hoe kindergeld verdelen voor 1 en 2 kind?

bmwtje
Topic Starter
Berichten: 35

hoe kindergeld verdelen voor 1 en 2 kind?

#1 , 28 mei 2015 10:07

wij zijn een gezin met 6 kinderen(ten laste)waarvan 4 kinderen aan mij worden uitbetaald en 2 aan mijn man.nu hebben wij hier te maken met een 1,2,3,4,5,6 de rang
de 2 kinderen van mijn man zijn voor zijn ex 1&2 kind .bij ons is dit 3de&4de rang wat wil zeggen mocht de ex ze ten laste nemen dat ze 304;42 euro krijgt.en dat wij met dezelfde kinderen 530 euro krijgen
nu heeft de ex al jaren 256,19 euro van ons.kan dit?is het niet logischer dat er een andere berekening moet zijn voor haar kinderen in haar gezin?wij krijgen verhoogd omdat we zes kinderen hebben ,en de huur eeltriek en voeding enzo toch voor 8 man is?ze krijgt wel in augustus van ons de helft van de schoolvergoedingen enzo.daar heeft ze even veel recht op als wij.maar moet ik eigenlijk voor de ex niet de berekening doen voor 304,42 delen door 2.want nu geniet zijn mee van ons voordeel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
badboys
Berichten: 4

#2 , 01 jun 2015 15:14

Ik volg dit topic belangstellend mee.
Ik zit in een gelijkaardige situatie met mijn ex.
Wij moeten nog voorkomen op de rechtbank en dit topic over het kinderbijslag is één van de punten waar wij niet uit geraken.

bmwtje
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 01 jun 2015 17:19

Beste Badboy,

kan je kort vertellen hoe de situatie bij u zit ?zijn er kinderen uit een vorig huwelijk?of van je nieuwe partner?
groeten

Reclame

badboys
Berichten: 4

#4 , 01 jun 2015 18:58

Ikzelf heb een kind uit een vorige relatie en ik en mijn huidige ex hebben ook één kind samen.
De vraag over het kinderbijslag is namelijk: moet ik in ons vonnis de helft van het kindergeld(rang 2) laten opschrijven of rang 1( zijn eerste kind)?
Wat staat er in Uw vonnis?

eylis
Berichten: 8842

#5 , 01 jun 2015 19:46

hier een regeltje om over na te denken: als kind A (doordat het met andere kinderen samengeteld wordt in een nieuw samengested gezin) een hogere kinderbijslag krijgt door rangverhoging, heeft dat kind enkel en alleen die hogere kinderbijslag precies doordat die andere kinderen er zijn. Waren die kinderen er niet, dan kreeg kind A veel minder kinderbijslag. Dit om uit te leggen dat in de meeste nieuw samengestelde gezinnen de totale kinderbijslag dan door het aantal kinderen gedeeld wordt om het precieze bedrag te bepalen per kind. Dat is ongeveer de meest eerlijke manier om de verdeling te berekenen. Als de andere ouder klaagt: jamaar kind A heeft nu rang 4 of 5, dus ik moet meer krijgen, antwoord je gewoon. Ok, we halen kind A uit onze kinderbijslaggroep en vraag jij maar de kinderbijslag aan voor 1 kind. Je zal zien hoe snel de andere ouder bijdraait...

badboys
Berichten: 4

#6 , 01 jun 2015 20:06

Dus als ik u goed begrijp laat ik best in het vonnis zetten dat ex maar kinderbijslag krijgt voor rang 1?

PaulMSK
Berichten: 42

#7 , 02 jun 2015 12:26

Wij hebben via het EOT gekozen om de kinderbijslag (een sociaal recht) voor onze beide kinderen op de kind rekening te storten en daarmee de nodige kosten die hen beiden aanbelangen te betalen. daarnaast hebben we een extra som/maand/persoon vastgelegd. Deze som wordt maandelijks toegevoegd aan de kind rekening.
Wel hebben we een best ingewikkelde doch faire regeling getroffen mbt het ten laste zijn en de verdeling van de daaraan verbonden belastingvoordelen. Hier zijn wij vanuit gegaan dat het belastingvoordeel verdeeld wordt als ware de persoon die beide kinderen ten laste heeft een alleenstaande persoon. Hierdoor kunnen er geen problemen komen, stel dat de persoon die de kinderen ten laste heeft wederom zou samenwonen/trouwen/... met een nieuwe partner die ook kinderen ten laste heeft.

eylis
Berichten: 8842

#8 , 02 jun 2015 13:24

@badboys; neen, de totale som van de volledige kinderbijslag wordt in (mijn) systeem gedeeld door het aantal betrokken kinderen en dat bedrag geldt als richtnorm.

badboys
Berichten: 4

#9 , 02 jun 2015 14:19

@eylis; begin het te begrijpen. Maar bestaat er geen wettelijke regel om het kindergeld te delen?
Ik lees hier op het forum allemaal verschillende mogelijkheden.
Als ik en mijn ex overeenkomen en dit allemaal op papier hebben kan men dan in de toekomst deze onderlinge overeenkomst nog laten wijzigen?

eylis
Berichten: 8842

#10 , 05 jun 2015 14:13

@badboys, er is moeilijk een wettelijke regel op vast te leggen, want de problematiek van de nieuw samengstelde gezinnen bestaat er immers uit dat kinderen in rang verhogen door de samentelling met kinderen die niets met de ouder van het andere gezin te maken hebben. Daardoor kan je dus enkel stellen dat het niet eerlijk is om die rangverhoging enkel en alleen aan dat kind toe te kennen, want het krijgt het bij gratie van een kind dat geen wettelijke familie is. Dus is de enige practische en eerlijke oplossing de totale som door het aantal kinderen te delen. en de meeste andere ouders zijn daar wel akkoord mee, want het alternatief is zelf kindergeld aanvragen en dat is minder dan de nieuwe "gedeelde" formule".

bmwtje
Topic Starter
Berichten: 35

#11 , 08 jun 2015 13:30

hier in het vonnis staat dat de ex mee geniet van een derde en vierde rang,wat ik persoonlijk niet eerlijk vind,zelf heb ik 4 kinderen en zij 2 en omdat mijn kinderen ouder zijn geniet ze mee?
ik heb de vraag gesteld om zij ze te lasten te nemen maar dat wilt ze niet?dan mag ik wel zeggen dat het puur om het geld draai he;-)

Meandmybabys
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 feb 2016 14:20

Ik zit hier met hetzelfde probleem in mijn vonnis staat in dat men ex recht heeft op de helft van het kindergeld nu ik heb 2 kinderen uit mijn vorige relatie waar men ex dus ook niet voor bij draagt en waardoor onze 4 gezamenlijke kinderen hoger kindergeld krijgen heeft men ex recht op kindergeld voor kinderen van rangorde 1,2,3en 4 of volgens rangorde3,4,5en 6 dit scheelt toch wel veel en m'n ex draagt ook niet bij in de kosten voor men 2 oudste kinderen waardoor dat ik ook vind dat hij geen recht heeft op die verhoging? Kan ik hier iets aan doen? En is daar ergens een artikel in het wetboek waar dit instaat? Alvast bedankt voor de reacties

Kimjimmy
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 jul 2016 13:25

Heb ook vraagje ,
Ben sinds jaar uiteen met mijn ex die al kind had uit vorige relatie , dus wij kregen kindergeld voor een 2 kind 166€ , in onze akte staat ook geschreven dat dit verdeeld wordt tussen 2 partijen omdat we co-ouderschap hebben week/week
Een half jaar betaald hij netjes de helft maar dan was hij van het idee dat ik maar recht heb op de helft wat we zouden krijgen voor 1 kind , dus krijg ik nu maar 53€ + sinds een maand is onze dochter 6 waar je ook nog eens 33€ extra voor krijgt , dus dit geeft een totaal van 199€ waar ik 53€ van krijg en hij 146€
Zijn al naar advocaat geweest , die heeft mij gelijk gegeven en hem ook aangetekend een brief gestuurd dat hij het kindergeld moet verdelen en nog 6 maanden achterstalig kindergeld moet betalen , week later krijg ik mail terug dat hij "weigert"

Kan iemand mij helpen met welke stappen ik best neem aub

eylis
Berichten: 8842

#14 , 31 jul 2016 14:16

Het probleem is dat de regelgeving mbt rangorde van een kind in een gezin niet spoort met samengestelde gezinnen en scheidingen. Als een rechter dus vonnist dat aan elke ouder de helft van de kinderbijslag wordt toegewezen, is dit te vaag omschreven. Er zou in feite bijna bij moeten vermeld worden: de rangorde die geldt binnen de kinderen van hetzelfde oorspronkelijke gezin. Immers met kinderen in het andere gezin of zelfs nieuwe halfbroers en halfzussen heeft de andere ouder niets vandoen. Maar om op de vraag van kimjimmy te antwoorden: de redenering van de andere ouder is in feite niet fout. Hij kan inderdaad weigeren. Maar je zou het slimmer kunnen aanpakken. Kindergeldwordt normaal gezien aan de moeder uitbetaald! Je zou de vader dus kunnen verwittigen dat je het kinderbijslagfonds zal laten weten dat jij de kinderbijslag op jouw naam wil ontvangen (wat wettelijk je recht is) en aan hem de helft daarvan door te storen. Dat zal de vader dan doen nadenken om jou toch meer door te storten. Want hij verliest immers 1 kind binnen zijn rangorde en daalt voor hem ook de som. eens zien of dat iets oplevert.

Kimjimmy
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 jul 2016 16:09

Heb ook naar kindergeld gebeld en die zeiden dat ik daar niets aan kan doen omdat het kind ten laste staat bij hem, en dat ook hij uitdrukkelijk aan de kinderbijslag heeft doorgegeven dat het enkel naar hem mag doorgestort worden
Dus hij zet mij volledig met de rug tegen de muur
Maar begrijp ook dat ik met zijn eerste kind uit andere relatie niets te maken heb, maar wel dat wij voor onze dochter 166€ ontvangen en binnenkort 199€ , zoals ook vermeld staat in de akte "wordt verdeelt onder de 2 partijen "

Terug naar “Echtscheiding”