aanpassing alimentatie-geld

webmaster
Topic Starter
Beheerder
Berichten: 1146

aanpassing alimentatie-geld

#1 , 14 feb 2006 08:34

Afzender van volgend bericht gaf toestemming voor plaatsing:

Geachte,
Ben in 1978 gescheiden en veroordeeld tot 3000 fr voor ex en 3500 voor zoon , maar in 1998 is mijn zoon afgestudeerd en gaan werken , dan heeft mijn ex een herziening gevraagd van 15000 fr alimentatie en de rechter heeft haar toen 10000 fr toegewezen . Kan dat ? Ik heb 1067? pensioen waarvan alle kosten zoals huishuur ,gas,elektriciteit , water,alimentatie , auto nog ong. 100 voor te leven heb , zou bijna een lening moeten aangaan om ex te betalen maar dan moet ik het geleende nog moeten afbetalen en zie het niet meer zitten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gescheiden vaders

#2 , 14 feb 2006 17:00

Een alimentatie-uitkering berust volgens het Burgerlijk Wetboek op de behoeftigheid van de alimentatiegerechtigde en op draagkracht van de alimentatieplichtige. Ze is ook beperkt tot 1/3de van het pensioen.

Aanpassing van die alimentatieverplichting is ook mogelijk als er zich gewijzigde omstandigheden hebben voorgedaan, onafhankelijk van de wil van de betrokkene. Is het op pensioengaan aangegrepen om die wijziging te vragen? Zijn er voldoende argumenten voorhanden om met een goede en ge?ngageerde raadsman een nieuwe procedure verlaging aan te vragen bij de rechtbank?

Als je de concrete inkomenssituatie van je ex te weten kan komen, kan je kijken of een herziening mogelijk is.

(Arrest van het Arbitragehof van 3 mei 2005 is een precedent)

scorpio-1945

#3 , 14 feb 2006 19:58

Geachte,

Daar ik ook met mijn pensioen moet rondkomen en alle eindjes aan elkaar probeer te houden maar in Augustus heeft mijn ex beslag laten leggen op mijn pensioen +_ 1800? omdat ik de indexaanpassing niet hadt bijgehouden vanaf het jaar 2000 . Zodus 2maand geen pensioen want allimentatie wordt volledig ingehouden. Maar dat is niet alles 2maanden geen betaling {alimentatie}maar dan heb ik mijn beetje spaargeld opgevraagd en dan geprobeerd de rest te betalen 1ste 542?voor aug+sept dan weer 542 voor okt+nov en dan omdat mijn spaargeld op is heb ik 407? voor dec+half jan .Maar intussen kreeg ik weer een beslag van haar advokaat en nu moet ik nog half jan.+febr. nog 407?betalen en dan sta ik weer effen met mijn ex . Maar wij zijn harder gestraft dan die iemand hebben koud ...... Kan het geloven dat er zoveel familieruzies zijn met gevolgen !!! Hoogachtend

Reclame

gescheiden vaders

#4 , 14 feb 2006 20:16

En toch zijn de rechten en plichten in dit land eerlijk verdeeld: de vrouwen hebben de rechten en de mannen de plichten.

Probeer toch maar om een herziening te krijgen, en als je geen geld hebt voor een advocaat, contacteer dan het "Bureau voor Juridische Bijstand" van de balie van je gerechtelijk arrondissement.

Terug naar “Echtscheiding”