadat het Arbitragehof de ongelijkheid had vastgesteld.

Overigens, in alle wetsvoorstellen omtrent de schuldloze echtscheiding die momenteel besproken worden is de oeverloze discussie over de "duurzame ontwrichting van het huwelijk" (cfr. Art 232 B.W.) opgelost: er zal nl. sprake zijn van duurzame ontwrichting als minstens ??n huwelijkspartner de scheiding wil. Maar dat is een ander topic.


Cassatie Nr. C.01.0569.F.-

M. D.,
Mr. P. Van Ommeslaghe, advocaat bij het Hof van Cassatie,
tegen
L. M-F,

I. Bestreden beslissing

Het cassatieberoep is gericht tegen het vonnis, op 1 februari 2001 in hoger beroep gewezen door de Rechtbank van Eerste Aanleg te Luik.

II. Rechtspleging voor het Hof
Raadsheer Philippe Echement heeft verslag uitgebracht.
Advocaat-generaal Xavier De Riemaecker heeft geconcludeerd.

III. Cassatiemiddelen
In het cassatieverzoekschrift waarvan een eensluidend verklaard afschrift aan dit arrest is gehecht voert eiser drie middelen aan.

IV. Beslissing van het Hof
Eerste middel :
Overwegende dat het bestreden vonnis vaststelt dat de echtscheiding van de partijen op 20 april 1999 is uitgesproken op grond van artikel 232 van het Burgerlijk Wetboek, dat het vonnis thans is overgeschreven, dat nog uitspraak dient te worden gedaan over de omkering van het in artikel 306 van het Burgerlijk Wetboek bedoelde vermoeden en dat de maandelijkse inkomsten, na belasting, van eiser sedert 1 september 1999 ongeveer 44.000 BEF bedragen ;

Overwegende dat het bestreden vonnis, daar het, met bevestiging van het beroepen vonnis, de maandelijkse onderhoudsuitkering die door verweerster was gevorderd op grond van artikel 306 van dat wetboek, vaststelt op 18.000 BEF, eiser veroordeelt tot een bedrag dat het derde te boven gaat van de inkomsten die hij volgens het vonnis ontvangt ;

Overwegende dat het middel op grond van het arrest nr. 48/2000 van het Arbitragehof van 3 mei 2000 aanvoert dat artikel 307bis van het Burgerlijk Wetboek de artikelen 10 en 11 van de Grondwet schendt ;

Overwegende dat, krachtens artikel 26, ,? 2, van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het Arbitragehof, gewijzigd bij de bijzondere wet van 9 maart 2003, indien voor het Hof van Cassatie een vraag wordt voorgelegd over de schending door een wet, van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, het niet gehouden is een prejudici?le vraag te stellen aan het Arbitragehof wanneer het reeds uitspraak heeft gedaan op een vraag of een beroep met hetzelfde onderwerp ;

Overwegende dat het Arbitragehof in zijn arresten nrs. 48/2000 van 3 mei 2000 en 163/2001 van 19 december 2001 voor recht heeft gezegd dat artikel 307bis van het Burgerlijk Wetboek de artikelen 10 en 11 van de Grondwet schendt, in zoverre het een verschil in behandeling invoert tussen de schuldenaar van een uitkering tot levensonderhoud verleend krachtens de artikelen 306 en 307 van het Burgerlijk Wetboek, die meer mag bedragen dan een derde van inkomsten van de schuldenaar, en de schuldenaar van een uitkering tot levensonderhoud verleend op grond van artikel 301 van het Burgerlijk Wetboek, die, met toepassing van paragraaf 4 ervan, in geen geval hoger mag zijn dan een derde van de inkomsten van de tot uitkering gehouden echtgenoot ;

Overwegende dat het Hof derhalve niet gehouden is een prejudici?le vraag te stellen aan het Arbitragehof ;

Dat het bestreden vonnis de artikelen 10 en 11 van de Grondwet schendt ;

Dat het middel gegrond is ;
OM DIE REDENEN,
HET HOF

Vernietigt het bestreden vonnis ;

Beveelt dat van het arrest melding zal worden gemaakt op de kant van het vernietigde vonnis ;

Houdt de kosten aan en laat de uitspraak daaromtrent over aan de bodemrechter ;

Verwijst de zaak naar de Rechtbank van Eerste Aanleg te Verviers, zitting houdende in hoger beroep.

Aldus geoordeeld door het Hof van Cassatie, eerste kamer, te Brussel, door afdelingsvoorzitter Claude Parmentier, de raadsheren Philippe Echement, Christian Storck, Didier Batsel? en Christine Matray, en in openbare terechtzitting van negentien juni tweeduizend en drie uitgesproken door afdelingsvoorzitter Claude Parmentier, in aanwezigheid van advocaat-generaal Xavier De Riemaecker, met bijstand van griffier Marie-Jeanne Massart.

Vertaling opgemaakt onder toezicht van afdelingsvoorzitter Edward Forrier en overgeschreven met assistentie van griffier Philippe Van Geem.

De griffier, De afdelingsvoorzitter,

Rodger
Topic Starter

#8 , 27 feb 2006 12:25

Na 7 jaar feitelijke scheiding heb ik de scheiding aangevraagd en betaalde aldus reeds 7 jaar braaf 250? per maand aan mijn ex-vrouw. De scheiding is uitgesproken in 2001 en mijn advocaat vertelde mij dat ik niets meer moest betalen.
Rodger
Een "feitelijke scheiding" is een gevaarlijk begrip, want het is geen vorm van scheiding: het betekent enkel dat jullie apart woonden. Het onderhoudsgeld dat tijdens zo'n situatie opgelegd wordt, die 250 euro dus, is een "voorlopige en dringende maatregel". Zo'n verplichting stopt inderdaad als de echtscheiding ten gronde uitgesproken werd = als jullie formeel gescheiden zijn.
De scheiding is uitgesproken in 2001 en mijn advocaat vertelde mij dat ik niets meer moest betalen.
Rodger
Je advocaat zal je dit gezegd hebben omdat er in het definitieve echtscheidingsvonnis staat dat er geen onderhoudsgeld moet betaald worden. Je moet dus kijken of er in dat vonnis een verplichting tot betalen van een onderhoudsgeld staat.

Wie de echtscheiding verliest wegens een procedure "twee jaar feitelijke scheiding" is gepluimd voor de rest van zijn leven, want dan kent de rechter aan de "winnaar" een onderhoudsgeld toe dat hem/haar in staat stelt verder te leven zoals tijdens het huwelijk, zonder de beperking van 1/3de (zie tussenkomst Lex). Dat zou dan een bedrag zjn zoals die 800 euro die je ex vraagt.
Nu einde 2005 heeft mijn ex alles terug in gang gezet en eist van mij ipv 250? bijna 800? bruto en ook de resterende bedragen met terugwerkende kracht van tot de uitspraak van de scheiding ttz bijna
50.000?. Ik bezit niets zelfs geen spaarboekje en heb een pensioen van 1600?/mnd waar na aftrek der kosten ongeveer ? 400 overblijft voor te gebruiken voor een koffie enz... Wat zou volgens jullie het bedrag nu moeten zijn ?
Rodger
Vragen staat vrij: je ex heeft het recht om 50.000 euro te vragen, net zoals ik het recht heb om voor deze reactie 2.500 euro te vragen.

Nogmaals: in 2001 is er beslist of je al dan niet onderhoudsgeld moest betalen. Als er in dat vonnis inderdaad zou staan dat je 800 euro per maand moet betalen, kan elke advocaat voldoende argumenten vinden om de eis enerzijds af te wijzen because veel te laat gesteld, en anderzijds gewijzigde omstandigheden in te roepen om het bedrag van te herleiden tot ? 100 euro ?, gezien je gewijzigde inkomen.

E?n voorbeeld als argument voor de laattijdige inroeping: de Dienst voor Alimentatievorderingen treedt in actie na twee maanden achterstand. Het feit dat je ex de achterstand bewust liet oplopen tot 50.000 euro wijst op kwade wil ("als hij elke maand 800 euro moet betalen doe ik hem pijn. Als hij ineens 50.000 euro achterstand moet betalen heb ik hem").

Als je de scheiding verloren zou hebben = als er in 2001 bepaald werd dat je 800 euro per maand moet betalen heeft je advocaat blijkbaar een fout gemaakt, en je de inhoud van het vonnis verkeerd meegedeeld. Gezien de eis van je ex zal de aldus veroorzaakte schade iets worden voor zijn verzekering burgerlijke aansprakelijkheid.

Dat lijkt me evenwel niet evident, want niemand wacht 5 jaar om onderhoudsgeld op te eisen, zeker niet als het 800 euro per maand is. Zoek dus dat vonnis van 2001 op, en als je twijfelt, ga dan eerst naar een andere advocaat voor je je 2001-advocaat contacteert.
Hartelijk dank voor jullie reactie,
zal dat eens voorleggen aan mijn advocaat en eventueel aan een derde voor een bijkomend gedacht.
groetjes

Terug naar “Echtscheiding”