vruchtgebruik

help
Topic Starter
Berichten: 1

vruchtgebruik

#1 , 14 feb 2006 17:31

Wegens echtscheiding moet er een regeling getroffen worden voor ons huis. Hebben ??n dochter (nog minderjarig). Mijn ex wil zijn helft van het huis schenken aan onze dochter en zelf het vruchtgebruik behouden. Dit is onaanvaardbaar omdat mijn dochter en ikzelf nooit het huis kunnen verkopen zonder zijn toestemming/handtekening. Hij beweert dat hij voor dit vruchtgebruik geen vergoeding wil, maar hij kan ten allen tijde een bedrag aan huur vragen/opeisen. Klopt dit ?
Nu heb ik vernomen dat indien ikzelf het vruchtgebruik van mijn dochters helft zou hebben, dit vruchtgebruik "verrekend" wordt bij de eventuele verkoop later. Door dit vruchtgebruik ben ik er zeker van dat ik in het huis kan wonen totdat ik in overleg met mijn dochter (ze is voor de helft eigenaar) het huis verkoop.
Wat houdt dit "verrekenen" precies in ? Dit zou ook iets te maken hebben met mijn leeftijd. Krijgt ??n van ons beiden meer dan de helft van de opbrengst van het huis bij verkoop ?
Ik zou het enorm waarderen indien iemand mij dit kan uitleggen, liefst met een eenvoudig voorbeeld (bv. verkoopprijs huis 250.000 ? ; mijn leeftijd 46 jaar).
Ik hoop dat er iemand hiervan op de hoogte is. Alvast hartelijk dank voor een snelle reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 feb 2006 16:41

Je verhaal is heel verwarrend.

Je schrijft dat je dochter voor de helft eigenaar is van het huis? Hoe kan dat?

Als je het vruchtgebruik hebt "van je dochters deel" (bedoel je de helft die van je man is?) dan heb je het vruchtgebruik van alles. Men kan je dan niet verplichten dit te verkopen. Van "verrekening" van het vruchtgebruik is dan geen sprake. Als je in onderling overleg met je dochter (die de naakte eigendom heeft?) besluit te verkopen moet je overeenkomen hoe de prijs zal verdeeld worden.

scorpioen

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”