Scheiden wanneer echtgenote werkloos is/uitkering krijgt

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

Scheiden wanneer echtgenote werkloos is/uitkering krijgt

#1 , 13 feb 2015 11:23

Hallo !

Ben gehuwd met een Filippijnse profiteur die enkel hier is om haar familie te onderhouden en om zoveel mogelijk op te sturen naar ginder. Ben het beu.
Ik had enkele vragen over het financieel plaatje indien ik zou scheiden. Echtgenote is ontslagen geweest verleden jaar, volgt nu opleiding via de VDBA en geniet daarbij van een uitkering van 1250 euro/maand. Dit bedrag blijft gedurende de volledige duur van de opleiding. Opleiding duurt nog 3 jaar.
We wonen in een gekocht huis en getrouwd met gemeenschap van goederen.
Ze is NIET bereidt van te scheiden, het wordt dus gegarandeerd een vechtscheiding, waarbij ze zelf aangeeft het spelletje zo vuil mogelijk te gaan spelen.
Ik zou dus vb het huis verlaten, iets huren. De lening zou ze zeker niet verder afbetalen, dus om problemen te vermijden zou ik die lening verder aflossen + mijn eigen huur betalen.

Mijn vragen hierbij zijn :
- Ze zou niet bereidt zijn iets te gaan zoeken en ook de woning te verlaten. Ze zegt zelf "ik blijf gewoon hier". Kan dus lang aanslepen. Gaat dat zomaar dat ik vb een paar jaar die woning mag verder afbetalen + mijn eigen huur?
- Er zit een verschil van 900 euro tussen onze inkomsten. Kan het zijn dat ik daardoor verplicht zal worden onderhoudsgeld voor haar te betalen? Moet je eigenlijk sowieso onderhoudsgeld betalen als iemand van een uitkering leeft?
- In het algemeen vraag ik me af of dit zou een heel duur plaatje kunnen worden voor mij ? Dit is mijn grootste vraag, aan wat ik me financieel wel mag verwachten ?

Dank bij voorbaat !!
Groeten...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 13 feb 2015 14:59

- Ze zou niet bereidt zijn iets te gaan zoeken en ook de woning te verlaten. Ze zegt zelf "ik blijf gewoon hier". Kan dus lang aanslepen. Gaat dat zomaar dat ik vb een paar jaar die woning mag verder afbetalen + mijn eigen huur?
Neen, u bent verplicht om de helft van de lening af te betalen, en zij moet u (als u dit vraagt) de helft van de huur van de woning betalen. In de praktijk komt dit vaak neer op het betalen van de lening door de blijvende eigenaar.
Natuurlijk, als zij dit niet kan betalen, zal de bank het geld halen waar het zit, en dat zal bij u zijn. U kan dan het deel dat zij moest betalen via de rechtbank terugeisen, maar dit kan lang duren, en indien er niets is om te halen...

U kan altijd proberen de woning te verkopen. Indien ze hier niet mee akkoord gaat, kan u zelfs een openbare verkoop vorderen voor de rechtbank. U zal er waarschijnlijk wel verlies op leiden, maar beter dit dan de bank die alles dat u heeft aanslaat, en uiteindelijk toch de woning openbaar laat verkopen.
- Er zit een verschil van 900 euro tussen onze inkomsten. Kan het zijn dat ik daardoor verplicht zal worden onderhoudsgeld voor haar te betalen? Moet je eigenlijk sowieso onderhoudsgeld betalen als iemand van een uitkering leeft?
Moeilijk om te zeggen. Onderhoud voor ex-partner is er meestal indien deze lange tijd vrijwillig thuis is gebleven, bv om voor de kinderen te zorgen.
- In het algemeen vraag ik me af of dit zou een heel duur plaatje kunnen worden voor mij ? Dit is mijn grootste vraag, aan wat ik me financieel wel mag verwachten ?
Als u uw partner haar zin laat doordrijven, dan ja, dit gaat u enorm veel kosten. Indien u niet overeenkomt, is het het beste om zo snel mogelijk alle banden door te snijden, en uw woning is nu eenmaal een heel sterke financiële band.

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#3 , 13 feb 2015 18:47

Steve, toch ook wel even te bekijken. In veel van dergelijke huwelijken laat de Belgische overheid - terecht - de belgische ingezetene een overeenkomst tekenen waarbij deze in staat voor de migrant die hier komt wonen ingevolge huwelijk. Kwestie van de Belgische sociale zekerheid niet te belasten met de kosten voor sommigen onder hen die zoals in jouw geval goudzoeker spelen. Kans bestaat dsu dat deze verbintenis ook nog boven zal komen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#4 , 17 feb 2015 10:31

Beste Turaki, Basejumper,

Bedankt voor de info !

@basejumper : nu je het zegt, ik heb inderdaad destijds zo'n document zien passeren. Geen idee of er daar een tijdslimiet op stond.

Bedankt en groeten !
Steve

Mark69
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jun 2017 19:59

Van zodra je de gezinshereniging start stopt de ten laste neming ook.

Terug naar “Echtscheiding”